Valsts iestādes neefektīvi tērē budžeta līdzekļus, jo, izmantojot novecojušus un konkurenci kropļojošus iepirkumu noteikumus, pārmaksā par mobilo sakaru pakalpojumiem, uzskata mobilo sakaru operatora «Tele2» pārstāvji.
Šobrīd lielākajā daļā mobilo sakaru iepirkumu valsts un pašvaldību iestādēs faktiski nepastāv konkurence un sistemātiski uzvar pretendents, kurš par līdzvērtīgas kvalitātes pakalpojumu piedāvā augstāku pakalpojumu cenu, norāda uzņēmums.
Pēdējais šāds gadījums ir Nodrošinājuma Valsts aģentūras izsludinātais iepirkums «Mobilo sakaru operatoru sniegto pakalpojumu iegāde Iekšlietu ministrijas padotības iestāžu vajadzībām uz pieciem gadiem». Tajā «Tele2», iesniedzot finanšu piedāvājumu par kopsummu EUR 5,47 (par pasūtītāja definētajiem pakalpojumiem), zaudēja piedāvājumam par kopsummu EUR 10,82, piemēru min Tele2.
«Iekšlietu ministrijas gadījums raksturo situāciju valsts un pašvaldību iepirkumos. Proti, tajos tiek definētas tehniskās un pakalpojumu prasības, kas bija aktuālas pirms 10 un vairāk gadiem, kad mobilo sakaru tirgus situācija bija radikāli atšķirīga. Rezultātā iepirkumā uzvar pretendents, kura finanšu piedāvājumu kopsumma ir divreiz lielāka. Mūsu praksē ir bijuši gadījumi, kad nav iespējams uzvarēt, pat ja pakalpojumus piedāvājam par velti! Tā ir absurda situācija, ņemot vērā mobilo operatoru sniegto pakalpojumu kvalitātes līmeni Latvijā,» atzīst «Tele2» komercdirektors Raivo Rosts.
Iekšlietu ministrijas iepirkums izcēlās arī ar to, ka procedūras gaitā pretendentiem bija iespēja uzzināt konkurentu finanšu piedāvājumu, un pēc tam rediģēt savu piedāvājumu, kas viennozīmīgi deva priekšrocības konkrētam pretendentam.
«Ņemot vērā informāciju, kas ir mūsu rīcībā, šādā veidā ministrijas un citas valsts un pašvaldību institūcijas gadā pārmaksā par mobilajiem sakariem lielas summas. Vai tiešām Latvijas valsts budžets ir tik labā stāvoklī, ka varam atļauties izšķērdēt budžeta līdzekļus par pakalpojumiem, kas pieejami labā kvalitātē par zemāku cenu? Aizvadītajā nedēļā iekšlietu ministrs kopā ar VUGD darbiniekiem pie Ministru kabineta prasīja papildu budžeta līdzekļu piešķiršanu iekšlietu jomai, vienlaicīgi gan iepirkumā par mobilo sakaru nodrošināšanu ministrijai un tās padotības iestādēm uzvar pretendents ar dārgāko piedāvājumu,» saka R. Rosts.
Iekšlietu ministrijas padotības iestāžu iepirkuma nolikums faktiski satur vienam operatoram izteikti labvēlīgus noteikumus. Proti, tehniskā specifikācija ietvēra punktu piešķiršanas sistēmu atbilstoši operatora bāzes staciju skaitam. Ir būtiski saprast, ka bāzes staciju skaits neraksturo operatora sakaru pakalpojumu kvalitāti, bet ir tikai viens no tehniskajiem instrumentiem mobilo sakaru tīkla nodrošināšanai un bāzes staciju skaits tiešā veidā nekorelē ar pieejamo pakalpojumu kvalitāti. Piemēram, jaunākās paaudzes tehnoloģiskie risinājumi un iekārtas (4G tehnoloģija) ir ievērojami efektīvākas, salīdzinot ar pirms desmit gadiem izmantotajiem tehnoloģiskajiem risinājumiem un bāzes staciju iekārtām (2G un 3G tehnoloģijas), ļaujot operatoram ar mazāku bāzes staciju skaitu sniegt kvalitatīvākus pakalpojumus lielākam klientu skaitam. To apstiprina arī oficiālie SPRK mērījumi, kuros redzams, ka «Tele2» jau trešo gadu pēc kārtas nodrošina ātrāko mobilo internetu Latvijā.
«Mēs beidzot vēlamies pielikt punktu situācijai, kas ierobežo brīvu konkurenci valsts un pašvaldību institūciju iepirkumos, tādēļ vērsīsimies tiesā par Iekšlietu ministrijas mobilo sakaru pakalpojumu iepirkumu. Laika gaitā, mūsuprāt, ir atklājušies pietiekami daudz iespējamie pārkāpumi, kas rada pamatotas šaubas par iepirkumu objektivitāti,» saka R. Rosts.
Interesanti, ka elektronisko sakaru jomā kompetentās Latvijas valsts iestādes, savos mobilo sakaru pakalpojumu iepirkumos kā kritēriju kvalitatīva pakalpojuma sniegšanai neizmanto bāzes staciju skaitu, jo mobilo sakaru kvalitāte ir vērtējama kompleksi, to nevar novērtēt vienkārši saskaitot uzstādītās bāzes stacijas.