Valsts kontroles revīzijas ieteikumi attiecībā uz derīgo izrakteņu uzskaiti un to ieguves maksas apmēriem būs parlamentāriešu dienaskārtībā, savukārt secinājumi par nesamērīgi zemajiem ieņēmumiem no purvu iznomāšanas kūdras ieguvei pārsteigusi biznesu.
Tāds ir Saeimas Publisko izdevumu un revīzijas komisijas sēdes rezultāts, izskatot Valsts kontroles revīzijas ziņojumu "Kā Zemkopības ministrija pārvalda valstij piederošu īpašumu - derīgos izrakteņus?". Savukārt Latvijas kūdras ražotāju asociācija skarbi kritizēja ziņojumā ietvertos secinājums un salīdzinājumus.
Neesošās stratēģijas trūkums
Vienlaikus visas puses bija vienisprātis par to, ka ir vajadzīga kūdras nozares attīstības stratēģija, kuras joprojām nav. Saeimas Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisijas vadītājs Jānis Vitenbergs bija izbrīnīts, kādēļ tik nozīmīgam derīgajam izraktenim, kāds ir kūdra, līdz šim Latvijā nav izstrādāta stratēģija. Saeimas Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisija rīkosies, lai šāda stratēģija būtu. Vienlaikus jāatgādina, ka 13.10.2016.
DB vēstīja, par tā brīža Saeimas Ilgtspējīgas attīstības komisijas lēmumu, kurš uzdeva jau līdz 2017. gada 1. jūnijam izstrādāt kūdras nozares attīstības stratēģiju. DB jau 12.10.2016. rakstīja, ka Latvijā joprojām nav izstrādāta kūdras nozares attīstības stratēģija, tādējādi uzņēmējiem nākotne ir miglā tīta, un līdz ar to investīcijas, kuras varētu ieguldīt šajā nozarē, silda citu valstu ekonomiku.
Zemkopības ministra Kaspara Gerharda biroja vadītājs Jānis Eglīts pauda Zemkopības ministrijas gatavību kļūt par atbildīgo institūciju kūdras nozares politikas plānošanai un pārraudzībai, taču Saeimas Ilgtspējīgas attīstības komisijas sēdē tas neguva atsaucību.
Saredz miljonu zaudējumus
Valsts kontroles padomes locekle Inga Vilka norādīja, ka finanšu revīzijā par Zemkopības ministrijas 2018.gada pārskatu konstatēja, ka līdz 2018. gada beigām ministrija neesot uzskaitījusi un uzrādījusi gada pārskatos tās valdījumā esošos valstij piederošos derīgos izrakteņus (kūdru, smilti, granti u.c.), kas nodoti apsaimniekošanā valsts a/s Latvijas valsts meži (LVM) jeb, citiem vārdiem sakot, - konstatēts, ka saimnieks nezina, kas tam pieder.
Labojot šo situāciju, Zemkopības ministrija savā pārskatā uz 2018.gada beigām iekļāvusi tai uzticētos valsts derīgos izrakteņus - uzrādīja ar vērtību 3,8 miljardi eiro (kūdras atradnes - 3,7 miljardi eiro, smilts, grants atradnes - 102 miljoni eiro). Tā kā valstij piederot 58% no Latvijā pieejamās kūdras platības, un Valsts kontrolei radās jautājums: Kādi ir bijuši valsts ieņēmumi no tai piederošo kūdras krājumu pārdošanas, ja kūdras atlikusī vērtība pēc apmēram 20 gadu aktīvas izstrādes vēl ir 3,7 miljardi eiro? Trīs mēnešus vēlāk Zemkopības ministrija derīgo izrakteņu vērtību samazināja 58 reizes - uz 57,3 miljoniem eiro kūdrai un 8,4 milj. eiro smilts un grants atradnēm, norādīja I. Vilka.
Tāpēc Valsts kontrole izlēmusi veikt padziļinātu situācijas izpēti un uzsākt likumības (atbilstības) revīziju un tās rezultātā radušies bēdīgi secinājumi. Proti, ne Zemkopības ministrija, ne LVM līdz šim nesot sekojuši līdzi un apzinājuši, kādos apmēros valsts īpašumā esošā kūdra ir iegūta un atsavināta. Šos datus par periodu no 2013.gada Valsts kontrole lūdza apkopot Valsts vides dienestam.
Ik gadu vairāk nekā 60% no Latvijā iegūtās kūdras nākot no LVM apsaimniekošanā nodotajos īpašumos, un vairāk nekā 95% Latvijas kūdras tiek eksportēti. 2018.gadā kūdra tika eksportēta 178 milj. eiro vērtībā, kamēr a/s Latvijas valsts meži ieņēmumi par kūdru bijuši tikai 2,47 milj. eiro (2017.gadā - 1,8 milj. eiro).
