Valstī ir taupības politika, jostas jāsavelk ciešāk, algas valsts sektorā palielināt aizliegts, Ziemassvētku ballītes rīkotas netiks...
Šādus un vēl daudz līdzīgus tekstus pēdējo dienu, nedēļu un mēnešu laikā nākas dzirdēt, ieslēdzot teju jebkuru TV ziņu raidījumu, un kārtējais komentārs par situāciju valstī tiek prasīts premjeram Ivaram Godmanim vai finanšu ministram Atim Slakterim.
Taču izrādās, ka lielā mērā viņu vārdi par situācijas pasliktināšanos ir domāti tikai TV kamerām un visiem tiem, kas nestrādā kā dā no ministrijām vai tām īpaši mīļām institūcijām, piemēram, VID vai Pārtikas un veterinārajam dienestam (PVD) u.c. Respektīvi, noteiktās minsitrijās un dienestos burtiski nupat ir tērētas pat līdz miljonam latu lielas naudas summas, lai izmaksātu saviem darbiniekiem prēmijas. Turklāt vismaz PVD gadījumā tas notiek ar attieksmi: nu ko jūs piekasījāties - vidējā prēmijas summa taču it tikai 719 lati!
Redzot, ar kādu intensitāti atklājās to valsts un pašvaldību institūciju nosaukumi, kas prēmijas tomēr maksā, nebūs brīnums, ja līdz gada beigām izrādīsies - prēmijas izmaksātas pilnīgi visu ministriju pakļautībā strādājošajiem ierēdnīšiem un amatpersonām. Protams, neaizmirstot ierēdņiem arī pamatīgi palielināt darba algas. Rezultātā šajā valstī rodas visnotaļ interesanta, taču pagalam nepievilcīga aina? Viens aiz otra darbību sašaurina un pat izbeidz daudz dažādi uzņēmumi, algas daudzās kompānijās palielinātas netiek, nodokļi nav iekasēti tādā apjomā, kā plānots, mēs visi kopā grasāmies aizņemties 3 miljardus eiro, jo pašiem naudas nav, bet prēmijām valsts sektorā strādājošajiem pilnībā pietiek.
Varētu rasties loģisks jautājums - kā tas ir iespējams?! Šeit varētu būt divi iespējamie atbilžu varianti. Pirmais - tieši ierēdņi un valsts vai pašvaldību amatpersonas ir tie cilvēki, bez kuriem, atšķirībā no daudzām citām specialitātēm, Latvija iztikt nevar. Ne vienas vien iestādes vadītājs ir gatavs atzīt, ka naudu taupīt vajag, taču ne jau uz viņa paklautībā strādājošo darbinieku rēķina, jo to darbinieki taču ir tik ļoti pārstrādājušies un neaizvietojami. Interesanti gan būtu zināt, ko dažādu kontrolējošo iestāžu (kaut vai jau pieminēto VID un PVD) inspektori kontrolēs, ja kontrolējamo objektu kļūst arvien mazāk.
Tomēr reālāk gan izklausās otra versija - atšķirībā no valsts darboņiem privātais sektors vienkārši nevar atļauties maksāt darbiniekiem prēmijas, jo tam attiecīgās naudas summas vispirms ir jānopelna.