Uzņēmējdarbības vide tradicionāli ir bijis vīriešu lauciņš un vadības līmenim pasaulē vēl joprojām ir vīrieša seja. Tas saistāms gan ar ierastajiem dzimumu lomu modeļiem, gan biznesa vidē pastāvošo tā saucamo stikla griestu fenomenu, kas apgrūtina sieviešu karjeras virzību tikai tāpēc, ka viņa ir sieviete. Tomēr šāda pieeja ir ekonomikas augšupeju bremzējošs faktors, jo pilnībā netiek izmantots profesionāļu potenciāls.
Situācija Latvijā un citur pasaulē mainās, un ieguvēji ir tie uzņēmumi, kuri iedibina dzimumu līdztiesības principus un vadās pēc tiem visos uzņēmējdarbības līmeņos, īpaši – augstākajā vadībā. Biznesam un peļņai nav dzimuma, un to apliecina gan statistika, gan uzņēmumu izaugsmes rādītāji.
#Dzimumu līdzvērtība – izaugsmi veicinošs faktors
Virkne starptautisku pētījumu uzrāda, ka dzimumu līdztiesības principu ievērošanai ir tieša saistība ar labākiem uzņēmumu finanšu rādītājiem. To apliecina arī Latvijas biznesa vides tendences un uzņēmēju pieredze. „Lursoft” 2014.gadā veiktais pētījums liecina, ka Latvijā labākus finanšu rādītājus uzrādījuši tie uzņēmumi, kuru vadībā pārstāvēti abi dzimumi. Biznesam tāpat kā profesionālismam, dzimuma nav, uzskata eksperti, bet dzimumu līdzvērtības principu ievērošana un dažādība sniedz pievienoto vērtību, neatkarīgi no uzņēmējdarbības veida.
Aiva Vīksna, Latvijas Darba devēju konfederācijas viceprezidente un biedrības “Līdere” valdes priekšsēdētāja uzsver: “Jautājums “Vai biznesam ir dzimums?” ir pārāk vienkāršots. Protams, biznesam nav dzimuma tādā nozīmē, ka gan sieviete, gan vīrietis var būt vienlīdz labs uzņēmējs vai vadītājs. Tajā pašā laikā dzimums, līdzīgi kā kultūra, var ietekmēt mūsu gatavību būt uzņēmējam vai biznesa vadības stilu ļoti dažādu iemeslu - gan audzināšanas, gan stereotipu - dēļ.
Dzimums var ietekmēt un ietekmē uzņēmēja vadības stilu un pieeju, un šie dažādie vadības stili var radīt papildu pievienoto vērtību uzņēmumam. Piemēram, sievietes ir vairāk vērstas uz dialogu, uz ieklausīšanos, komandas darbu. Vīrieši ir ātrāki dažādu lēmumu pieņemšanā. Ideāli, ja uzņēmuma vadības komandā ir cilvēki, kas savstarpēji viens otru papildina, neatkarīgi no dzimuma.
Pēdējā laikā arvien vairāk starptautisku pētījumu apliecina, ka uzņēmumi, kuru vadībā ir arī sievietes, ilgtermiņā ir finansiāli veiksmīgāki un straujāk augoši. Iemesls, manuprāt, ir tas, ka šajos uzņēmumos lielāku lomu vadītāja izvēlē ir spēlējuši nevis stereotipi, bet profesionalitāte, kā arī izpratne par daudzveidības pozitīvo ietekmi uz uzņēmuma veiksmīgu darbību.
Situācija Latvijā attiecībā uz sieviešu pārstāvniecību uzņēmējdarbībā ir relatīvi labāka nekā citur Eiropā. Mēs esam otrajā vietā tūlīt aiz Somijas attiecībā uz sieviešu pārstāvniecību biržā kotētu uzņēmumu valdēs. Vēl jo vairāk, sievietes Latvijā ir ļoti spēcīgi pārstāvētas arī zinātnē, politikā un citās jomās. Arī savā uzņēmējas un mentoringa darba pieredzē gandrīz neesmu saskārusies ar to, ka sievietes justos ierobežotas uzņēmējdarbībā vai biznesa karjerā dzimumu stereotipu dēļ. Tas, kā mums, sievietēm, reizēm pietrūkst un kas mūs kavē veiksmīgi darboties biznesā — uzdrošināšanās un ticības saviem spēkiem.”
Saskaņā ar „Lursoft” veikto pētījumu, sievietēm Latvijā 2014. gadā pieder vairāk nekā trešdaļa uzņēmumu. Tāpat arī pētījumā novērots, ka pēdējo trīs gadu laikā pieaug sieviešu skaits uzņēmumu valdēs, kopš 2010.gada uzņēmumos ar apgrozījumu virs 5 miljoniem latu, sieviešu – valdes locekļu skaits pieaudzis deviņas reizes.
Jānis Lucaus, apdrošināšanas sabiedrības „BTA Insurance Company” SE Valdes priekšsēdētājs: „Darbinieki ir ikviena uzņēmuma lielākā vērtība. Darbinieki veido komandu, un tikai strādājot komandā ir iespējams sasniegt biznesa mērķus un virsotnes. Lai izveidotu labu komandu, izvēloties darbiniekus, mūsu uzņēmumā noteicošie faktori vienmēr ir bijuši profesionālie aspekti – zināšanas, darba pieredze, amatam atbilstošas prasmes, iniciatīva un darba spējas. Mūsu uzņēmuma valdē ir līdzvērtīgs vīriešu un sieviešu skaits. Savukārt kopumā uzņēmumā dažāda līmeņa vadošajos amatos dominē sievietes, proti, 67% dažāda līmeņa vadošajos amatos strādā sievietes. Mūsu pieredze un sasniegtie biznesa rezultāti uzskatāmi rāda, ka gan sievietes, gan vīrieši ir vienlīdz spēcīgi profesionāļi un harizmātiski līderi, kuri veiksmīgi strādā dažāda līmeņa vadošajos amatos un palīdz sasniegt mūsu uzņēmuma mērķus.”
Nākamajā tematiskajā #Līdzvērtīgas iespējas rakstā 18.septembrī turpināsim tēmu par līdzvērtīga atalgojuma nozīmi sievietēm un vīriešiem Latvijā.
Informatīvā kampaņa #Līdzvērtīgas iespējas
Sabiedrības integrācijas fonds (SIF) īsteno kampaņu #Līdzvērtīgas iespējas ar mērķi sekmēt sabalansētu sieviešu un vīriešu pārstāvniecību ekonomisko lēmumu pieņemšanā Latvijā un mazināt sabiedrībā esošos mītus par dzimumu lomām un to ietekmi uz atalgojuma līmeni, karjeras izaugsmes iespējām un studentu nākotnes profesijas izvēli.
Ikviens interesents aicināts sekot līdzi #Līdzvērtīgas iespējas aktivitātēm: http://www.draugiem.lv/lidzvertigasiespejas un http://www.twitter.com/lidzvertiba.
Atsauce:
1. „Lursoft” 2014.gada pētījuma rezultāti par sievietēm uzņēmējdarbībā