Prasība uzņēmumiem obligāti sagatavot ilgtspējas ziņojumus atbilstoši Eiropas ilgtspējas standartam, kas iekļauj vides, sociālās atbildības, cilvēktiesību un dažādus pārvaldības aspektus, vidēji vismaz par 3 līdz 5 miljoniem eiro palielinās izmaksas, tādējādi samazinās konkurētspēju, vienlaikus tas atspoguļosies preču pakalpojumu cenās patērētājiem.
To intervijā Dienas Biznesam stāsta Latvijas Lauksaimniecības kooperatīvu asociācijas valdes priekšsēdētājs Rolands Feldmanis. Viņaprāt, pašreizējos sarežģītajos ģeopolitiskajos apstākļos un faktiskās recesijas situācijā papildu izmaksu paaugstināšana ir nepieņemama greznība, kurai nebūs taustāmas jēgas, bet tieši pretēji -biznesam atņemta nauda investīcijām, bez kurām nav iespējama izaugsme.
Fragments no intervijas
Kāda ir situācija ar Korporatīvās ilgtspējas ziņošanas direktīvas prasību izpildi?
Pretīga. Kāpēc? Tāpēc, ka īsti neviens vairs nespēj pateikt, kā rīkoties, jo no vienas puses prasības ir spēkā un tās ir jāpilda, no otras puses jau ir izskanējusi iecere tās mainīt. Pirmsākums ir meklējams 2023. gada 5. janvārī, kad spēkā stājās Eiropas Parlamenta un Padomes 2022. gada 14. decembra direktīva, ar kuru tika mainīti nosacījumi attiecībā uz korporatīvo ilgtspējas ziņu sniegšanu. Šo jauno prasību ieviešanai dalībvalstīs noteikts termiņš - 2024. gada 6. jūlijs. Savukārt Latvijā 2024. gada 26. septembrī Saeimā pieņemts Ilgtspējas informācijas atklāšanas likums un ar to saistītie grozījumi Gada pārskatu un konsolidēto gada pārskatu likumā, Grāmatvedības likumā, Finanšu instrumentu tirgus likumā, Kredītiestāžu likumā, Apdrošināšanas un pārapdrošināšanas likumā, Ieguldījumu brokeru sabiedrību likumā, Ieguldījumu pārvaldes sabiedrību likumā, Privāto pensiju fondu likumā, Revīzijas pakalpojumu likumā. Proti, šie normatīvie akti paredz, ka prasība gada pārskata vadības ziņojumā ietvert ilgtspējas ziņojumu no 2024. gada 1. janvāra attieksies uz uzņēmumiem, kuriem jāsagatavo nefinanšu ziņojumi, turklāt tiem ir sabiedriskās nozīmes struktūras ar vairāk nekā 500 darbiniekiem.
Būtībā tas nozīmē, ka 2025. gadā tādu ziņojumu par aizvadīto gadu gatavos tikai daži uzņēmumi Latvijā. Savukārt prasība gada pārskata vadības ziņojumā ietvert ilgtspējas ziņojumu no 2025. gada 1. janvāra (jāiesniedz 2026. gadā) attieksies uz uzņēmumiem, kas atbilst diviem no trīs lielumiem – vidējais darbinieku skaits 250, neto apgrozījums 50 milj. eiro, bilances kopsumma 25 milj. eiro, savukārt par 2026. gadu (jāiesniedz 2027. gadā), kas atbilst diviem no trīs lielumiem – vidējais darbinieku skaits 50, neto apgrozījums 10 milj. eiro, bilances kopsumma 5 milj. eiro, bet savukārt par 2028. gadu (jāiesniedz 2029. gadā) būtībā visām pārējām Latvijā reģistrētajām filiālēm, kuru reglamentē trešās valsts tiesību akti, ja šo filiāļu neto apgrozījums iepriekšējā pārskata gadā bilances datumā pārsniedz 40 milj. eiro un ja šīs trešās valsts sabiedrības neto apgrozījums grupas līmenī Eiropas Savienībā secīgi divus pārskata gadus pēc kārtas bilances datumā pārsniedz 150 milj. eiro.
