Ar likumu ierobežota iespēja sabiedrībai pārliecināties par pašu ievēlēto politiķu godaprātu; amatpersonas pārbauda VID un KNAB
Amatpersonu deklarācijas ļauj sekot līdzi dažādu valstu un pašvaldību darbinieku ieņēmumiem, uzkrājumu audzēšanai vai deldēšanai dažādās kredītiestādēs, taču par to, kurās bankās viņi krāj parādus vai arī no kādām fiziskām vai juridiskām personām naudu aizņēmušās – par to publiski visi interesenti informāciju gūt nevar. Deklarāciju publiskojamās daļas parāda vien parādu summas. Šī informācija gan ir pieejama iestādēm, kas uzrauga amatpersonu finanšu darbību.
Grimst parādos
Amatpersonu deklarāciju izpēte ļauj secināt, ka daudzas valsts amatpersonas grimst parādos, kas būtiski pārsniedz viņu kopējos gada ienākumus. Lielāki vai mazāki parādi ir vairāk nekā pusei ministru, no tiem lielākie - ekonomikas ministram Vjačeslavam Dombrovskim. Viņš deklarējis teju 176 tūkst. eiro lielas parād- saistības, kuras izveidojušās vēl pirms iesaistīšanās politikā. Jāpiebilst, ka viņš nav pirmais ekonomikas ministrs, kurš ieslīdzis parādos. Arī viņa priekštecis Daniels Pavļuts bija pamatīgos mīnusos – beidzot pildīt ministra pienākumus viņš deklarēja parādsaistības vairāk nekā 183 tūkst. eiro apmērā. Lai gan parādu summu viņš sāka audzēt, jau strādājot Kultūras ministrijā, summa dubultojās periodā, kad D. Pavļuts nebija valsts amatpersona. 2011. gadā, kļūstot par ekonomikas ministru, viņš jau deklarēja milzīgo parādu, vienlaikus atzīstot sarežģījumus ar tā atmaksu. «Informēju, ka attiecībā uz manām kredītsaistībām pret a/s DNB Banka ir panākta vienošanās ar aizdevēju par kredīta pamatsummas maksājumu atlikšanu uz gadu, veicot tikai procentu maksājumus. Šāds risinājums atbilst bankas standarta procedūrai gadījumos, kad samazinās klienta ienākumi. Procentu maksājumi ir atbilstoši maniem šībrīža ienākumiem. Plānoju gada laikā pārdot daļu no nekustamiem īpašumiem un samazināt saistību apjomu vai risināt ar aizdevēju sarunas par pamatsummas atmaksas termiņa pagarinājumu,» toreiz viņš rakstīja deklarācijā. Arī aizejot no ekonomikas ministra amata, deklarācijā norādīts, ka spēkā ir vienošanās ar banku par pamatsummas atmaksas atlikšanu līdz šim rudenim. Ievērojami lielākas ir atsevišķu Saeimas deputātu parādsaistības. Līderis ir Imants Parādnieks, kurš 2013. gadā deklarējis teju 820 tūkst. eiro lielus parādus. Arī viņš pie tik lieliem parādiem ticis pirms aktīvas politiskās karjeras uzsākšanas, kad darbojās biznesā. I. Parādniekam paralēli pamatīgām parādsaistībām ir ļoti nopietni aizdevumi – 2013. gada deklarācijā fiksēti 6 aizdevumi vairāk nekā 652,5 tūkst. eiro vērtībā. Parādsaistības deklarējusi apmēram trešdaļa deputātu, daļai tās ir salīdzinoši nelielas, liecina DB izpēte.
Likuma vārdā
Valsts ieņēmumu dienestā (VID) skaidro: «Likuma Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā 26. panta pirmā daļā ir noteikts – lai nodrošinātu personu datu aizsardzību, deklarācijās ir publiski pieejamā un publiski nepieejamā daļa. Likuma 26. panta ceturtajā daļā ir noteikts – publiski nepieejamā deklarācijas daļa ir deklarācijā norādītā valsts amatpersonas, tās radinieku un citu deklarācijā minēto personu dzīvesvieta un personas kods, kā arī darījumu partneri, tai skaitā parādnieki un kreditori. Līdz ar to deklarācijas publiskojamajā daļā tiek norādīta informācija par parādsaistību lielumu.» Uz jautājumu, kādēļ kredītiestāde, kas aizdevusi naudu, tiek uztverta kā darījuma partneris, bet kredītiestāde, kurā nauda tiek krāta, – nē, VID atbild, citējot citus normatīvos aktus. Proti, Ministru kabineta noteikumi par deklarāciju aizpildīšanu un iesniegšanu paredz – norādot informāciju par skaidrās un bezskaidrās naudas uzkrājumiem, ja to summa pārsniedz 20 minimālās mēnešalgas, jāsniedz arī ziņas par katra bezskaidrās naudas uzkrājumu turētāja vai norēķinu kartes izdevēja nosaukumu un identifikācijas datiem.
