Bērza saplākšņa izstrādājumu ražotājs SIA Troja uzsāk jauna inovatīva produkta – atpūtas un sporta inventāra – skimborda dēļu – ražošanu un virzīšanu tirgū.
Vēsturiski pazīstamākais bērza saplākšņa izstrādājums, kas ražots Latvij ir bērnu šūpuļzirdziņš, uz kura savā bērnībā šūpojusies ne viena vien paaudze. Pēdējos gados šo bērnu šūpuļkrēslu klāstu papildinājis Sienāzis un Ola. Ir zināmas arī izturīgās bērza saplākšņa mēbeles. Pirms vairākiem gadiem SIA Troja pievērsās skeitparku rampu ražošanai un nedaudz vēlāk sāka attīsīt arī pašu skrituļdēļu ražošanu. Savukārt pērn uzņēmums, pēc vairāku entuziastu ierosinājuma, pievērsās Latvijā līdz tam tikai šauram lokam zināmo skimborda dēļu izgatavošanai. 2012. gadā šis jaunais produkts ar zīmolu «KaIya» tiks reklamēts tūrisma un atpūtas izstādēs gan ārzemēs, gan arī Latvijā.
Vairāki simti mēnesī
«Plāns ir šogad vidēji mēnesī saražot vairākus simtus skimbordu, taču to ražošanas apjoms var būt arī lielāks,» stāsta SIA Troja projektu vadītājs Klāvs Lepsis. Viņš norāda, ka tieši tāpēc, lai iepazīstinātu ne tikai potenciālos skimbordistus, bet arī dažāda mēroga sporta un atpūtas preču tirgotājus Eiropā, jau janvāra beigās paredzēts ar savu produktu piedalīties izstādē Vācijā. «Konkurenti, protams, ir, taču ir dažādas šo skimborda dēļu klases, raugoties gan no kvalitātes un cenas, gan arī no šo produktu nodilumizturības viedokļa,» tā uz jautājumu par konkurentu klātbūtnes efektu atbild K. Lepsis. Viņš savu sacīto pamato ar to, ka Eiropā vidēji viena augstkākās kvalitātes un tehnoloģiski labākajiem skimborda dēļu cena svārstās 130 — 140 Ls robežās, bet SIA Troja ražotie veikalos varētu maksāt ievērojami lētāk, turklāt to kvalitāte un īpašības neatpaliktu no labāko skimborda ražotāju izstrādājumiem. Kā būtiskākā atšķirība, pēc K. Lepša sacītā, ir pamatmateriālā — SIA Trojas ražotajam pamatā ir bērza saplāksnis, savukārt konkurentiem – Kanādas kļava. «Atsevišķs stāsts ir par Polijā esošajiem skimborda dēļu ražotājiem, kuri gan izmanto bērza saplāksni, tomēr atšķirībā no Trojas to abas puses nepārklāj ar plastikātu, ne arī ar speciālu gumiju, kur turēties ar kājām uz šī dēļa,» stāsta K. Lepsis. Viņš norāda, ka plastikāta kārta skimborda dēlim, nodrošina tā nodilumizturību un visu konstrukciju atsperīgāku, kas it īpaši ir būtiski, jo skimošana jau notiek piekrastē, kur ir smiltis. «Kāpēc aktīvam skimotājam pirkt ar jahtu laku pārklātu (reizēm arī ar lakā iestrādātiem smilšpapīra lieluma graudiņiem) dēli par vairāk nekā 60 Ls , ja par gandrīz līdzvērtīgu cenu var iegādāties skimbordu, kurš pārklāts ar plastikātu un vēl speciālu gumiju, kura neuzsūc ūdeni, neslīd, kā arī amortizē triecienus un pasargā kājas no traumām, kādas var rasties, izpildot dažādas figūras uz rampām?» ar pretjautājumu par to, kadu būs potencālo pircēju piesasitošie nosacījumi Trojas produktam salīdzinājumā ar konkurentu ražojumiem, atbild K. Lepsis. Viņš arī norāda, ka uzņēmuma mērķa grupa ir augstas kvalitātes produktu pircēji, turklāt jo labāka paša skimborda forma, jo tālāk – ar to var aizbraukt.
