Jaunākais izdevums

Pasaules mērogā novērojama arvien aktīvāka virzība uz procesu automatizāciju, robotizāciju, elektrifikāciju un energoefektivitāti, kas nākotnē varētu veicināt vēl lielāku enerģijas pieprasījuma pieaugumu.

Ceturtā industriālā revolūcija jeb Industrija 4.0 noteikti ieviesīs būtiskas izmaiņas ražošanas procesos gan globālā, gan nacionālā līmenī, teic Agris Veliks, ABB Elektrifikācijas biznesa vadītājs Latvijā. Viņš atzīmē, ka nākotnē pieprasījums pēc enerģijas, visticamāk, turpinās augt, kas attiecīgi veicinās arī cenu kāpumu, tā ietekmi uzņēmēji var mazināt, investējot energoefektivitātē un ilgtspējīgos risinājumos.

Jāpielāgojas tirgum

Pēdējos gados Baltijas valstis ir panākušas būtisku progresu, strādājot pie reģiona elektrifikācijas un virzības uz ilgtspēju, domā A. Veliks. “Mēs cenšamies būt mazāk atkarīgi no fosilā kurināmā, lai sasniegtu vides mērķus, un motivējam uzņēmējus atrast veidus, kā pielāgoties jaunajai realitātei un konkrētajos apstākļos, integrējot ABB produktus, kļūt energoefektīvākiem un konkurētspējīgākiem. Šajā gadījumā atbildi mēs redzam tā sauktajās viedajās ēkās un gudrās enerģijas risinājumos, kā arī enerģijas avotu dažādošanā. Arī ABB vairāku gadu garumā ir bijis uzticams partneris progresīvo tehnoloģiju integrēšanā ar mērķi optimizēt enerģijas patēriņu un dažādot energoapgādi. Ieguldām gan saules enerģijā un energoefektivitātē, gan e-mobilitātes infrastruktūrā un citos risinājumos. Tāpat ABB nodrošina uzņēmumus, tajā skaitā dažādus datu centrus, birojus un slimnīcas, ar UPS sistēmām un citiem viedajiem risinājumiem,” teic A. Veliks.

Kā vienu no galvenajiem iemesliem, kāpēc uzņēmējiem būtu jādomā par gudro un energoefektīvo risinājumu ieviešanu, kā arī elektrifikāciju, viņš min izmaksu samazināšanu un nepārtrauktu enerģijas piegādi uzņēmumiem, kas ir atkarīgi no liela apjoma tehnoloģiju un iekārtu darba. “Enerģijas piegādes dažādošana, lietojot saules un vēja enerģiju, garantē drošu, rentablu un ilgtspējīgu enerģijas piegādi uzņēmumiem. Tāpat uzņēmumu elektrifikācijai ir vēl viens svarīgs aspekts – nākotnē, pēc ekspertu domām, kvalificētākais darbaspēks dos priekšroku darba devējiem, kuru darbība atbilst vides, sociālajiem un pārvaldības standartiem (ESG). Tādējādi šo risinājumu ieviešana šodien noteikti sniegs konkurences priekšrocības nākotnē. Jau šobrīd varam novērot, ka, piemēram, jaunās paaudzes inženieri un citi pieprasīti speciālisti labprātāk izvēlas strādāt uzņēmumos, kas darbojas atbilstoši viņu personīgajām vērtībām, un nākotnē šī tendence, visticamāk, tikai nostiprināsies,” uzskata A. Veliks.

Jaunā realitāte

Energoefektivitāte kopumā nav nekas jauns, taču pēdējos gados šī tēma kļuvusi par vienu no uzņēmumu prioritātēm, secina Ņikita Petrovs, ABB Elektriskās piedziņas biznesa vadītājs Latvijā. “Tas ir saistīts gan ar izmaiņām enerģijas pieejamības jomā, gan ar faktu, ka uzņēmumi arvien vairāk apzinās ilgtspējīgas uzņēmējdarbības priekšrocības. Dati liecina, ka aptuveni 45% no visā pasaulē izmantotās elektroenerģijas patērē elektromotori. Ja runājam par Latviju, lielākā daļa vietējo uzņēmēju izmanto elektromotorus, kas ir vecāki par 10 gadiem. Ja mēs nomainītu vismaz 50% veco motoru, energoefektivitātes rādītāji jau kļūtu būtiski augstāki. Turklāt šī nav vienīgā iespēja. Milzīgs neizmantots potenciāls ir arī iespējā elektromotorus aprīkot ar piedziņu, tādā veidā samazinot enerģijas patēriņu par 10-50%,” atzīmē Ņ. Petrovs, uzsverot, ka energoefektivitāte uzņēmumu gadījumā ir kas tāds, no kā ilgtermiņā nav iespējams izvairīties.

