Tie, kas ir noguruši no dažādām politiskajām svārstībām Latvijā un ikgadējām vēlēšanām, var būt mierīgi – acīmredzot tādas nav gaidāmas tuvākā nākotnē, jo Andrejam Ēķim atkal nevajag LNT. Bet ko nozīmē šis darījums plašākai sabiedrībai?
Saskaņā ar tirgus un sociālo pētījumu aģentūras TNS Latvia datiem, aizvadītā gada decembrī abi uzņēmumi – LNT un MTG - bija tirgus līderi, raugoties pēc to īpašumā esošo TV kanālu skatīšanās laika. LNT (11,4%), TV5 (4,7%) un TV3 (14,1%), TV6 (2,8%), 3+ (4,7%) kopā aizņēma vairāk nekā trešdaļu jeb 37.7% kopējā TV skatīšanas laika. Vai tā ir pietiekami liela koncentrācija, lai MTG koncernam tirgū veidotos dominējošas stāvoklis, kuru Konkurences padome nedrīkst pieļaut?
Pirms atbildēt uz šo jautājumu, ir svarīgi precizēt, kas ir tirgus, par kuru runājam. Uz bezmaksas «nacionālajā apraidē» esošiem kanāliem pilnā mērā attiecas teiciens «ja tu nemaksā par pakalpojumu, tu neesi klients, tu esi prece». Skatītāji nav TV klienti. Viņi ir prece, ko TV kanāli pārdod saviem klientiem - reklāmdevējiem. Tāpēc tirgus, kas ir jāapskata darījuma kontekstā, viennozīmīgi ir TV reklāmas tirgus.
Šim tirgum ir viena interesanta īpatnībā: tā «fiziskais» apjoms (reklāmas laiks) ir ierobežots. TV kanālu ir tik, cik ir. Un maksimālo reklāmas īpatsvaru raidlaikā ierobežo likums (10% LTV1 un LTV7, 20% LNT un TV3), Tas nozīmē, ka pēc apvienošanas viens uzņēmums kontrolēs 80% no tirgus apjoma. Visticamāk, tas spēs darboties «pilnīgi vai daļēji neatkarīgi no konkurentiem un klientiem» (no dominējošā stāvokļa definīcijas likumā), nosakot reklāmas cenas.
Var iebilst, ka reklāmdevējs var vērsties ne tikai nacionālajos kanālos, bet meklēt laimi arī satelīttelevīzijās un kabeļtelevīzijās. Bet, pirmkārt, latviski runājošo auditoriju tādā veidā nesanāks uzrunāt. Lielākie no šiem kanāliem translē krieviski. Un otrkārt, tos (PBK, NTV Mir Baltija, REN Baltija) kontrolē viens uzņēmums. Šāds tirgus izskatās pēc duopola, kurā turklāt abiem dalībniekiem nav pat jākonkurē sava starpā, jo tie tirgu ir sadalījuši.
Pretēji dažiem komentētājiem, man nav nekādu iebildumu, ka Latvijas telekompāniju nopērk ārzemju investors. Tāpat nav pretenziju pret Modern Times Group kā Latvijas mēdiju aktīvu īpašnieku. Bet šajā reizē Konkurences padomei jāpasaka darījumam savs stingrais «nē». Lai A. Ēķis tomēr pameklē citu pircēju sava telekompānijai.