Kļūst populārs Eiropā
«Skimborda dēļu prototipu izstrāde jau ir vēsture, sadarbībā ar skimborda entuziastiem, Kaiya Skimbords zīmola dibinātājiem (Pēteri Kovisāru un Svenu Marksu) Latvijā tie ir arī pārbaudīti darbībā un atrasti vairāki risinājumi dažādu blakusefektu slāpēšanai un to izmantotāju komforta paaugstināšanai,» atceras K. Lepsis. Viņš norāda, ka Amerikā skimbords jau daudzus gadu desmitus ir populāra atpūtas un brīvā laika pavadīšanas nodarbe, turklāt tas ir arī sports. «Tas līdzinās sērfošanai pa ūdeni, tomēr ir vairākas būtiskas atšķirības, proti, skimbords ir slīdēšana pa ūdens virsu uz speciāla dēļa smilšainā pludmalē, kur ūdens ir līdz potītēm (lāmās), turklāt skimbordisti izmanto dažādas no skeitborda aizgūtas rampas, tādējādi tās daļēji pat atgādina skeitbordu uz ūdens,» skaidro K. Lepsis. Viņš atzīst, ka Eiropā atšķirībā no Amerikas nav tādu okeāna viļņu, tāpēc konstruktīvi atšķiras tie skimborda dēļi, ar kuriem cilvēki brauc Eiropā. «Skimborda dēļu ražotāji šīs nianses ir jau ņēmuši vērā, tāpēc Eiropas un Amerikas tirgiem tiek piedāvāti atšķirīgi skimborda dēļi,» tā K. Lepsis. Viņš arī norāda, ka Eiropā skimbords kļūst arvien populārāks. «Polija ir Latvijai tuvāk vietā, kur notiek dažādas skimborda sacensības, ir arī vietējie šo dēļu ražotāji,» zina teikt K. Lepsis. Intersanti, ka SIA Troja ir skeitborda federācijas biedrs.
Ar KaIya zīmolu
Interesanti, ka Trojā ražotie skimborda dēļi startē ar Kaya zīmolu, kam pat ir sava mājaslapa www.kaIyaskimbords.com. «Tas saistīts ar to, ka skimborda pionieri Latvijā – entuziasti P. Kovisārs un S. Markss – pirmos savu pirmo skimbodra dēli salīmēja Kaijas ielas galdniecībā, ko vēlāk turpināja pilnveidot, līdz 2011. gada pavasarī satikās ar bērza saplākšņā izstrādājumu ražošanas speciālistiem,» norāda K. Lepsis. Viņš arī stāsta, ka skimborda dēļiem ir trīs dažādi izmēri – M, L un S. «Skimborda dēļus, tāpat kā citas preces, katrs var iegādāties atbilstoši savam svaram, tādējādi gan bērni, gan pieauguši cilvēki var iegūt vienu un to pašu rezultātu,« tā K. Lepsis.
Prognozē pieaugumu
Pērno gadu SIA Troja pabeigusi aptuveni ar 11,9 milj. Ls lielu apgrozījumu, kuru šogad plāno palielināt līdz 12,55 milj. Ls. Šogad plānots investēt arī nedaudz vairāk par 650 000 Ls, savukārt pērn ieguldīti aptuveni 157 000 Ls. Uzņēmuma produkcijas lielākais noiets ir Vācijā – 32%, kam seko Itālija ar 13%, Zviedrija ar 11% un Francija ar 10%. «Trojas lielākais ienākumu avots ir klientu vajadzībām piegriezta bērza saplākšņa (būvniecības veidņi – formas, kravas auto kastu grīdas utt.) ražošanu, taču pakāpeniski tiek strādāts, lai palielinātu dažādu saplākšņa izstrādājumu ražošana ar pēc iespējas augstāku pievienoto vērtību,» uzsver K. Lepsis. Viņš norāda, ka no bērza saplākšņa tiek ražotas arī skeitparku rampas, paši skrituļdēļi, kā arī ceļazīmes, kuriem lielākais pasūtītājs ir mazās Latvijas pašvaldības. Uzņēmuma produktu eksports notiek caur a/s Latvijas finieris tirdzniecības meitas kompānijām ārzemēs.