Ministru kabineta Kārtības rullis liek izdot jaunus noteikumus pat tad, ja vecajos būtiski nekas nemainās.
Uzņēmēji to uzskata par lieku valsts iestādēs strādājošo nodarbināšanu, naudas un laika veltu izšķiešanu. Neviens gan nespēja aplēst, cik tādējādi tiek nelietderīgi iztērēti resursi. Ja mainās MK noteikumu izdošanas likumiskais pamats, tad nevis tiek izdarīti attiecīgi grozījumi, bet gan tiek rakstīti "jauni" noteikumi.
Mazas izmaiņas
Proti, šā gada 20. februārī valdībā akceptēti "Noteikumi par ierakstu izdarīšanu Uzņēmumu reģistra žurnālā un komercreģistrā, kā arī iesniedzamo dokumentu reģistrēšanas valsts nodevu", kuri faktiski ne ar ko neatšķiras no iepriekšējiem, jo nodevas likmes un to piemērošanas nosacījumi nav mainījušies. Jaunie noteikumi pēc Uzņēmumu reģistra galvenā valsts notāra Jāņa Endziņa teiktā esot bijuši nepieciešami, jo pēc 2006.gada 15.jūnija grozījumiem likumā "Par LR Uzņēmumu reģistru" bija jāmaina šo MK noteikumu izdošanas pamats.
"Šo jauno noteikumu sagatavošana un akceptēšana nolūkā panākt atbilstību pastāvošajām juridiskās tehnikas prasībām šajā laikā nebija prioritāte," tā uz jautājumu, vai šo jauno noteikumu izstrāde un pieņemšana MK nav pārāk ilgi ievilkusies, atbild J. Endziņš. Viņš norāda, ka, neraugoties uz to, ka jaunajos noteikumos salīdzinājumā ar vecajiem nedaudz mainījies to nosaukums, izdošanas pamats un formulējums par prokūras ierakstīšanu komercreģistrā, ir bijis nepieciešams vairākus mēnešus ilgs saskaņošanas process. To uzzinot, kāds uzņēmējs bija sašutis: ko tad tās valsts iestādes tur saskaņoja, ja vecā un jaunā redakcija teju vai ne ar ko neatšķiras. "Labi, ka vēl nevajadzēja tērēt laiku un cilvēkresursus izvērstās noteikumu projekta anotācijas rakstīšanai," atzīst J. Endziņš.
Ministru kabineta preses sekretārs Aivis Freidenfelds: Ministru kabineta Kārtības rullis un Latvijā spēkā esošā juridiskā prakse paredz, ka tiklīdz Saeima maina konkrētā likuma pantu (izdod to jaunā redakcijā), kurš dod deleģējumu valdībai izdot attiecīgus noteikumus, tā ir jāizdod jauni attiecīgi Ministru kabineta noteikumi. Jaunu MK noteikumu pieņemšana, kaut arī tajos ir saglabātas daudzas agrāk spēkā bijušo noteikumu normas, ļauj gan valsts institūcijās strādājošajiem, gan arī visiem interesentiem, tostarp uzņēmējiem, zināt aktuālu šo noteikumu redakciju, kamēr grozījumu izdarīšanas gadījumos pašam ieinteresētajam ir jācenšas "salīmēt" aktuālo redakciju un saprast, kā jārīkojas. Bez tam diez vai lietderīgi izdarīt grozījumus kādos MK noteikumos, ja šo grozījumu apmērs pārsniedz to esošo apmēru, piemēram, grozījumu projekts sagatavots uz 4 lappusēm, kamēr paši noteikumi ir tikai nepilnas trīs. Šāda rīcība tikai apgrūtinātu visus attiecīgo normatīvu lietotājus.
Rada problēmas
"Finanšu ministrija sagatavo jaunus noteikumus arī tad, kad mainās MK noteikumu izdošanas likumiskais pamats, kaut arī jaunie noteikumi būtiski neatšķiras no iepriekšējiem," skaidro Finanšu ministrijas Komunikācijas departamenta direktore Baiba Melnace. Viņa gan atzīst, ka ir pamanītas zināmas problēmas pie nodokļu likumu normu piemērošanas noteikumu atkārtotas izdošanas. Proti, nodokļu piemērošanā šādu noteikumu atkārtota izdošana reizēm rada sarežģījumus nodokļu maksātājiem ar attiecīgo noteikumu piemērošanas izpratni.
Prakse, kad kāda sīkuma dēļ izdod jaunus MK noteikumus, apgrūtina biznesu, jo liek tērēt laiku, lai atrastu atšķirības.
Šķiet, ka valsts aparāts ar tā dēvēto "juridisko tehniku" sevi cenšas atražot un rādīt paveikto darbu kalnus, kaut nereti novārtā tiek atstāta valstij un uzņēmējiem svarīgu problēmu risināšana un šo iespējamo risinājumu variantu izstrāde un izpēte, atzina mēbeļu ražotāja SIA DE novo valdes loceklis Ingemārs Liakovičus. Viņaprāt, daudz vieglāk ir kaut ko rediģēt, nekā sagatavot - uzrakstīt ko jaunu.