“Jo ātrāk mēs to sapratīsim un sāksim rīkoties, jo vairāk iegūsim. Energoefektivitāte ir milzīga biznesa priekšrocība, kas ļauj uzlabot gan ražošanas produktivitāti, gan padara biznesu pievilcīgāku investoriem. Ja vēlamies, lai Latvija kļūtu starptautiskajiem investoriem interesantāka, tad šis aspekts mums ir jāņem vērā. ABB jau pašlaik ir plašs produktu un dažādu gudro risinājumu portfelis, un arī nākotnē mēs joprojām plānojam turpināt izglītot uzņēmējus, piedāvājot viņiem energoefektīvas tehnoloģijas un rodot tām papildu pielietojumu. Ja runājam par investīciju atmaksāšanās laiku, protams, katrs projekts ir unikāls, taču šobrīd šis periods ir ievērojami īsāks nekā vēl nesenā pagātnē – apmēram viens līdz trīs gadi. Arī šis ir svarīgs apstāklis, kas komersantiem būtu jāapzinās,” domā Ņ. Petrovs.

Jāizmanto atbalsts

Elektrifikācijas pamatā ir vairāki būtiski virzītājspēki, norāda Toms Lācis, Elektrum Energoefektivitātes centra projektu vadītājs. “Galvenie no tiem ir ietekme uz vidi, enerģētiskā drošība, efektivitātes veicināšana un ilgtspējīga attīstība. Līdz ar to šīs idejas vadošais – Eiropas Savienības politikas veidotāju – viedoklis ir, ka tieši elektrifikācija ir instruments, ar kura palīdzību var veikt dekarbonizāciju grūti dekarbonizējamās nozarēs. Tās ir transports, rūpniecība un necentralizētā siltumapgāde, kurās tradicionāli efektīvākos un lētākos fosilos resursus daudzos gadījumos nevar aizstāt ar atjaunojamo energoresursu (AER) ekvivalentiem, piemēram, šķeldu. Arī Latvijā lielākie siltumnīcefekta gāzu emisiju avoti ir transports un lauksaimniecība, kurā jāpalielina gan videi draudzīgas enerģijas ražošana un izmantošana, gan jāveicina ikvienas citas ikdienas darbības efektivitāte. Arī enerģētika ir nozare, kas saistās ar siltumnīcefekta gāzu emisijas (SEG) rādītājiem, taču vienlaikus mūsu valsts var lepoties ar augstiem Latvenergo ražotnēs saražotās zaļās enerģijas rādītājiem, kā arī potenciāli augošām saules un vēja enerģijas jaudām,” norāda T. Lācis, uzsverot, ka, raugoties no elektrifikācijas ieviešanas sekmīguma un virzības uz klimatneitralitāti viedokļa, jārēķinās, ka šāda veida un mēroga transformācijas nenotiek uz komerciāliem pamatiem.

“To galvenais virzītājspēks ir atbalsta mehānismi, kurus var izmantot gan privātais, gan uzņēmēju sektors. Kopumā redzam, ka uzņēmēji vēlas uzlabot savu uzņēmumu energoefektivitāti, lai samazinātu savas darbības un ražošanas izmaksas. Primāri uzņēmējiem būtu jāizvēlas tehnoloģijas, kas palīdz efektivizēt procesus un samazināt kopējo enerģijas patēriņu. Kad izdarīts viss, lai samazinātu savu patēriņu, nākamais solis ir nodrošināt uzņēmumam nepieciešamo enerģiju pašu spēkiem. Šajā gadījumā viens no risinājumiem ir saules elektrostaciju saražotā elektroenerģija. Šobrīd atmaksāšanās saules paneļiem vidēji ir līdz septiņiem gadiem, bet tas ir atkarīgs no uzņēmuma patēriņa specifikas, pieslēguma veida un tarifa. Tā kā šobrīd elektroenerģijas cenas ir pieaugušas, klientiem tas ir vēl viens motivējošs apstāklis, kas nozīmē, ka saules paneļi var atpelnīties ātrāk,” secina T. Lācis.

