Jau iepriekš Diāna Urtāne radīja apģērbu no dabiskiem materiāliem, bet, barojot savus bērnus ar krūti, saprata, ka nopietna niša ir apģērbs tieši jaunajām māmiņām
«Jau tad, kad gaidīju un baroju pirmo bērniņu, biju saskārusies ar to, ka nav ko vilkt ne grūtniecības, ne zīdīšanas laikā, jo tas apģērbs, kuru valkāju pirms tam, vairs neder, jo neesi vēl vecajā formā. Turklāt pabarot bērnu, vienlaikus pārāk daudz neizģērbjoties, nav tik vienkārši,» stāsta Diāna, kurai nesen piedzimusi otra meitiņa.
Pie jaunās māmiņas bija atbraucis ciemos raidījums Māmiņu klubs, kur Diāna cita starpā runāja arī par šo tematu un nodemonstrēja apģērbu, ko ir sašuvusi savām vajadzībām. Drīz pēc tam viņai sāka zvanīt citas mammas, sacīdamas, ka arī viņas labprāt iegādātos šādu apģērbu. «Vienā brīdī sapratu, ka gribētu šo lietu attīstīt tālāk. Pētīju tirgu, bet lielākoties zīdīšanai domātais apģērbs bija vecmodīgs. Man gribas ieviest mūsdienīgo – mammai nav jāizskatās pēc vecmāmiņas. Es meklēju interesantus audumus un kombinācijas, lai izstrādātu apģērbu, par kuru nevar pateikt, ka tas domāts zīdīšanai, ja vien to nezini. Ideja – veidot funkcionālu apģērbu, kas nekliedz, ka esi «piena banka», lai arī mamma to neslēpj. Šādas drēbes nebūtu jāizmet ārā tikai tāpēc, ka beidz barot bērnu,» saka Diāna.
Baro ilgāk
Diāna ķērās klāt idejas īstenošanai, radīja zīmolu Silk&Milk. Mērķis – mainīt priekšstatu par to, kā jūtas un izskatās jaunā māmiņa. Šobrīd Diānai top pirmā kolekcija un pilotpartija jau nodota ražošanā. Zīmola ietvaros ir iecerētas divas apģērbu līnijas – ikdienas apģērbi Milk un svētku un dizaina tērpi Silk. «Tagad nepieciešams atspēriens, uz savām finansēm vairs nevaru balstīties. Tāpēc meklēju materiālos līdzekļus, gribu nodarbināt vairāk cilvēkus, pārvērst to visu citā līmenī,» saka Diāna.
Pasaules tendences rāda, ka laiks, cik ilgi mammas baro bērnu ar krūti, kļūst ilgāks. Tie ir divi gadi vai pat vairāk. Latvijā mammas bērnus tik ilgi nezīdot, bet aptuveni puse māmiņu mazuli baro ar krūti vismaz līdz gada vecumam. Taču, ja mammas zīda bērnu īsāku laiku, šim periodam piemērotas drēbes tik un tā vajag. «Jaunās māmiņas grib iziet sabiedrībā, būt aktīvas. Bērnu bieži vien var ņemt līdzi, jo īpaši tad, kad mazulis ir pavisam mazs un daudz guļ. Māmiņas grib atgriezties aktīvā ikdienā, daudzas tagad ātri atsāk strādāt. Piemērots apģērbs ļauj nesatraukties par zīdīšanu sabiedriskās vietās un saglabāt šo procesu diskrētu,» uzskata Diāna.
Šaura niša
Apģērbs zīdīšanai ir ļoti šaura niša. Taču Diāna uzsver, ka viņas dizainētais apģērbs primāri ir domāts zīdīšanai, taču nav nekādu apstākļu, lai to nevarētu turpināt valkāt arī vēlāk. «Mani nebiedē, ka niša ir tik šaura, tas skaidri definē produkta būtību, vēl skaidrāk vairs nevar. Pat, ja Latvijā tirgus ir maziņš, arī te mērķauditorija ir visai liela. Nāksies pacensties to sasniegt. Taču es domāju arī eksportēt. Mani saista Skandināvijas valstis, Vācija,» atklāj Diāna. Runājot par konkurenci, viņa teic, ka daži specializētā apģērba ražotāji ir Dānijā, Lielbritānijā, Singapūrā un Amerikā. Kopumā konkurence neesot īpaši liela, tajā pašā laikā arī pati niša nav liela. Galvenokārt konkurentu apģērbi esot domāti grūtniecības laikam un vienlaikus arī zīdīšanai. «Zīdīšana ir jauns posms, kam vajag jaunu apģērbu,» viņa uzskata.