"Tas ir absurds, ka tiek rakstīti jauni noteikumi, tiek tērēts laiks to visādai saskaņošanai starp ministrijām, ja tajos nav vismaz 50% līdz tam nebijušu normu," atzina vairāki aptaujātie uzņēmēji. Viņuprāt, izdevīgāk būtu sagatavot attiecīgus grozījumus un tos arī saskaņot starp ministrijām un uzņēmēju asociācijām un apvienībām.
Salīdzinošā tabula
Bieži pārliekas birokrātijas attaisnošanai Latvijā atsaucamies uz ES prasībām vai pieņemto starptautisko praksi. Taču šis, liekas, nav tas gadījums, jo līdz šim nav nācies saskarties ar līdzīgu praksi kādā no Eiropas valstīm, tādēļ sliecos domāt, ka tas ir mūsu valsts "jaunievedums", kas vērtējams kā apgrūtinošs lietotājiem un nelietderīgs pēc būtības, atzīst auditorkompānijas KMPG Baltic nodokļu menedžere Gunta Kauliņa.
Viņasprāt, ja nu tomēr mēs nekādi nevaram atteikties no iedibinātās prakses, tad visos šādos gadījumos, kad esošo noteikumu vietā tiek pieņemtas jaunas noteikumu redakcijas, obligāti būtu nepieciešams pievienot pielikumu (salīdzinošu tabulu) ar konkrēto izmaiņu atšifrējumu, kas dotu iespēju lietotājiem maksimāli īsā laikā izprast jauno regulējumu būtību (ja vispār kdi jauni regulējumi ir ietverti), k arī veicinātu to savlaicīgu un pareizu piemērošanu.
Bīstama spēle
Visās sfērās šajā jomā ir identiska situācija, jo tā saucamā "juridiskā tehnika" tiek uzspiesta visām ministrijām vienādi. Cits jautājums - cik lietotāju ir katram no atkārtoti pieņemtajiem noteikumiem. "Nodokļu sfērā, manuprāt, situācija ir absolūti nepieņemama, ievērojot milzīgo lietotāju skaitu un relatīvi biežos grozījumus nodokļu likumos, kam vienmēr seko attiecīgo MK noteikumu jauno redakciju izdošana," skaidro G. Kauliņa. Kā spilgtu piemēru viņa min noteikumus Likuma Par pievienotās vērtības nodokli normu piemērošanas kārtība, kas, sekojot "juridiskās tehnikas prasībām, tikai 2006. gada laikā vien tika izteikti 3 atšķirīgās redakcijās:
- līdz 1.04.2006. spēkā bija 10.07.2005. noteikumi nr. 534;
- no 1.04.2006. spēkā bija 4.04.2006.noteikumi nr. 276;
- no 1.11.2006. ir spēkā 21.11.2006. noteikumi nr. 933. "Lai uzzinātu, kas ir mainījies katrā no versijām, nodokļu maksātājiem bija jāsalīdzina vārds pa vārdam vairāk nekā 300 punktu redakcijas, lai beigās saprastu, ka faktiski jau nekas arī nav mainījies, ja neskaita atsevišķas precizētas punktu redakcijas un atsevišķus papildu skaidrojumus!" atzīst G. Kauliņa. Lai būtu saprotams šīs problēmas īstenais apmērs, viņa atgādina, ka tikai pievienotās vērtības nodokļa piemērošanu vien regulē 21 MK noteikums, iedzīvotāju ienākumu nodokli - 19 MK noteikumi, uzņēmumu ienākumu nodokli - 12 MK noteikumi, nemaz nerunājot par grāmatvedības un dokumentu aprites noteikumiem, kā arī par konkrētās nozares regulācijām, kas ikdienā jāievēro ikvienam uzņēmējam. Minēto iemeslu dēļ vairāki uzņēmēji un G. Kauliņa jautā: vai kāds no minēts "juridiskās tehnikas" aizstāvjiem ir mēģinājis izvērtēt, ko tas nozīmē lietotājiem un cik tas izmaksā Latvijas tautsaimniecībai un valsts budžetam kopumā?
Vajag ierobežot
Tas ir briesmīgi, ja nodokļu maksātājam ir jāmeklē izmaiņas, piemēram, tajos pašos 35 lpp. biezajos PVN likuma piemērošanas noteikumos, atzina vēl vairāki uzņēmēji. Viņuprāt, Latvijā ieviesta absurda sistēma, kas traucē visiem, bet neviens to nevar vai varbūt nevēlas ja ne izskaust, tad vismaz ierobežot. "Lietderīgi būtu izvērtēt viena gada laikā šīs formālās prasības pieņemto MK noteikumu skaita dēļ, kā arī laiku un materiālos resursus, kas patērēti jauno MK noteikumu redakcijas: izstrādei, saskaņošanai, pieņemšanai un publicēšanai; ieviešanai kontrolējošajās institūcijās un ierēdņu informēšanai un apmācībai; ieviešanai uzņēmumos un lietotāju apmācībai," skaidro G. Kauliņa.