Šādi nesamērīgi zemi ieņēmumi skaidrojami Valsts kontroles ieskatā ir ne tikai ar pagājušā gadsimta deviņdesmitajos gados slēgtiem līgumiem saskaņā ar tā laika normatīvo ietvaru un izpratni par dabas resursu un valsts īpašuma vērtību, bet arī ar ļoti gauso normatīvo aktu grozīšanas gaitu un to, ka LVM neesot savlaicīgi uzsākusi kūdras ieguves nomas maksas indeksāciju. Proti kūdras ieguves maksas indeksāciju sākta tikai trīs gadus pēc noteiktā termiņa, kā rezultātā laikā no 2015. līdz 2019.gadam LVM ieņēmumi bijuši par 1,6 milj. eiro mazāki nekā būtu varējuši būt.
2018.gadā saņemtā maksa, piemēram, veido nepilnu trešdaļu no faktiskās tirgus vērtības. Arī laika posmā no 2020. līdz 2030.gadam plānotie ieņēmumi par kūdras ieguvi varētu būt par 3,1 milj. eiro lielāki, ja maksas indeksācija būtu sākta savlaicīgi, skaidroja I. Vilka. Proti, līdz līdz 31.12.2014. atbilstoši Publiskas personas finanšu līdzekļu un mantas izšķērdēšanas novēršanas likumā ietvertajiem principiem, ja šādas tiesības ir paredzētas nomas līgumā vai puses par to vienojas, vienpusēji izbeidz vai groza nomas līgumu zemes dzīļu izmantošanai, kas noslēgts ar privātpersonu vai kapitālsabiedrību līdz 20.05.2014.
Minētās iznomātāja tiesības attiecināmas uz gadījumiem, ja zemes nomas maksa ir zemāka par 6 % no zemes kadastrālās vērtības, - šādos gadījumos, grozot nomas līgumu, nomas maksa nosakāma 6 % apmērā no zemes kadastrālās vērtības. Vienlaikus 01.01.2015. nomas līgumiem, kas noslēgti līdz 20.05.2014., ja šādas tiesības ir paredzētas nomas līgumā vai puses par to vienojas, katru gadu vienpusēji indeksē nomas maksu ar nosacījumu, ka nomas maksas pieaugums katrā indeksācijas reizē nepārsniedz 20 %, līdz nomas maksa sasniedz zemesgabala nomas maksas tirgus novērtējumā, ko nosaka sertificēts vērtētājs, minēto zemes nomas maksu. Valsts kontroles revīzijas materiāli nosūtīti Ģenerālprokuratūrai.
Cita realitāte
Latvijas kūdras ražotāju asociācijas valdes locekle Ingrīda Krīgere norādīja, ka Latvijai kūdras ir ļoti daudz (1,5 miljardi t), turklāt tās apjoms ik gadu turpina pieaugt vismaz par 1,6 milj. t, un, ik gadu iegūstot vidēji ap 0,95 milj. t kūdras, nozīmē, ka tās apjoms ik gadu pieaug par 0,65 milj. t.
Nozarē strādā 15 kūdras pārstrādes un fasēšanas rūpnīcas, nodarbina 1800 strādājošos, bet kūdras ieguves sezonā (vasarā) līdz pat 2700, un nodokļos kopumā samaksā 18,5 milj. eiro.
"Kūdras ieguve ir atkarīga no laika apstākļiem, vienlaikus nomas maksa par kūdras ieguves platībām jāmaksā katru gadu neraugoties uz kūdras ieguves iespējām, turklāt, ja ieguve nenotiek trīs gadus, tad licence tiek anulēta," uzsvēra I. Krīgere. Viņa atgādināja, ka Latvijā strādājošajiem kūdras ieguvējiem jākonkurē ārvalstu tirgū, tajā pašā laikā zemes nomas maksa ir ļoti atšķirīga, jo Lietuvā tā vidēji ir 8 eiro/ha, Igaunijā - 10 eiro/ha, bet Latvijā 178 eiro/ha.
I. Krīgere arī uzsvēra, ka nesaprot, kā Valsts kontrole var salīdzināt LVM ieņēmumus no kūdras 2,47 milj. eiro ar kūdras produktu kopējo eksportu - 178 milj. eiro. "Cik zināms, tad LVM iznomā purvus (zemi) kūdras ieguvei nevis pārdod kūdru, turklāt eksportēta jau tiek nevis kūdra, bet gan tās produkts - substrāts - kurā ir ne tikai pievienotas barības vielas un pat arī kokšķiedra," skaidroja I. Krīgere.
Nozares uzņēmēji arī atgādināja, ka 2014. gadā, kad tika veiktas izmaiņas MK noteikumos, nosakot, ka no 2015. gada LVM jāveic nomas maksas indeksācija, līdz tā sasniegs tirgus vērtību, tika radīta situācija, ka uz noslēgtajiem nomas līgumiem ar termiņu līdz 25 gadiem nevar paļauties, un tika radīts juceklis, jo neviens nekad līdz tam nebija veicis visu kūdras atradņu nomas maksas tirgus novērtējumu.
Nebija un lielā mērā arī pašlaik - nav zināšanu, atzīst paši vērtētāji.
