Daudz jautājumu par lietderību, maršrutiem, izmaksām un ekonomisko pamatojumu
Elektrifikācija ir liels projekts, kas būtiski ietekmē VAS Latvijas dzelzceļš (LDz) saistības un naudas plūsmu, Latvijas Tranzīta biznesa asociācijas (LTBA) sēdē norādīja tās vadītājs Aivars Lembergs, aicinot LDz sadarboties ar LTBA, lai nebūtu vajadzības šo jautājumu skatīt koalīcijas partiju darba grupā par ES fondu jautājumiem, dialogam no nozares izejot politiskajā līmenī. Projekta tālākai vētīšanai LTBA biedri izveidoja darba grupu, kurā būs gan dzelzceļa kravu pārvadātāji, gan brīvostas, gan atsevišķi termināļi.
Elektrifikācijas mērķis ir elektrificēt galvenās kravu pārvadājumu līnijas Eiropas transporta tīkla (TEN-T) koridorus savienojošajā Latvijas austrumu‒rietumu dzelzceļa koridorā ar 2x25kV maiņstrāvas sistēmu, kas ir jaudīgāka un ekonomiskāka ekspluatācijā, norādīja LDz Projektu vadības daļas vadītāja Aija Poča.
Izmaksas pieaugušas
Pērn Sudop Praha veiktais skiču projekts parādījis, ka projekta izmaksas ir krietni augstākas, nekā 2011. gadā kompāniju COWI, ETC un GRE priekšizpētē lēsts. DB jau rakstījis, ka elektrifikācijas izmaksas iepriekš tika rēķinātas 1,2 miljardu eiro apmērā, kas dalītos apmēram uz pusēm jaunas infrastruktūras izveidei un lokomotīvju iegādei. Savukārt tagad austrumu‒rietumu koridora elektrifikācija pilnā apjomā (Daugavpils‒Krustpils, Rēzekne‒Krustpils, Krustpils‒Rīga, Krustpils‒Jelgava, Rīga‒Jelgava, Rīga‒Tukums II‒Ventspils, Jelgava‒Tukums, Rīga–Skulte) prasītu 1,484 miljardus eiro. Dzelzceļa operatoru gadījumā tas nozīmētu, ka kravu pārvadājumiem (SIA LDz Cargo, AS Baltijas Ekspresis, AS Baltijas Tranzīta Serviss, BTS) vajadzētu iegādāties 80 elektrovilces lokomotīves, bet pasažieru pārvadājumiem (Pasažieru vilciens) – 35 vilcienus. Projekta ietvaros tiktu izbūvētas 10 jaunas vilces jaudas apakšstacijas, gaisa elektropārvades sistēmas un transformatori. JASPERS konsultanti gan norādījuši, ka šie aprēķini varētu būt pārspīlēti, savukārt COWI aplēses – stipri par zemām, sacīja A. Poča. Projektam plānots izmantot 345 milj. eiro no Kohēzijas fonda, kā arī nacionālo finansējumu, kas varētu būt 15‒25% no kopējām izmaksām.
Visu rakstu Tranzītbizness vētī elektrifikāciju lasiet 2. decembra laikrakstā Dienas Bizness.