2015. gadā Briselē tika parakstīta vienošanās par Vienota digitāla tirgus stratēģiju, kas tuvāko divu gadu laikā būtiski ietekmēs kā informācijas un komunikācijas nozares uzņēmumus, tā arī ikvienu no mums. Ja raugās no patērētāju perspektīvas, panāktā vienošanās sniegs vairākas priekšrocības – piemēram, no 2017.gada tiks atcelta viesabonēšanas (roaming) maksa, kas sevī ietver arī aizliegumu noteikt papildu maksu par interneta ātrumu.
Tomēr šajā dokumentā noteiktā stratēģija nepārprotami skars arī uzņēmējus. Pirmkārt, protams, telekomunikāciju jomas uzņēmumiem (t.sk. Latvijas uzņēmumiem), kuriem nāksies pielāgoties jaunajām prasībām. Proti, uzņēmumiem jāplāno papildus investīcijas infrastruktūrā un tehniskajos risinājumos, lai prasības tiktu ieviestas dzīvē bez tehniskām problēmām, vienlaikus izslēdzot apstākļus, kas šajā laikā spētu ietekmēt patērētāju spēju saņemt kvalitatīvus komunikāciju pakalpojumus.
Otrkārt, ikvienam uzņēmumam būs jārēķinās ar pieaugošām IT darbinieku izmaksām, kas jau šobrīd ir krietni virs vidēja darba spēka izmaksu līmeņa. Šāda situācija veidojas, jo darba tirgū IT speciālistu resurss ir ierobežots, norit sīvas cīņas par labāko speciālistu piesaisti, kurus nereti “pārpērk” ne tikai konkurējošie vietējie, bet arī ārvalstīs bāzēti uzņēmumi. Turklāt tendences liecina, ka nākotnē IT darbinieku deficīts varētu tikai pieaugt, tas nozīmē, ka arī Latvijas uzņēmumi visdrīzāk būs spiesti pārskatīt atalgojuma politiku IT speciālistu motivēšanai, kā arī, iespējams, raudzīties uz ārvalstu darba spēka iespējamo piesaisti.
Līdzās paredzamām investīcijām uzņēmuma darbības nodrošināšanā, uzņēmējiem būs jāiegulda arī inovācijās. ES vienota tirgus konkurences apstākļos uzņēmējiem būs jākļūst radošākiem jaunu un efektīvu risinājumu ieviešanā, lai saglabātu spēju pelnīt un stabilizētu uzņēmuma vietu ES tirgū.
Lai gan uzņēmējiem šis būs aktīvs izaicinājumu laiks, tomēr vienlaikus ar izaicinājumiem radīsies papildus iespējas, kuras, izmantojot tās gudri, ļaus stiprināt visas Latvijas kopējo ekonomiku. Līdz ar ieviestajām izmaiņām būtiski uzlabosies preču un digitālo pakalpojumu plūsma, kas visdrīzāk ievērojami transformēs un paplašinās internetā strādājošo komersantu potenciālos norieta tirgus.
Tāpat ieviestās izmaiņas nodrošinās ātrāku informācijas apmaiņu valsts un uzņēmējdarbības sektoros. Vienoti reģistri (e-veselība, e- valdība, tai skaitā vienots ES uzņēmumu reģistrs, e-iepirkumi, e-paraksts un citi), digitālie risinājumi būtiski atvieglos un paātrinās informācijas apmaiņu ES valstu uzņēmējdarbības sektorā, ļaus ātrāk saņemt un apstrādāt informāciju, pieņemt lēmumus un apkalpot klientus.
Ja raugāmies uz šo jautājumu no Latvijas perspektīvas, tad, salīdzinot ar citam ES valstīm, šobrīd uz vienu iedzīvotāju ir salīdzinoši zems ienākumu līmenis, bet uzņēmumiem tas ir labs potenciāls inovatīvu biznesa virzienu attīstībai, jaunu darba vietu radīšanai, veicot relatīvi nelielus ieguldījumus cilvēkresursos. Piemēram, Ziemeļvalstu un citu ES valstu uzņēmējiem Latvija ir iespēja biznesam, kur plānot izvietot vai “pārnest” uzņēmumu servisa centrus (Shared Service Centers), veicot salīdzinoši zemākas investīcijas. Šis process jau notiek (t.sk. Swedbank) un valstij tas nozīme jaunas darba vietas un papildus resursu ieguldījumus no starptautiskiem uzņēmumiem, kas līdzšinējā situācijā ir īpaši svarīga straujākai ekonomikas izaugsmei un tautsaimniecības stabilitātes nodrošināšanai.
Varam būt droši, ka IT un komunikāciju nozares apgrozījums turpinās augt gan Latvijā, gan Baltijā. Galvenie izaugsmes dzinēji būs jauno tehnoloģiju ieviešana, digitālie pakalpojumi, datu pārraide un uzglabāšana (mākoņpakalpojumi), jauno digitālo platformu un risinājumu attīstība.
Kopumā vienotā digitāla tirgus stratēģijas ieviešana Latvijā veicinās pozitīvas un uz izaugsmi mērķētas transformācijas valsts ekonomikas attīstībā, īpaši attiecībā uz digitālas ekonomikas izaugsmi. Tāpat arī ir prognozējamas jaunas ārvalstu investīcijas šajās jomās.