Vēlāk Latvijas Īpašumu vērtētāju asociācija pēc LVM pasūtījuma izstrādāja nekustamo īpašumu - zemesgabalu, kuru izmantošanas mērķis ir derīgo izrakteņu (kūdras) ieguve ar mērķi veikt iegūtā izrakteņa pārstrādi un tālāku produkta realizāciju, tirgus nomas maksas noteikšanas metodiku. Metodikas izstrādes un apspriešanas laikā radās domstarpības par daudziem metodikā izmantotiem pieņēmumiem un vērtībām. Par novērtējuma dīvainībām atgādināja arī Saeimas deputāte Ilze Indriksone.
Savukārt kūdras ieguvēji atzīst, ka daļai ieguves vietu nomas maksa nav sasniegusi novērtēto tirgus vērtība, esot dzirdama tikai neapmierinātība, taču pavisam drīz varot sākties arī nopietnas problēmas. Latvijā kūdras ieguvēji par iespēju iegūt kūdru valstij maksā vairāk nekā Kanādas, Igaunijas vai Krievijas kūdras ieguvēji, tāpēc arī par kūdras resursu izsaimniekošanu nevarot runāt, jo - jau 2018. gadā LVM (zemes noma) un Latvijas valsts, kā arī pašvaldību budžeti (Dabas resursu nodoklis) ir saņēmuši otro lielāko guvumu no iegūtās kūdras minēto valstu vidū.
Vērtības izzināšanai vajag simtus miljonus
Savukārt Jānis Eglīts solīja, ka Zemkopības ministrija ieviesīs visus revīzijas ziņojuma punktus, taču iebilda pret vairākiem secinājumiem, proti, neveicot izpēti, nav iespējams precīzi aplēst valstij piederošā derīgā izrakteņu patieso vērtību. "Lai LVM kā valstij piederošo kūdras resursu apsaimniekotājs varētu veiktu pilnu kūdras purvu izpēti, šim nolūkam būtu jāpiešķir 250-300 milj. eiro, ja Saeima gatava šādu summu piešķirt, LVM to var paveikt un tad valsts rīcībā būs ticamāka informācija," norādīja J. Eglīts.
Vienlaikus, viņš norādīja, ka Latvijā ir arī citi derīgie izrakteņi (piemēram, nafta, niķelis utml) un tad jau ir jautājums, kādā vērtībā tos atspoguļot. J. Eglīts arī kūdras produktu eksporta apmēra līdzināšanu LVM nomas ieņēmumiem uzskata par neadekvātu, jo tādā gadījumā, piemēram, nomas maksa par m2 no IT uzņēmuma būtu atkarīga no tā apgrozījuma un tās apmēram būtu jābūt daudz lielākam, nekā kādas citas, piemēram, ražojoša uzņēmuma, bet šādus nomas maksas piemērošanas piemērus nezinot.
Turklāt no 2015. gada neesot bijis iespējams ieviest valdības noteikumu prasības, jo sertificētiem vērtētājiem neesot bijis vienotas metodikas, lai noteiktu kūdras atradņu nomas maksas tirgus novērtējumu zemes dzīļu resursu izmantošanā. Kā pretarguments skanēja, ka tādā situācijā bija jālūdz valdībai mainīt attiecīgā normatīvā akta spēkā stāšanās termiņu.
Jāatgādina, ka LVM pārņēma jeb faktiski mantoja kūdras un citu derīgo izrakteņu ieguves nozari ar jau spēkā esošām līgumsaistībām ar konkrētiem uzņēmumiem. LVM uzdevums, pārņemot nodotos zemes nomas līgumus derīgo izrakteņu ieguvei 2000. gadā, galvenokārt, ir bijis nodrošināt nomas līgumu saistību izpildi atbilstoši to saturam un spēkā esošajiem tiesību aktiem.
Nozarei savi ierosinājumi
Ja Latvija vēlas turpmāk būs viena no kūdras ieguves un kūdras produktu ražošanas lielvalstīm, tad Ekonomikas ministrijas pārraudzībā būtu nepieciešams izveidot Ģeoloģijas fondu, kurā apvienotu pašreizējo VVD Zemes dzīļu pārraudzības daļu ar visām tās funkcijām ar pašreizējo LVĢMC Zemes dzīļu daļu ar visām tās funkcijām, kā arī pašreizējo LVM struktūru "LVM zemes dzīles", kas nodarbotos ar valsts īpašumā esošo zemju apsaimniekošanu un attiecībām ar nomniekiem.
Vienlaikus tiktu izveidota zemes dzīļu un dabas resursu apzināšanas un meklēšanas nodaļa. Bez tam pilnībā izmainīt dabas resursu nodokļa un zemes nomas sistēmu kūdrai. Jaunās sistēmas galvenajiem principiem jāveicina kūdras tālāku pārstrādi Latvijā -minimāla, fiksēta zemes nomas maksa par ha; fiksēts, lielāks dabas resursu nodoklis, licences maksa jeb royalty par neapstrādātas kūdras realizāciju; fiksēts, mazāks dabas resursu nodoklis, licences maksa par pārstrādātas kūdras realizāciju.
Informācijai!
Zemes nomas maksa kūdras ieguvējiem (eiro/ha)
Latvija 178
Igaunija 10
Lietuva 8