Iespējas ir dažādas

Elektrifikācija Latvijas mērogā nenoliedzami ieguva rezonansi iepriekšējos divos kalendārajos gados, kad, strauji pieaugot elektroenerģijas un citu energoresursu izmaksām, jebkura mājsaimniecība, uzņēmums un valsts pārvaldes institūcijas meklēja veidus, kā samazināt energoresursu patēriņu un izmaksas, teic Imants Urtāns, AS Rīgas Siltums Ražošanas departamenta vadītājs. “Arī raugoties nākotnē, elektrifikācijas attīstība būs ļoti nozīmīgs temats, jo 2025. gada 1. ceturksnī, kā zināms, ir plānota visu trīs Baltijas valstu atslēgšanās no Baltkrievijas un Krievijas energoapgādes tīkla un pievienošanās kopējiem Eiropas energoapgādes tīkliem. Šis solis atvērs jaunu elektroenerģijas tirgu, kurā piedalīsies visi Eiropas enerģijas ražotāji,” norāda I. Urtāns, piebilstot, ka pagātnes notikumi ir pierādījuši – lai uzņēmums būtu maksimāli energoefektīvs un energoneatkarīgs, ir nepieciešams diversificēt izmantotās enerģijas veidus.

“Uzņēmums, kurš savu produktu var saražot, izmantojot dažādus enerģijas avotus, būs elastīgāks un neizjutīs energoresursu cenu svārstības. Ja runājam par nākotni, jāatzīmē, ka Rīgas Siltums paredzējis inovāciju un attīstības projektu izstrādi un īstenošanu ar elektroenerģijas izmantošanu siltumenerģijas ražošanai. Projektu ekonomisko efektu nosaka iespēja ražot siltumenerģiju periodos, kad zemās elektroenerģijas cenas ļauj ražot lētāk nekā ar dabasgāzi un pat koksnes šķeldu, kā arī sniegt elektrotīkla balansēšanas un frekvences regulēšanas pakalpojumus. 2024. gadā tiks uzsākta 49 megavatu jaudas elektrodu katla uzstādīšanas projekta realizācija siltumcentrālē Imanta. Līdzīgi projekti tiek plānoti arī citos Rīgas siltumavotos, tāpat tiek pētīti arī risinājumi, kas paredz ar elektroenerģiju saražotās siltumenerģijas akumulēšanu,” atzīmē I. Urtāns.

Efektīvs rīks

Māris Kānītis, Adven valdes loceklis, gan uzsver, ka šobrīd elektroenerģijas cenās joprojām ir novērojamas lielas svārstības, kas liek būt piesardzīgiem par tūlītēju pāreju uz elektrifikāciju. “Ja runājam par pāreju uz centralizētās siltumapgādes elektrifikāciju, ir vēl daudz nezināmo, tādēļ šobrīd esam dažādu izmēģinājuma pilotprojektu risinājumu stadijā. Tajā pašā laikā, attīstoties elektroenerģijas ģenerējošajām un sadales tīkla jaudām, nākotnē par elektrifikāciju kopumā būtu jādomā. Mūsu gadījumā par elektrifikāciju vairāk domājam kontekstā ar fosilā kurināmā aizstāšanu. Pēdējā desmitgadē esam investējuši iekārtās, kas pielāgotas vietējā atjaunojamā kurināmā izmantošanai. Tas palīdzējis sasniegt teju 90% AER īpatsvaru. Uzskatām, ka elektrifikācija šajā kontekstā varētu būt veids, kā aizstāt atlikušo fosilā kurināmā īpatsvaru un būtu efektīvs rīks klimatneitralitātes sasniegšanai,” teic M. Kānītis, uzsverot, ka noteikumi un prasības, ko paredz dažādas Eiropas Savienības (ES) direktīvas, arvien straujāk uzņēmumiem liek domāt par gudrajiem risinājumiem un energoefektivitāti.

