Iecere Latvijā radīt digitālo pārtikas preču mazumtirdzniecības cenu salīdzināšanas rīku atdūrusies pret vietējo ražotāju skepsi un bažām par izvirzītā mērķa — zemāka piecenojuma – nesasniegšanu, bet ar papildu tēriņiem valsts pārvaldē attiecīgā rīka izstrādē un uzturēšanā.
“Tas, ka pircēji Latvijā labprāt izvēlas pašmājās ražotus produktus, kā arī audzētus augļus un dārzeņus, priecē, tomēr iedzīvotāju, jo īpaši ar zemākiem ienākumiem, pirktspēju negatīvi ietekmējusi pēdējo gadu nepieredzēti augstā inflācija, kā rezultātā priekšroka bieži vien tiek dota ārvalstu konkurentu – importētajiem – produktiem, un, lai arī ir apsveicami, ka visaugstākajā līmenī tiek meklēti risinājumi, kā padarīt Latvijā audzētos un ražotos produktus pieejamākus, tomēr varbūt labi domātais digitālais pārtikas preču mazumtirdzniecības cenu salīdzināšanas rīks šo jautājumu nespēs atrisināt,” skaidroja Latvijas Lauksaimniecības kooperatīvu asociācijas ģenerāldirektors Rolands Feldmanis. Viņš norāda, ka lauksaimnieki un vietējie pārtikas ražotāji zina, par kādu cenu tie savus izstrādājumus pārdod mazumtirgotājiem un kādas ir attiecīgu preču, produktu cenas veikalos. “Pamata jautājums ir tirgotāju piecenojuma apmērs, un kaut arī varbūt sākotnēji silda sirdi fakts, ka bieži vien Latvijas izcelsmes produktus var sekmīgi realizēt ar salīdzinoši augstu piecenojumu, tomēr zemāka importa produktu cena vairāk sekmē to pārdošanu,” uzsver R. Feldmanis. Viņš atzīst, ka Latvijas pārtikas realizāciju var panākt, tikai rodot risinājumus, kā samazināt šo piecenojuma līmeni.
Importa priekšrocības
“Tirgotāji, protams, Latvijas ražotājus spiež konkurēt ar ārvalstu ražotājiem un audzētājiem, taču biznesa nosacījumi ne vienmēr ir Latvijas ražotāju pusē,” uzsver R. Feldmanis. Viņš atzīst, ka mazumtirgotāji, no ārzemēm importējot produktus, par tiem veic samaksu, savukārt, pērkot no vietējiem ražotājiem un lauksaimniekiem, nākas maksāt preces cenu + PVN. “Tā kā importētājiem ar valsti jānorēķinās noteiktā laikā, tad būtībā tiek iegūts laiks, kurā šī PVN masa paliek uzņēmuma rīcībā un faktiski uzlabo viņa maksātspēju (naudas plūsmu), taču šādu priekšrocību nav pašmāju produktu iepircējiem, tādējādi ir radies šo vietējo ražotāju un audzētāju ekonomiskās diskriminācijas pamats, kuru tik vienkārši novērst ar digitālo pārtikas preču mazumtirdzniecības cenu salīdzināšanas rīku nav iespējams,” uzsver R. Feldmanis.
Visu rakstu lasiet 26.novembra žurnālā Dienas Bizness!
Abonēt ir ērtāk: e-kiosks.lv.