Arvien straujāk attīstoties digitālajai ekonomikai un pieaugot digitālo biznesu īpatsvaram, aizvien aktuālāks kļūs jautājums par to aplikšanu ar nodokli, pirmdien raksta laikraksts Dienas Bizness.
Eiropas Komisijas (EK) Tiešo nodokļu, nodokļu koordinācijas, ekonomiskās analīzes un novērtēšanas direktorāta vadītājs Valērs Mutaljē DB norāda, ka EK priekšlikumā digitālais nodoklis tiek veidots, ņemot vērā godīgumu un izaugsmi. Proti: godīgums ir saistīts ar to, ka visiem biznesiem, neatkarīgi no tā, vai tie ir fiziski vai digitāli, ir jāmaksā nodokļi. Savukārt izaugsmes aspekts saistīts ar to, ka šis nodoklis veidots tā, lai nekļūtu par šķērsli inovatīviem maziem un vidējiem uzņēmumiem un start up.
Kā norāda EK, ja pirms desmit gadiem tikai viena no divdesmit pasaules lielākajām kompānijām, vērtējot pēc tirgus kapitālizācijas, bija digitāla, tad pašlaik tādas jau ir 9 no 20. «Digitālizācija ir pavērusi neskaitāmas iespējas un devusi daudz pozitīva. Taču tā arī prasa tai pielāgot mūsu nodokļu sistēmas. Jo pašreizējā šādu kompāniju peļņas daļa, kas netiek aplikta ar nodokļiem, ir pārāk liela, Tas nav taisnīgi un godīgi,» norādījis EK viceprezidents Valdis Dombrovskis. Savukārt viņa kolēģis, Ekonomikas un finanšu, nodokļu un muitas komisārs Pjērs Moskovici ir izteicies, ka «mūsu pirms interneta laika likumi neļauj dalībvalstīm aplikt ar nodokļiem tās digitālās kompānijās, kuras tur nedarbojas fiziski un tām nav pastāvīga pārstāvniecība».
Lai to mainītu, ir tapis EK priekšlikums par digitālo nodokli, kas ļaus dalībvalstīm aplikt ar nodokļiem uzņēmumu peļņu, kas radīta konkrētajā valstī, lai arī bez fiziskas uzņēmuma klātbūtnes. Tajā pašā laikā V. Mutaljē, uzsverot labvēlību izaugsmei un konkurētspējai, norāda, ka digitālais nodoklis attieksies tikai uz tiem uzņēmumiem, kuru kopējie ieņēmumi pasaules līmenī, ko uzņēmums deklarējis par pēdējo pilno finanšu gadu un par ko ir pieejams finanšu pārskats, pārsniedz 750 miljonus eiro, un – ar nodokli apliekamie kopējie ieņēmumi, ko uzņēmums gūst Eiropas Savienībā attiecīgajā finanšu gadā, pārsniedz 50 miljonus eiro. Nodoklis uzņēmumiem būtu jāmaksā tajā dalībvalstī vai dalībvalstīs, kur atrodas to piedāvāto pakalpojumu lietotāji.
Visu rakstu Digitālais nodoklis mazos un vidējos uzņēmumus neskars lasiet pirmdienas, 7.maija laikrakstā Dienas Bizness!