“Šādu risinājumu ieviešana un attīstība palīdz uzņēmumiem ne tikai optimizēt un arī otrreizēji izmantot resursus, kā arī ievērot izvirzītos standartus, bet arī būtiski samazināt dažādas izmaksu pozīcijas. Par to esam pārliecinājušies, jau vairāk nekā piecus gadus uzturot sertificētu energopārvaldības sistēmu, kas ir ļāvusi uzlabot uzņēmuma kopējo efektivitāti. Apkopojot datus no uzstādītajām attālinātās datu nolasīšanas sistēmām un ražošanas iekārtām, tie ļauj pieņemt pamatotus un izsvērtus lēmumus par energoefektivitātes uzlabojumiem. Tāpat esam novērojuši, ka šobrīd būt energoefektīvam un digitāli attīstītam ir arī sabiedrības pieprasījums – nereti arī darba intervijās viens no topošā darbinieka argumentiem ir tas, vai uzņēmuma vērtības iekļauj ilgtspējību,” norāda M. Kānītis.

Viedoklis

Novērojams saules bums

Edgars Bergholcs, SIA Baltijas Elektro Sabiedrība valdes priekšsēdētājs:

2023. gadā nozares attīstību turpināja ietekmēt ģeopolitiskie notikumi un nepieciešamība stiprināt energoneatkarību no Krievijas un fosilajiem energoresursiem. Tāpat nozares tendences noteica arī kopš kara sākuma augstā inflācija. Tā rezultātā turpinājās stabils pieprasījums pēc saules paneļiem privātmājām, bet straujus apgriezienus uzņēma saules elektrostaciju būvniecība, kas 2022. gadā bija tikai ideju līmenī. Domāju, ka 2024. gadā šis saules elektrostaciju bums turpināsies, tomēr turpmākajos gados to attīstību ierobežos brīvo pieslēguma jaudu pieejamība. Vēl šogad, visticamāk, palielināsies arī pieprasījums pēc saules bateriju akumulatoriem. To savukārt sekmēs grozījumi elektroenerģijas neto uzskaites sistēmā, kas nosaka, ka no šī gada tā vairs nav pieejama jaunajiem pieslēgumiem, bet esošie klienti varēs nodot kopējā tīklā tikai 20% no saražotās enerģijas. Pieprasījums pēc saules baterijām sagaidāms arī saules parkos. Kā trūkums šajā gadījumā gan jāmin, ka vēl joprojām nav izstrādāti Ministru kabineta noteikumi par saules bateriju uzstādīšanu, kas atbildīgajām ministrijām ir iekavēts mājasdarbs. Ja savukārt runājam par saules paneļu piegādēm, jāsaka, ka tās šobrīd ir normalizējušās, taču atsevišķiem komponentiem šis pieprasījums Eiropā vēl joprojām saglabājas augsts, līdz ar to jārēķinās ar ilgāku piegādes laiku. Vēl jauna tendence ir valsts kapitālsabiedrību aktīva iesaiste atjaunojamo energoresursu projektos, kas principā ir pozitīva. Vienlaikus šo projektu īstenošanai ir jābūt pamatotai un izsvērtai, kā arī sabiedrības interesēs.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Klimatneitralitātes mērķu sasniegšanā būtiska loma ir siltumapgādes elektrifikācijai, kas pašlaik Latvijā vēl ir bērnu autiņos.

Siltumapgādes sektora elektrifikācija sniegtu iespēju efektīvāk izmantot jau pastāvošo elektroapgādes infrastruktūru, kā arī samazināt cenu svārstības, norāda nozares eksperti, kas par šo tēmu plaši diskutēja DB organizētajā ikgadējā siltumapgādes nozares konferencē Siltumapgāde un energotehnoloģijas 2024.

Eksperti nonāca pie secinājuma, ka elektroenerģijas un siltumapgādes nozarēm ir jāsadarbojas, uzsverot, ka siltumenerģijas sektors var palīdzēt elektrotīklā līdzsvarot ražošanas un patēriņa jaudas, kā arī ilgtermiņā radīt pozitīvu ietekmi uz energoapgādes izmaksām kopumā.