Lai arī normatīvos prasība par gada pārskatos publiski pieejamu un salīdzināmu informāciju, lai izprastu uzņēmuma darbības ietekmi uz tādiem ilgtspējas jautājumiem kā vide, sociālā joma, cilvēktiesības un pārvaldības faktori un informācija, kā ilgtspējas jautājumi ietekmē tā attīstību, darbības rezultātus un stāvokli, juridiski — teorētiski – attiecas tikai uz nosacīti lieliem uzņēmumiem, taču realitātē šādu atskaišu sagatavošana skar būtībā teju vai pilnīgi visus lauksaimniekus, kaut arī lielākajam vairumam nekas tāds nav jāatspoguļo savā gada pārskatā.
Kā to saprast — juridiski nav jāgatavo, bet praktiski tāpat jāgatavo?
Gan Eiropas, gan Latvijas politiķi un institūciju ierēdņi nemitīgi atkārto un pat normatīvos ieraksta, ka ilgtspējas ziņojums kā daļa no uzņēmuma gada pārskata, kas jāiekļauj šā uzņēmuma vadības ziņojumā, jāsagatavo tikai uzņēmumiem, kuru apgrozījums ir mērāms daudzos miljonos, taču realitāte ir cita. Piemēram, Latvijas un arī citu valstu lauksaimnieki ir sava veida piegāžu ķēdes pats sākums, un, tā kā tirgotājiem un ražotājiem ir jābūt izsekojamām piegāžu ķēdēm, tad ir samērā loģiski, ka tajās iesaistītajiem būs jābūt gataviem sniegt atbilstošas ziņas. Faktiski tieši caur piegāžu ķēdēm būtībā arī tie uzņēmumi, uz kuriem direktīvas prasības neattiecas, savā ziņā būs (jau ir) spiesti sniegt visa veida informāciju un pildīt prasības, kuras gada pārskatā nav jāatspoguļo. Vai šādā gadījumā neradīsies kuriozi, ka, piemēram, Latvijas lauksaimnieks nespēj sniegt prasītos datus pārstrādātājam vai tirgotājam un tas savukārt vietējā piegādātāja vietā izvēlas analoga produkta piegādātāju ārvalstīs? Kurš prasītās ziņas spēj sniegt? Tas ir ļoti nozīmīgs jautājums, uz kuru nav atbildes, jo risks pastāv, ka šī iemesla dēļ vietējie var palikt ārpus lielo piegāžu sistēmām ar visiem no tā izrietošajiem biznesa ilgtspējas riskiem.
Pašlaik jebkurš var ieiet Latvijā esošajā lielveikalā un palūkoties uz vairāku produktu cenu zīmēm un tajās norādīto CO2 izmešu daudzumu, kurš radies attiecīgā produkta ražošanas un piegādes ceļā līdz veikala plauktam. Kā to var citādi dabūt gatavu, ja vien tirgotājs neprasītu visam ķēdes posmam, sākot no audzētāja līdz pārstrādātājam un loģistikas nodrošinātājam, CO2 izmešu apjomu. Tātad juridiski, piemēram, kartupeļu audzētājam gada pārskatā nekādu prasību par Ilgtspējas ziņojumu sagatavošanu atbilstoši ES ilgtspējas ziņošanas standartiem nav, bet, ja viņš piegādā savu produkciju lielveikalu ķēdei ar miljardu eiro lielu neto apgrozījumu un 500 darbiniekiem, tad tā no viņa paprasīs būtībā teju vai tieši to pašu informāciju, kas būtu nepieciešama gada pārskatā, kura juridiski gan netiek prasīta. Vai šo faktu gan Eiropas, gan Latvijas politiķi un institūciju ierēdņi nezina, nesaprot vai izliekas, ka nekas tāds nav zināms, taču būtībā prasība lielajiem to izpildīt pastarpināti nozīmē to izpildi arī vidējiem un mazajiem uzņēmumiem Latvijā un ne tikai. Jo, lai to nepildītu, tas nozīmē, ka kartupeļi jāpārdod patērētājam, kam normatīvi neprasa attiecīgu ziņojumu sagatavošanu. Jā, tas ir iespējams, taču ļoti šaurā segmentā. Nav saprotams, kāpēc šādas sistēmas ieviešanu atļāva Latvijas un arī citu, jo īpaši jauno, ES dalībvalstu valdības? Nesaprata? Nezināja? Vai rīkojas apzināti pret savā zemē strādājošo, it īpaši mazo kompāniju straujāku izaugsmi un ātrāku attīstības tempu, kas savā ziņā ir izdevīgi lielajiem konkurentiem? Jautājumu ir vairāk nekā atbilžu.
Visu rakstu lasiet 25.marta žurnālā Dienas Bizness!
Abonēt ir ērtāk: e-kiosks.lv.