Esošā apdrošināšanas brokeru piesaistes sistēma valsts iepirkumos ir necaurspīdīga, rada nodokļu naudas šķērdēšanas riskus.
Vairākas valsts un pašvaldību iestādes, kurām no šā gada atkal atļauts veikt veselības apdrošināšanas iepirkumus, izmanto arī apdrošināšanas brokeru pakalpojumus. Tomēr lielākajai daļai pasūtītāju joprojām, šķiet, neinteresē tas, cik īsti maksā brokera pakalpojumi, jo valsts iestāde pa tiešo tos neapmaksā. Tādējādi tās arī joprojām nerīko iepirkumus izdevīgākā brokera izvēlei, lai gan vēl 2010. gada septembrī Iepirkumu uzraudzības biroja (IUB) iepriekšējais vadītājs Andrejs Tiknuss DB atzina, ka brokeri var piesaistīt un, ja maksa ir 3000 Ls - 20 000 Ls, ir jāveic vienkāršota iepirkumu procedūra, bet, ja ir virs 20 tūkst. Ls, tad jāizsludina iepirkumu konkurss. Realitātē valsts ie-stāde, iespējams, šobrīd smagi pārmaksā par brokeru pakalpojumiem: šobrīd samaksu ietur no prēmijas, ko valsts iestāde samaksā apdrošinātājam, pieļauj gan aptaujātie apdrošinātāji, gan paši brokeri. Šī samaksa savukārt ir noteikta (pamatā) līgumos starp apdrošināšanas brokeri un apdrošinātāju, kas, piemēram, veselības apdrošināšanas gadījumos šobrīd svārstās 8% līdz 15% no prēmiju apjoma.
Tādējādi pastāv riski gan par to, ka brokeris ieteiks to apdrošinātāju, kas piesolījis lielāko komisiju, bet valsts iestāde pārmaksās, ja nebūs izvērtējusi, vai noteiktā samaksa ir adekvāta saņemtajam pakalpojumu apjomam. No brokeru teiktā izriet, ka, iespējams, atsevišķos gadījumos ministrija komisijās samaksāto 60 tūkst. Ls vietā, iespējams, varēja tikt cauri vien ar 3-10 tūkst. Ls. Tādējādi, piem., Ekonomikas ministrija (EM) piesaistītajam brokerim Iizi brokers netieši, iespējams, 447,6 tūkst. Ls vērtajā veselības iepirkumā (kas noslēdzies šogad janvārī) būs samaksājusi līdz 67 tūkst. Ls, jo šim brokerim uzvarējušais apdrošinātājs - Compensa Life - piesolījis 15% no prēmijām, liecina informācija par vispārējiem komisiju apmēriem brokera mājas lapā. Šis brokeris nav izvēlēts atsevišķā konkursā, bet par kritērijiem kalpojusi iepriekšēja pozitīva pieredze un laba reputācija, DB skaidroja EM pārstāve Evita Urpena, kura, jautāta par brokera komisijas apjomu, atzina: ministrija par šiem pakalpojumiem nemaksā, līdz ar to arī summu pateikt nevaram. Lieki piebilst, ka saskaņā ar likumu pasūtītājam ir tiesības zināt brokera prēmijas apjomu, pretējā gadījumā brokeris pārkāpj likumu, par ko var tikt sodīts.
Līdzīga situācija bija arī savulaik DB aprakstītajā aizdomīgajā Nacionālās operas veselības apdrošināšanas iepirkumā, kura rezultātā IUB aizliedza slēgt līgumu. Turēšanās pie viena apdrošināšanas brokera, kas nav ticis izvēlēts konkursa kārtībā, līdz šim vērojama arī Kultūras ministrijā (KM) un tās padotībā esošajās citās iestādēs, piem., Dailes teātrī. Abas iestādes izsludinājušas darbinieku veselības apdrošināšanas iepirkumu, kur piesaistīts apdrošināšanas brokeris Unibrokker - šī kompānija izveidojās nesen, apvienojoties Rīgas brokeriem un Rīgas polisei, kas savukārt ar KM sadarbojas vismaz kopš 2008. gada, kad ministrija rīkoja virs 4 milj. Ls vērtu veselības apdrošināšanas iepirkumu. Rīgas polisei toreiz arī nemaksāja pati KM - tā uz kāda apdrošinātāja oficiālu jautājumu atbildēja toreizējā valsts sekretāre Solvita Zvidriņa, kurai, kā zināms, izvērties publisks konflikts ar jauno kultūras ministri Žaneti Jaunzemi-Grendi, kura savukārt pauda aizdomas par nelikumībām brokera izvēlē KM rīkotajos konkursos. Dailes teātrī DB atzina, ka sadabrība ar Unibrokker izvēlēta, ņemot vērā iepriekš veiksmīgo sadarbību ar KM. Teātrī skaidroja, ka līgumā ar brokeri paredzēti šādi pakalpojumi: klienta vajadzību un interešu apzināšana un ievērošana, apdrošināšanas programmas izstrāde, apdrošināšanas līgumu nosacījumu skaidrojumi u.c. Tā kā par šiem pakalpojumiem apmaksu veic apdrošinātājs, tā būs standarta likme, kas vidēji tirgū ir ap 10%. Tomēr, spriežot pēc citu brokeru teiktā, dalība konkursa nolikuma izstrādē un izvērtēšanā (kas, izskatās, notikusi Dailes teātra gadījumā) noteikti nemaksā desmitiem tūkst. Ls. Lielāka samaksa var tikt noteikta, ja brokeris arī apkalpo noslēgtos līgumus visu darbības laiku (piem., 2 gadus), arī sekošanu atlīdzību izmaksai.