Vieta spekulācijām
Šāda parādu deklarēšanas kārtība liedz sabiedrībai pašai pārliecināties, vai amatpersonas, pieņemot lēmumus, rīkojas saskaņā ar sabiedrības vai savām (vai sava aizdevēja) interesēm. Tas atstāj arī daudz vietas spekulācijām par pieņemtajiem lēmumiem, līdzīgi kā tas bija gadījumā ar bijušā premjera Valda Dombrovska sievas parādu nastu iespējamu atvieglošanu. Tā kā šī informācija publiskajā vidē nonāca īsi pirms Eiropas Parlamenta vēlēšanām, tika dota vieta arī spekulācijām par to iespējamu izmantošanu kāda cita interešu labā.
Amatpersonām pašām jāizvērtē sava rīcība, iespējamā nonākšana interešu konfliktā, DB norāda Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja (KNAB) galvenā speciāliste sabiedrisko attiecību jautājumos Laura Dūša. Piemēram, pirms kāda lēmuma pieņemšanas amatpersonām jāinformē par savu ieinteresētību un jāatturas no dalības lēmuma pieņemšanā. Neskaidrās situācijās, amatpersonas arī var vērsties KNAB pēc informācijas.
Kurš pārbauda?
VID nepārbauda, vai amatpersonas, kam ir lielas parādsaistības kredītiestādēs, neatrodas interešu konfliktā, pieņemot kādus lēmumus attiecībā uz konkrētām kredītiestādēm vai kredītnozari kopumā. «VID kompetencē neietilpst veikt pārbaudi par valsts amatpersonu atrašanos interešu konflikta situācijā,» teikts dienesta atbildē DB. Tam ir pienākums pārbaudīt, vai deklarācija ir iesniegta un aizpildīta noteiktajā kārtībā un vai ir iesniegta noteiktajā termiņā. Deklarācijās paustā informācija var tikt izmantota, veicot pārbaudes par fizisku personu ienākumu atbilstību izdevumiem. Ja konkrētais cilvēks ir valsts amatpersona, tad kopsakarībā tiek arī vērtēta valsts amatpersonas deklarācijā norādītā informācija.
Amatpersonu deklarācijas izlases kārtībā pārbauda Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs (KNAB). Deklarācijas kalpo kā instruments, lai pārliecinātos, vai amatpersonas nepārkāpj ar likumu noteiktos ierobežojumus, piemēram, neieņem neatļautus amatus utt., skaidro L. Dūša.
Likums Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā arī paredz – ja deklarācijas pārbaudes gaitā atklājas fakti, kas liecina par to, ka valsts amatpersona ir izmantojusi mantu, tai skaitā finanšu līdzekļus, kas pārsniedz šīs amatpersonas deklarācijā norādītos un saskaņā ar šo likumu atļautos ienākumu avotus, kā arī gadījumos, kad saņemta informācija par šādu faktu iespējamību, KNAB ir pienākums veikt attiecīgo faktu vai informācijas pārbaudi.
Pārkāpumus atrod
Gan VID, gan KNAB atrod virkni pārkāpumu amatpersonu darbībā, taču tie lielākoties nav smagi. Piemēram, VID šogad sodījis jau teju 40 amatpersonas par šogad vai iepriekšējos gados izdarītiem pārkāpumiem – lielākoties par deklarācijas neiesniegšanu laikā. Ir arī citi pārkāpumi, piemēram, bijusī kultūras ministre Žanete Jaunzeme-Grende nav norādījusi pilnīgu informāciju par ieņemamajiem amatiem, par ko sodīta ar 30 eiro naudas sodu. Savukārt citas valsts un pašvaldību amatpersonas piemirsušas deklarācijās norādīt precīzu informāciju par ienākumiem, parādiem vai radiniekiem, atsevišķas, šķiet, iesniegušas pilnīgi tukšu deklarāciju. Kā piemērs minama Carnikavas novada domes deputāte Arta Deniņa, kurai šogad uzlikts 100 eiro sods par pērnā gada deklarācijas neiesniegšanu noteiktā termiņā un deklarācijas aizpildīšanas kārtības neievērošanu – informācijas par nekustamā īpašuma, kapitāla daļu, transportlīdzekļa, bezskaidras naudas uzkrājumu, ienākumu, darījumu un aizdevumu nenorādīšanu deklarācijā.
Savukārt KNAB jūnijā administratīvi sodījis vairākus dažādu pašvaldību deputātus un darbiniekus par atrašanos interešu konfliktā, piemēram, ieņemot vairākus nesavienojamus amatus vai pieņemot lēmumus attiecībā uz sevi. Vislielākais sods – 150 eiro apmērā – piemērots Saeimas deputātam Ilmāram Latkovskim, kura radiniekiem piederoši uzņēmumi – SIA Hansamedia un SIA Sabiedrisko attiecību aģentūra PR Stils – iepriekš tika pie Latvijas Bankas pasūtījuma bez atklāta konkursa. Pārkāpums ir novērsts.