Līdzīgi, kā tas bija ar Diānas iepriekš aprakstīto projektu – shu shu sienamajām kleitām, viņai patīk, ka apģērbam nav tikai viena funkcija. «Lai arī Silk&Milk es definēju kā funkcionālu zīdīšanai domātu apģērbu, tas tāds neizskatās un var valkāt visādi. Es pati, gaidot meitiņu, šuvu kleitas un blūzes, kas nebija tipisks grūtnieču apģērbs. Pēc dzemdībām varēju tās pagriezt uz otru pusi un transformēt citā apģērbā. Es gribu uzsvērt, ka arī mammai jābūt skaistai, sievišķīgai. Var jau staigāt džinsos, bet, manuprāt, uzvelkot skaistu kleitu, sieviete jūtas daudz labāk,» uzskata Diāna.
Meklē atbalstu
Agrāk Diāna paralēli apģērbu kolekciju veidošanai nodarbojās arī ar interjeru un bērnu mēbeļu dizainu, tomēr vienā brīdī secināja, ka nevar visu paspēt, jo īpaši ar mazu bērnu uz rokām. Kad ideja par Silk&Milk bija nobriedusi, viņa saprata, ka vēlas nodarboties tikai ar šo biznesu.
«Shu shu nebija bizness, tas bija pašizaugsmes un pašmācības process. Ar shu shu viss bija mazos apmēros, un biju ieslīgusi komforta zonā, jo sevi nodrošināt spēju. Tagad es mācos, kā veidot biznesu. Ar šo projektu jūtu, ka vajadzība ir daudz lielāka. Vispārējā apģērbu tirgū piedāvājums ir liels, cilvēki ir izlutināti, grib augstu kvalitāti par Ķīnas cenu, bet, orientējoties uz mammām, man ir sajūta, ka viņām ir īsta vajadzība pēc tā, ko es daru, līdz ar to arī spēja to novērtēt. Svinīgi apģērbi vispār ir kliedzošs deficīts. Tagad esmu koncentrējusies uz vienu jomu, visu savu enerģiju ielieku tajā,» skaidro Diāna.
Sākotnēji apģērbu, kas domāts barošanas laikam, viņa veidoja sev, tāpēc nerēķināja, cik tas maksā. Tagad, skaitļojot, cik līdzīgi tērpi varētu maksāt ar veikala uzcenojumu, viņa saprot, ka tie būs pietiekami dārgi. «Ja mamma var atļauties iztērēt 80 eiro, viņa netērēs 150 eiro. Meklēju risinājumu, lai bez interneta veikala varētu savus apģērbus piedāvāt arī vietējos veikalos, tāpēc būs preču diferencēšana – vienkāršākās piedāvājot veikalos, bet ekskluzīvo Silk līniju – tikai internetā un savā darbnīcā-salonā,» spriež Diāna. Viņa joprojām strādā kā pašnodarbinātā, uzņēmumu vēl nav dibinājusi. «Intensīvi strādāju pie biznesa plāna un visām tām lietām, kas shu shu nebija vajadzīgas. Plānoju, skaitļoju, pētu tirgu, organizēju fokusgrupas,» uzskaita Diāna. Šobrīd viņa piedalās konkursā Firmas noslēpums un plāno piedalīties vēl citos. «Ar shu shu nejutu vajadzību pēc tā visa. Tagad redzu skaidru pamatojumu, intuitīvi jūtu, ka projekts ir aktuāls un tam vajag palīdzību,» viņa teic.