Biznesa mentora uzdevums nav rast atbildes jaunā uzņēmēja vietā, bet gan ievirzīt viņu uz pareizā ceļa, skaidro Rīgas Tehniskās universitātes, kura nodrošina biznesa ideju sacensību Firmas noslēpums dalībnieku mentoru pakalpojumus, rektora vietnieks Modris Ozoliņš. Daudzas lietas, kas šķiet vienkāršas cilvēkam, kas biznesa vidē darbojas jau vairākus gadus, var ilgu laiku nodarbināt konkursantu prātus.
Biznesa ideju sacensību Firmas noslēpuma otrās kārtas dalībniekiem mentoru un ekspertu palīdzību norošina Rīgas Tehniskās universitātes Biznesa atbalsta un attīstības centrs. Pārsvarā mentori, kas palīdz Firmas noslēpuma dalībniekiem, paši darbojas gan biznesā un/vai akadēmiskajā vidē. Kopumā RTU sacensību dalībniekiem piedāvā septiņu ekspertu palīdzību, un konkursanti var izvēlēties to, kura padoms, viņuprāt, ir visnoderīgākais, skaidro Rīgas Tehniskās universitātes (RTU) rektora vietnieks biznesa attiecību un attīstības jautājumos Modris Ozoliņš.
Mentoru darbs ir virzīt dalībniekus uz pareizā ceļa, norādīt uz iespējamajiem riskiem un prezentēt savu biznesa ideju konkursa žūrijai pārliecinošā veidā, Db.lv stāsta M. Ozoliņš. «Mentora nozīme ir drīzāk atbalstoša, stimulējoša un iedrošinoša. Mentors sacensību dalībniekam sniedz savu skatījumu kā eksperts, un mentors norāda, ja saredz konkrētajai biznesa idejai riskus. Tomēr sacensību dalībnieku mentori nedrīkst mainīt biznesa ideju, jo tad tā vairs nebūs konkrētā dalībnieka ideja par savu biznesu,» skaidro RTU rektora vietnieks.
Piemēram, Uldis Cimdiņš, SIA Inovatīvo risinājumu institūta valdes priekšsēdētājs un RTU lektors stāsta, ka pie viņa pārsvarā vērsušies tie Firmas noslēpuma dalībnieki, kas vēlas uzzināt par savu produktu ražošanas uzsākšanu, preču mārketingu un ražošanas finanšu organizēšanu. Kopumā U. Cimdiņa atbalstu meklējuši seši Firmas noslēpuma dalībnieki, un, raksturojot viņu jautājumus, U. Cimdiņš norāda, ka «daudzas lietas, kuras man pašam šķita vienkāršas, jo jau simtiem reižu esmu tam izgājis cauri, ilgu laiku nomocīja konkursantu prātus».
«Daudziem liela problēma ir izskaidrot žūrijai savu biznesa ideju saprotamā veidā, jo biznesa ideju autori paši savu ideju jau vairākkārt ir pārdomājuši un tajā iedziļinājušies, tādēļ sevišķi svarīgi to izskaidrot tā, lai saprot arī citi,» stāsta mentors Oskars Priede, kura konsultāciju specifika ir prezentēšanas prasmes un kurš pasniedz kursus uzņēmumu darbiniekiem, uzņēmējiem un organizāciju biedriem par publiskās uzstāšanās pamatnosacījumiem. «Nereti cilvēkiem trūkst paškritiskas pieejas savu prezentācijas prasmju novērtēšanā, un par tendenci uzskatāms tas, ka pie manis kopumā vēršas tie cilvēki, kuru prasmes jau ir diezgan labas un kuri vēlas tās uzlabot. Pārējie, iespējams, baidās, kautrējas vai arī viņiem trūkst kritiskas pieejas pašiem pret sevi,» atzīst O. Priede.
Savukārt cita mentore Inese Suija – Markova, kas ir arī Vides risinājumu institūta izpilddirektore un kura pati reiz iemēģinājusi roku uzņēmējdarbībā konsultāciju sniegšanas nozarē, norāda, ka palīdzējusi Firmas noslēpuma dalībniekam, kuram padomā inovatīva un apjomīga ideja, atrast argumentus žūrijas pārliecināšanai par savas idejas dzīvotspēju. «Jo radikālāka inovācija, jo lielāki ieguldījumi nepieciešami, lai veiktu eksperimentus un izstrādātu produkta prototipu. Ja ir tāds produkts, kas līdz šim nekad nav bijis, ir jāveic daudzi eksperimenti. Kopā ar idejas autoru meklējām argumentus, kā labāk šo inovāciju prezentēt žūrijai, kas ir strika un uzdod konkrētus jautājumu par jau sasniegto,» norāda I. Suija – Markova.
Firmas noslēpums ir televīzijas spēle un sacensība, kurā vairākās kārtās žūrija - LIAA Investīciju projektu departamenta Polarisprojekta vadītājs Jānis Volberts, RTU docents, vairāku uzņēmumu dibinātājs un īpašnieks Jānis Caune, a/s Cēsu alus valdes priekšsēdētāja Eva Sietiņsone-Zatlere, draugiemgroup.com attīstības vadītājs Mārtiņš Labāns, SIA Miit valdes priekšsēdētājs Andris Vaitekūns – un skatītāji noskaidros labāko biznesa ideju, kurai tiks piešķirta galvenā balva - desmit tūkstoši latu uzņēmējdarbības attīstībai.
Savukārt laikraksta Dienas Bizness portāla db.lv lasītāju aptaujas uzvarētājs saņems balvu – iespēju gada garumā Dienas Biznesa lasītājiem stāstīt par savu pieredzi uzņēmējdarbības uzsākšanā. Turklāt Dienas Biznesa balsojumā piedalīsies ne tikai astoņas labākās idejas, bet visas, kas izturēja atlases kārtu, tātad – 31 jauna biznesa ideja. Par idejām iespējams balsot šeit.