Ieguldot līdzekļus jaunā start-up projektā, investora naudas sadalījums pret produktu un cilvēku ir – 30% idejai un 70% cilvēkam, skaidrojot, cik lielā mērā investors vai biznesa eņģelis, ieguldot savus līdzekļus jaunā projektā, sniedz naudu idejai, bet cik lielā mērā – cilvēkam, Db.lv skaidro Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras (LIAA) Polaris projekta vadītājs Jānis Volberts.
Tādējādi investori skaidri norāda, ka cilvēks ir būtiskākais faktors biznesa projekta realizācijā un, vērtējot cilvēku jeb start-up projekta komandu, investori ņem vērā savas subjektīvās zināšanas un pieredzi par nozari, kur projekts tiek realizēts un projekta komandai nepieciešamajām īpašībām un kompetencēm, skaidro J. Volberts.
Līdzīgās domās ir arī SEB bankas Lielo uzņēmumu apkalpošanas pārvaldes vadītājs Kārlis Danēvičs, kurš uzsver, ka, ieguldot kādā idejā, liela nozīme ir saprast, vai cilvēkam var uzticēties, un atbalstāmā projekta izvēli ietekmē arī subjektīvais faktors. «Finanšu un banku jautājumi ir uzticības bizness, un uzticība ir objektīvi grūtāk izvērtējama,» viņš skaidro.
«Naudu parasti iegulda lietās, kas ir drošas, kurās ieguldītie līdzekļi nepazudīs un ar laiku būs iespēja arī pavairot savu naudu,» norāda bankas pārstāvis, piebilstot, ka, izvērtējot, vai start-up projektā tiks investēts, ir «simpātiski redzēt, ka cilvēks tic savai idejai, velta tai visu savu uzmanību un laiku, kā arī ir pilnībā nodevies tās īstenošanai».
Tāpat svarīgs ir cilvēka raksturs – ir labi, ja cilvēks, kurš vēlas piesaistīt investoru, ne vien pats tai ir noticējis, bet ir spējis aizraut tai līdzi arī citus. «Lielas lietas biznesā var sasniegt, darbojoties sinerģijā ar citiem,» norāda K. Danēvičs, piebilstot, ka «nav jābūt visgudrākajam un jāmāk atrisināt visas problēmas, bet jāspēj panākt sadarbība ar citiem cilvēkiem».
Norādot uz cilvēka rakstura un personības nozīmi investīciju piesaistīšanā, J. Volberts norāda, ka «vēl ir būtiski atcerēties, ka investors ir gluži kā laulātais, ar kuru jādzīvo kopā tuvākos aptuveni piecus gadus – ja nebūs saskaņas, nebūs laimīga laulība».
Runājot par visiem galvenajiem principiem, kas ietekmē, kurai biznesa idejai par labu lemj investors, viņš norāda, ka viens no galvenajiem faktoriem ir komanda, kas plāno realizēt biznesa ideju, proti, vai komandā ir nepieciešamās kompetences – pieredze un zināšanas, projekta virzībai un īstenošanai. Piemēram, uzņēmuma vadībā, tirdzniecībā Latvijā un eksporta tirgos, ražošanas organizēšanā, projektu vadībā un tamlīdzīgi.
Papildus svarīgs faktors ir spēja piesaistīt finansējumu biznesa realizēšanai un precīzi aprēķini uzņēmuma turpmākai pozitīvai naudas plūsmai.
Būtisks ir arī pats produkts, jeb biznesa ideja, tās unikalitāte, iespējamie konkurenti, nepieciešamie pasākumi, lai produktu radītu un ražotu. Tehnoloģija vai zinātniskās izstrādnes, kas ir pamatā produktam un ļauj gūt konkurētspējas priekšrocības un sniedz lielu pievienoto vērtību. Vērtējot biznesa idejas dzīvotspēju tiek vērtēti visi šie trīs faktori kopā un tikai visu šo minimālo faktoru vienlaicīga esamība, nodrošina konkurētspēju citu biznesa projektu starpā un interesi no investoriem.
Jau rakstīts, ka šā gada janvārī sākusies biznesa ideju konkursa Firmas Noslēpums otrā sezona, kurā dalībnieki prezentē savas biznesa idejas, cenšoties pārliecināt žūriju par to potenciālu. Veiksmīgākie spēlētāji finālā sacentīsies par galveno balvu - desmit tūkstošiem latu uzņēmējdarbības attīstībai.
Par labāko biznesa ideju var balsot arī portāla Db.lv lasītāji. Lasītāju aptaujas uzvarētājs saņems balvu – iespēju gada garumā Dienas Biznesa lasītājiem stāstīt par savu pieredzi uzņēmējdarbības uzsākšanā. Turklāt Db.lv balsojumā piedalīsies ne tikai astoņas labākās idejas, bet visas, kas izturēja atlases kārtu, tātad – 31 jauna biznesa ideja. Par sev tīkamāko ideju iespējams balsot šeit.