Vairums Latvijas uzņēmumu uzskata, ka elektroniskā paraksta plašākai ieviešanai jānotiek pēc uzņēmumu brīvas gribas, un nedrīkst tos uzspiest ar vienīgi elektroniskā paraksta īpašniekiem pieejamiem pakalpojumiem.
Uzņēmēji uzsver, ka būtiski ir, lai elektroniskie pakalpojumi nesadārdzina uzņēmumu izmaksas – lai elektroniskā formā pakalpojumi būtu ērtāki un izdevīgāki.
Vakar pie raksta Uzņēmēji ir pret elektroniskā paraksta uzspiešanu; izsakiet viedokli komentārosDb.lv aicināja sūtīt komentārus. Pateicamies visiem, kas piedalās šai diskusijā. Piedāvājam divus jaunus uzņēmēju viedokļus.
Atis Lazdiņš, AS G4S Latvia Valdes loceklis:
Nenoliedzami e-paraksts ir ļoti nepieciešams. Tikai lai saprastu, kāpēc Latvijā tas praktiski netiek izmantots, ir jāprot atbildēt uz jautājumu, ko tā ieviešana reāli dos uzņēmējiem? Uzņēmēju vēlmi sākt izmantot e-parakstu, manuprāt, var veicināt vienīgi tādi ieguvumi kā laika ietaupījums, ātrāka komunikācija ar valsts iestādēm, iespēja netērēt laiku dažādu dokumentu iesniegšanai un izziņu saņemšanai no valsts un pašvaldību iestādēm. Ja šie nosacījumi reāli darbotos, uzņēmējs samazinātu administratīvos izdevumus, un kļūtu skaidrs, kāpēc maksāt par šo pakalpojumu.
Tiesa gan šobrīd ir sajūta, ka atsevišķām institūcijām ir vēlme šo procesu paātrināt mākslīgi, komersantiem uzspiežot iegādāties kaķi maisā. Piemēram, AS G4S Latvia jau vairāk kā pusgadu ir ieviests e-paraksts, ko dažas reizes esam lietojuši saziņā ar valsts iestādēm. Diemžēl vienīgais secinājums šobrīd ir, ka valsts iestādes lielākoties vēl nav gatavas praktiski izmantot e-parakstu. Tādēļ šobrīd valsts sektoram ieteicams veltīt visu enerģiju sevis sakārtošanai e-paraksta jomā, lai piedāvātais pakalpojums uzņēmējam izskatītos pēc vajadzīgas preces, nevis sasteigta produkta, kura pilnīgs pielietojums uz doto brīdi ir mīklains. Pašreiz tirgū esošais e-paraksta pakalpojumus tiek pārdots par cenu, kas neatbilsts preces faktiskajai vērtībai. Vēl neizprotamāka ir e-paraksta turētāja izvēle. Faktiski tam vajadzētu būt uzņēmumam ar lielu pieredzi IT tehnoloģiju jomā, attīstītu IT infrastruktūru, labiem ekspertiem IT drošības jautājumos.
Jānis Kesteris: apdrošināšanas sabiedrības If Baltijas un Krievijas IT vadītājs:
Izmaiņas likumā par OCTA dod iespēju apdrošinātājiem no š.g. 1.jūlija izdot OCTA polises ar distances līdzekļiem, piem. internetā, ja to saturs tiek apstiprināts ar apdrošinātāja e-parakstu. Arī If Latvia visas OCTA polises no jūnija gan internetā, gan klientu apkalpošanas centros izdod ar e-parakstu un drošu laika zīmogu. Manuprāt, e-paraksts mums bija tieši laikā un atvieglo vairākus birokrātiskus procesus.
No tā esam ieguvuši:
- iespēju ar interneta palīdzību sasniegt mūsu potenciālos klientus arī tajos reģionos, kur nav If Latvia biroja,
- nodrošināt polišu iegādi 24h dienā un 7 dienas nedēļā
- ieekonomējuši līdzekļus, pasta un kurjeru pakalpojumiem, kā arī radījuši iespēju klientiem jebkurā laikā apskatīt savu e-polisi If Online portālā.
Skatoties nākotnē, ļoti gaidām uzlabojumus šī pakalpojuma ātrdarbībā un saredzam daudzas iespējas juridisko personu e-paraksta attīstībai. Tas mums pavērtu iespējas atteikties no fiziskiem parakstiem arī pārējo apdrošināšanas veidu polisēs, vienlaicīgi, klientam nodrošinot drošu uzticamas trešās personas apliecinātu polises saturu. Turpinot darbu pie e-paraksta uzlabošanas attiecībā arī uz uzņēmumu vajadzībām, uzskatu, e-parakstam ir perspektīva.
Vai Jūsu uzņēmumā tas ir vajadzīgs?
Ja arī Jūsu uzņēmumam elektroniskā paraksta jautājums ir aktuāls, aicinām izteikties Db.lv komentāru sadaļā vai arī sūtīt savus pieredzes stāstus uz e-pastu [email protected].
Db jau vēstīja, ka Satiksmes ministrs Ainārs Šlesers vēlas ieviest virkni valsts iestāžu pakalpojumu, kas būtu pieejami tikai ar elektronisko parakstu, bet vienlaikus paša elektroniskā paraksta apsaimniekošanu varētu pārņemt Satiksmes ministrijas pakļautībā esošais VAS Latvijas valsts radio un televīzijas centrs. Satiksmes ministrs domā, ka jānosaka valsts iestāžu pakalpojumi, kuri pieejami tikai e–paraksta lietotājiem. Piemēram, viņaprāt, šādus pakalpojumus varētu piedāvāt Ceļu satiksmes drošības direkcija (CSDD) un Valsts ieņēmumu dienests (VID).