Augot dzīves ātrumam, mēdz mainīties arī cilvēku ieradumi. Ir iedzīvotāju grupas, piemēram, aizņemti darba cilvēki un jaunieši, kas paši bieži vien negatavo mājās, un tāpēc tirdzniecības vietās izvēlas svaigi pagatavotus ēdienus. To apliecina gan pētījumi, gan tirgotāju novērojumi.
Tostarp veikalu tīkls “Mego” šai tendencei piemērojas, veikalos izveidojot ēdienu gatavošanas cehus un pieņemot darbā profesionālus pavārus.
NielsenIQ veiktais pētījums par iedzīvotāju pārtikas iegādes ieradumiem Latvijā parāda, ka svaigi gatavoti ēdieni, konditorejas izstrādājumi, kā arī svaiga pārtika ir preču kategorijas, kas iedzīvotājus var mudināt mainīt ierasto iepirkšanās vietu, pat ja būs jāveic garāks brauciens, lai iegādātos iekāroto maltīti. No aptaujātajiem respondentiem vidēji 25 % pircēju atzina, ka ir gatavi mainīt tradicionālo maršrutu, lai iegādātos iekāroto ēdienu un produktus. Visbiežāk veikalos svaigi gatavotos ēdienus un kulināriju iegādājas iedzīvotāji vecuma grupā no 25 līdz 34 gadiem (23 %), kā arī vecumā no 35 līdz 44 gadiem (22 %), tikai nedaudz atpaliekot arī jauniešiem vecumā no 18 līdz 24 gadiem (20 %).
Kopumā 10 % no aptaujātajiem respondentiem atzina, ka viņi ir pārlieku aizņemti, lai paši sev paspētu sagatavot atbilstošu maltīti.
Analizējot savus ēšanas paradumus, respondenti uzsvēra, ka cenšas samazināt neveselīgas pārtikas patēriņu un iegādāties mazāk, bet kvalitatīvākus produktus. Salīdzinot ar 2022. gadu, Latvijas pircēju vidū ir nostiprinājusies tendence piekopt veselīgāku dzīvesveidu, tostarp iedzīvotāji ikdienā sākuši mazāk našķoties.
“NielsenIQ pētījums parāda, ka “Mego” veikalu tīkls ieņem spēcīgas pozīcijas tirgū atsevišķās kategorijās un klientu lojalitāte tām ir ļoti augsta. Pircēji jau tradicionāli novērtē gan veikalu izdevīgās atrašanās vietas un iepirkšanās ērtumu, gan vietējos kulinārijas izstrādājumus un gatavoto ēdienu kvalitāti. “Mego” tīklā darbojas jau 30 kulinārijas produktu un 42 konditorejas cehi, tostarp nodrošinām darbu aptuveni 200 pavāriem un 120 konditoriem. Tāpēc varam pircējus vienmēr nodrošināt ar svaigi gatavotiem ēdieniem un ekskluzīviem kulinārijas izstrādājumiem, kas nav pieejami citās tirdzniecības vietās. Kopumā nodrošinām ap 400 dažādu svaigās kulinārijas un konditorejas produktu. “Mego” veikali vispopulārākie ir vecuma grupā no 35 līdz 44 gadiem, un šai klientu grupai svaigi gatavoti ēdieni un kulinārija ir nozīmīga pirkumu groza daļa,” norāda “Mego” valdes loceklis Igors Šihmans.
Latvijas iedzīvotājiem būtiskākie pārtikas produkti, kas viņus mudina regulāri apmeklēt veikalus, ir maize, piens, kefīrs, dārzeņi, augļi, svaiga gaļa un siers. Visbiežāk cilvēki izvēlas iepirkties savai dzīvesvietai tuvākajās tirdzniecības vietās vai arī tajos veikalos, kur ir ērti piebraukt ar savu auto. NielsenIQ aptaujā par svarīgākajiem faktoriem, izvēloties veikalu pārtikas preču pirkšanai, 50 % respondenti uzsvēra veikala atrašanās vietas ērtumu un laika ietaupījumu (36 % respondentu minēja to pat kā svarīgāko faktoru).
Otrs nozīmīgākais veikala izvēles faktors ir izdevīgas akcijas (28 %), kam seko pircējam svarīgo zīmolu un preču pieejamību (27 %). Zemāko cenu kā izšķirošo faktoru pārtikas produktu iepirkšanās vietas izvēlei uzsvēra 16 %. Iedzīvotāju galveno maltīšu paradumi pēdējos gados gan nav būtiski mainījušies – lielākā daļa pircēju brokastis un vakariņas ēd mājās. Tomēr pašu gatavoto maltīšu īpatsvaram ir tendence samazināties: pašu gatavotas brokastis mājās ēda 70 % (samazinājums no 72 %), savukārt vakariņas mājās ēda 83 % (samazinājums no 85 %). Tikmēr pusdienu gadījumā ir novērojama pretēja tendence – 2023. gadā ārpus mājas pusdienojošo skaits samazinājās no 13 % līdz 11 %.
2022. gadā mājās vidēji pusdienoja 36 % respondentu, savukārt 2023. gadā mājās pusdienoja jau 39 % aptaujāto. Vairākums iedzīvotāju (63 %) veikalos iepērkas regulāri, iegādājoties pārtikas produktus un preces ikdienas patēriņam. Steidzamas vajadzības dēļ uz veikalu dodas 16 % aptaujāto, savukārt ar mērķi iepirkties vairākām dienām uz priekšu veikalu apmeklē 12 % respondentu.
Pētījuma ietvaros Latvijā tika aptaujāti 3010 respondenti vecumā no 18 līdz 64 gadiem.