Process jāpaātrina

Šobrīd lietderīgi būtu apsvērt papildu motivējošu instrumentu ieviešanu siltumapgādes elektrifikācijas paātrināšanai, uzskata Gatis Junghāns, AS Augstsprieguma tīkls (AST) valdes loceklis. “Ieguvumu šajā gadījumā netrūktu. Pirmkārt, siltuma ražošana ar elektroenerģiju, kas ražota no atjaunojamajiem energoresursiem (AER), palīdzētu samazināt siltumapgādes sektora emisijas un tuvināties klimata neitralitātes mērķim. Otrkārt, siltumapgādes elektrifikācija veicinātu siltuma ražošanā izmantoto energoresursu dažādošanu un izmaksu samazināšanu, pozitīvi ietekmējot patērētāju rēķinus. Treškārt, siltumapgādes elektrifikācija jaunu un elastīgu elektroenerģijas patērētāju veidā radītu papildu elektroenerģijas sistēmas balansēšanas resursus, veicinot lielāka apjoma vēja un saules elektrostaciju pieslēgšanu elektrosistēmai. Turklāt siltumapgādes elektrifikācija nodrošinātu arī elektrotīkla infrastruktūras efektīvāku izmantošanu, kas savukārt veicinātu elektrotīkla pakalpojumu tarifu samazināšanu. Papildus tam būtu svarīgi saprast, ka siltumapgādes elektrifikācija ir salīdzinoši viegli un ātri īstenojama gan centralizētas siltumapgādes sistēmas līmenī, piemēram, ar lielas jaudas elektrisko boileru uzstādīšanu, gan individuālu patērētāju līmenī, uzstādot siltumsūkņus,” pauž G.Junghāns. Ina Bērziņa-Veita, Latvijas siltumuzņēmumu asociācijas (LSUA) prezidente, norāda, ka šobrīd elektroenerģijas un siltumapgādes nozares faktiski nesadarbojas. “Tajā pašā laikā mēs šai sadarbībai esam gatavi. Redzam, ka arī tirgus ir pietiekami nobriedis, tāpēc domāju, ka nākotnē šī sadarbība spēlēs ļoti būtisku lomu. AER jaudas, tajā skaitā saules un vēja jaudas, pieaug ātros tempos, un nozares uzņēmējiem šī situācija būtu maksimāli jāizmanto. Arī mums, siltumuzņēmējiem, ir jaudas, ko patērēt, tāpēc vienoties par sadarbības modeli būtu nepieciešams maksimāli ātri. Ja mēs runājam par siltuma nozari kopumā, jāsaka, ka šobrīd būtu īstais laiks izvērtēt, kuras no dedzināšanas jaudām būtu vērts elektrificēt, aizstājot tās, piemēram, ar siltumsūkņiem un akumulācijas tvertnēm. Lai to sāktu darīt, savukārt ir jāizvērtē pieslēguma iespējas. Mums ir jāsaprot, kā plāno attīstīties augstsprieguma un sadales tīkli un kādu lomu šajā nākotnes attīstībā var spēlēt siltumuzņēmumi, domā I.Bērziņa-Veita.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lai arī pašlaik elektroenerģiju Latvijā siltuma ražošanā kā energoresursu centralizētās siltumapgādes kompānijas neizmanto, tad 2030. gadā elektroenerģijas īpatsvars siltumapgādē varētu sasniegt 2 TWh.

Šādu atzinumu forumā AC/DC Tech 2024 pauda AS Sadales tīkls valdes priekšsēdētājs Sandis Jansons, balstoties uz Rīgas Tehniskās universitātes un Trinomics 2023. gadā veiktā pētījuma prognozēm. Viņš uzsvēra, ka, pieaugot zaļās elektroenerģijas ražošanas apjomiem, jau tuvākajā laikā tiks sasniegts teorētiskais līmenis, kad pavasara-vasaras sezonā atbilstošos laikapstākļos visas Latvijas patēriņu varēs nosegt tikai ar saules paneļos saražoto elektroenerģiju un pat vēl paliks pāri. Tas nozīmē, ka jāsabalansē elektrības ražošana un patēriņš. Vienlaikus jau uzstādītās un vēl plānotās saules elektrostacijas ģenerēs iespaidīgu elektroenerģijas apmēru, taču tikai dienā un tikai atbilstošos laikapstākļos.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Noteikti ir jārealizē uzdevums elektrificēt dzelzceļa līniju no Aizkraukles līdz Krustpilij, jo tas ir būtiski no funkcionalitātes viedokļa, intervijā sacīja VAS "Latvijas dzelzceļš" (LDz) valdes priekšsēdētājs Rinalds Pļavnieks.

