Rīgā plānots ieviest jaunu aplikāciju Flipix, kas apmaiņā pret reklāmu noskatīšanos sniegs iespēju sabiedrisko transportu vai autostāvvietu izmantot bez maksas.
Kas ir sliktāk: maksāt par sabiedriskā transporta biļeti vai autostāvvietu, vai noskatīties reklāmas rullīti apmaiņā pret bezmaksas braucienu vai auto novietošanu pilsētas centrā? Aplikācijas Flipix izveidotājs Jānis Saušs ar komandu ir pārliecināts, ka daudzi izvēlētos otro opciju, un šā gada otrajā pusē tas būs iespējams arī Latvijā. Ideja aizgūta no Vācijas, kur līdzīga aplikācija guvusi tik lielu popularitāti, ka serveri knapi spējuši nodrošināt lielo pieprasījumu. Lai iegūtu bezmaksas biļeti, aplikācijas lietotājam būs jānoskatās piecas paša izvēlētas 20 sekunžu reklāmas, kas tiks atlasītas pēc lietotāja interesēm, piemēram, hobiji, sports, skaistumkopšana u.c. Lietotāji pēc reklāmas noskatīšanās varēs saņemt e-pastā konkrēto uzņēmumu atlaides, kuponus vai citas priekšrocības.
Legāli «zaķi»
Saskaņā ar ieceri, viedtālrunī jāinstalē aplikācija, jāizveido konts, lai izmantotu brīvbiļeti vai novietotu automašīnu stāvlaukumā, tad, iespējams, izveidotais konts būs jāsasaista ar mobilo maksājumu pakalpojuma sniedzēju Mobilly. Identifikācija nepieciešama, lai lietotāji nevarētu izveidot vairākus kontus, iespējams, ka viens no variantiem būs Facebook. Aplikācijas izveidotāji plāno sadarboties ar Rīgas satiksmi (RS), taču sarunas pagaidām nav uzsāktas. «Papētījām, ka RS zaudē līdzekļus, jo ir daudz bezbiļetnieku, tāpēc šis piedāvājums viņiem varētu būs saistošs. Mēs dodam iespēju legāli «braukt par zaķi», bet RS par to nopelna. Šobrīd izstrādājam IT sistēmas un tad iesim pie uzņēmuma ar konkrētu piedāvājumu,» komentē J.Saušs. Sadarbības gadījumā ar RS būs jāvienojas arī par to, kā biļete tiks uzrādīta. «Mēs, protams, vēlētos, lai šo biļeti varētu noskenēt elektroniski, – pie tramvaja durvīm noskaties 100 sekunžu garu reklāmu, iekāp un nopīkstini. Bet šobrīd mūs ierobežo tehnoloģija,» norāda Flipix pārstāvis.
Divas biļetes nedēļā
Flipix piedāvāto pakalpojumu varēs izmantot reizi noteiktā periodā, kas tiks noteikts atkarībā no pieejamo biļešu skaita. Iespējams, ka lietotāji nedēļā varēs izmantot divas bezmaksas biļetes. «Jāsaprot, ka tiem, kam ir mēnešbiļete, tas nebūs saistoši. Tas būs vairāk paredzēts cilvēkiem, kuri sabiedrisko transportu vai automašīnu neizmanto katru dienu,» norāda J. Saušs. Ik dienu Rīgas sabiedrisko transportu izmanto aptuveni 500 000 cilvēku, bet gada laikā tie ir ap 140 milj., turpretī pieprasījums pēc autostāvvietām ir ap 125 000 dienā. «Skaidrs, ka lielai daļai no sabiedriskā transporta lietotājiem ir mēneša biļete, taču šie cipari dod priekšstatu par to, ka lietotāju interese par Flipix būs milzīga. Uzņēmumu galvenās priekšrocības ir tās, ka tie maksās tikai par lietotājiem, kas noskatās reklāmu, un tam ir obligāta 100% lietotāju uzmanība ar sejas atpazīšanas funkciju. Protams, bez šīm priekšrocībām būs iespējams detalizēti atlasīt mērķa auditoriju (piemēram, dzimums, vecums, lokācija utt.),» skaidro idejas autors J. Saušs.
Atsauksmes dažādas
Pēc aplikācijas izveidotāju domām, ieguvumi būs ne tikai aplikāciju lietotājiem, bet arī uzņēmumiem, kas reklamēsies caur Flipix aplikāciju. Pēc apkopotajiem datiem būs iespējams noteikt, kādiem lietotājiem interesē konkrētais uzņēmums. Reklāmā bez maksas tiks ievietota saite uz uzņēmuma interneta mājaslapu vai citi kontakti. Savukārt ar lokācijas filtru reklāmu varēs atlasīt tikai tiem lietotājiem, kuri atrodas, piemēram, kilometra attālumā no konkrētā uzņēmuma. Būs arī iespējams uzlikt laiku, kad reklāma rādās, piemēram, no pirmdienas līdz piektdienai vai arī nedēļas nogalēs. Reklāmu skaitu katrs uzņēmums varēs izvēlēties pats. «Par biļetēm maksās uzņēmumi, kuri aplikācijā būs izvietojuši reklāmas. Šobrīd uzrunāti pirmie potenciālie sadarbības partneri, pāris jau izteikuši vēlmi sadarboties. Tiks reklamēts gandrīz tas pats, kas televīzijā. Protams, nevaram konkurēt ar Facebook, bet sākumā mēs vēlētos apkopot vismaz 20 līdz 30 uzņēmumus,» komentē J. Saušs.
Iespējams arī citās pilsētās
Uzņēmumiem izmaksas veidos biļešu cena, kā arī aplikācijas uzturēšana. Atkarībā no reklāmu apjoma mainīsies arī izmaksas – jo vairāk reklāmu, jo lētāk. Vaicājot, kādi ir potenciālie riski saistībā ar aplikācijas izveidi, J. Saušs norāda: «Pirmkārt, pārāk liela popularitāte. Otrkārt, cik daudz reklāmas pie mums izvietos un kāds būs biļešu apjoms. Redzot pozitīvo Vācijas pieredzi un ņemot vērā, ka mēs piedāvājam arī izmantot autostāvvietas, es ticu, ka pieprasījums būs ļoti liels,» domā J. Saušs. Aplikācijas izveidē plānots investēt personīgos līdzekļus, taču iesniegts pieteikums arī akseleratora programmā. Šobrīd notiek pieteikuma izskatīšana, tāpēc jaunais uzņēmējs cer, ka atbilde būs pozitīva un tas uzņēmumam dos plašākas iespējas. J. Saušs uzskata, ka nākotnē šādu aplikāciju varētu ieviest arī vilciena biļetēm, Miles&More punktiem un citur. Viņš norāda, ka aplikāciju tirgus strauji aug un reklāmu tendences rāda, ka šis ir labākais veids, kā sasniegt gados jaunu un strādājošu cilvēku auditoriju. Ar laiku šādu aplikāciju varētu attīstīt arī citās Latvijas pilsētās, piemēram, Liepājā, Daugavpilī u.c.