Vides aizsardzības un reģionālās ministrijas (VARAM) plānotais dabas resursu nodoklis drukātajiem reklāmas materiāliem ir nesamērīgs un aptuveni divas reizes pārsniedz papīra vidējo tirgus cenu tonnā, norāda Reneprint Poligrāfija valdes loceklis Mārtiņš Ramiņš.
Viņš uzsver, ka papīra cena tirgū ir no 400 līdz 1000 eiro par tonnu, kamēr plānotais nodoklis ir 91 santīms kilogramā, kas ir 910 lati jeb vairāk nekā 1200 eiro par tonnu. «Tas ir neadekvāts sadārdzinājums,» skaidro M. Ramiņš.
Eksperts atgādina, ka šīs pārmaiņas skars ne tikai poligrāfijas nozari vien, kādēļ diezin vai budžetā būs sagaidāms vēlamais efekts.
«Poligrāfijas nozares asociācija ir publiski paudusi, ka drukas apjoms varētu potenciāli samazināties par 70%, kas nozīmē dramatisku kritumu arī reklāmas materiālu izplatītājiem. Piemēram, arī Latvijas Pasts, kuru valsts aizvien dotē un kuram zināmu ienākumu daļu veido tieši reklāmas materiālu izplatīšana,» norādīja Ramiņš.
«Lai arī likuma projektā teikts, ka nodoklis netiks piemērots reklāmas materiāliem, kas tiek eksportēti, es neredzu iemeslu, kādēļ būtu jāgremdē vietējais tirgus. Šajā gadījumā, zinot VARAM ministra Edmunda Sprūdža iepriekšējo darba pieredzi, rodas iespaids, ka līdz ar šo atklāti tiek lobēta IT industrija. Tomēr ierēdņi ir piemirsuši, ka Latvijā ir virkne mazturīgo, kuriem interneta nav, un ka internetu nelieto vai tas nav pieejams aptuveni trešdaļai valsts iedzīvotāju. Caurmērā tieši šai grupai reklāmas materiāli ar dažādiem cenu atlaižu piedāvājumiem ir vissvarīgākie,» saka M.Ramiņš.