Viņš papildināja, ka ar paredzēto finansējumu to var īstenot, bet laika grafiks būvniecībai ir izaicinošs.

"Jaunajā Eiropas Savienības (ES) fondu plānošanas periodā mūsu plāns ir pagarināt elektrificēto zonu no Aizkraukles līdz Krustpilij. Tādēļ ļoti interesants varētu būt risinājums, ka Rīga un Krustpils ir savienota ar elektrolīniju, bet trīsstūrī Krustpils-Daugavpils-Rēzekne kursē dīzeļvilcieni vai nākotnē bateriju vilcieni," piebilda Pļavnieks.

LDz vadītājs arī sacīja, ka tad Krustpilī būtu jāpārsēžas uz elektrovilcienu, bet, sinhronizējot vilcienu kustību, pārvadājumi varētu būtiski palielināties ar to pašu ritošo sastāvu, nevis dažas reizes dienā brauktu vilciens Daugavpils-Rīga un dažas reizes dienā Rēzekne-Rīga.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Veicot pārdomātas investīcijas, kabelizējot elektropārvades līnijas, ir izdevies samazināt elektroenerģijas atslēgumu skaitu vairāk nekā trīs reizes no 40 000 līdz 13 000 – 14 000 gadā, turklāt perspektīvā līnijas kļūs vēl noturīgākas pret tīkla bojājumiem, kurus var nodarīt gan daba, gan arī cilvēciskais faktors.

To intervijā Dienas Biznesam stāsta AS Sadales tīkls valdes priekšsēdētājs Sandis Jansons. Viņš norāda, ka pašlaik būtiskākais izaicinājums ir nevis inflācija, bet gan aizvien pieaugošās izkliedētās elektroenerģijas ģenerācijas jaudas un arī iecerētā virzība uz autotransporta elektrifikāciju.

Kādā stāvoklī Latvijā ir elektroenerģijas pārvades un sadales tīkli, jo īpaši, ja Eiropas Savienība un arī Latvija virzās uz elektrifikāciju?

Lai nebūtu subjektīvs skatījums par elektroenerģijas sadales tīklu stāvokli, tad šie tīkli gan no to drošības, gan tehniskajiem, gan ekonomiskajiem parametriem jāsalīdzina visās trijās Baltijas valstīs, kurām ir kopīga pagātne un šo tīklu izveides laiks, kā arī tieši tāds pats tehniskais risinājums un ir līdzīga ekonomiskā situācija. Latvijā esošie tīkli salīdzinājumā gan ar ziemeļu, gan arī dienvidu kaimiņiem izskatās salīdzinoši labi. Viens no drošības parametriem ir nepārtraukta elektroenerģijas piegāde, kuru raksturo tādi parametri kā SAIDI un SAIFI, kas parāda, cik reizes vidēji gadā un cik minūtes vidēji gadā klients paliek bez elektroenerģijas. Abos šajos rādītājos Latvijas tīkliem ir līdzīgi vai labāki rādītāji (tie svārstās gadu no gada). Taču kopumā varam teikt, ka Latvijā atslēgumu skaits ir mazāks un klienti bez elektrības vidēji dzīvojuši īsāku laiku nekā Igaunijā vai Lietuvā. Protams, nekas nestāv uz vietas un visi gan Latvijā, gan Igaunijā un Lietuvā meklē iespējas, kā samazināt elektroenerģijas padeves atslēgumu skaitu un kā samazināt minūšu daudzumu, kurās nav iespējams piegādāt elektrību. Latvijā, piemēram, kailvadi pakāpeniski tiek aizstāti ar gaisa vai zemē ieraktu vadu kabeļu līnijām. Kopš 2022. gada līniju rekonstrukcijās vairs netiek izmantoti kailvadi, un pašlaik 65% visa tīkla ir kabelizēti. Mērķis ir līdz 2031. gadam kabelizēt visu zemsprieguma tīklu. Protams, pazemes kabeļu izmaksas ir divas līdz trīs reizes augstākas nekā gaisa vadu kabeļu līniju ierīkošana, tāpēc, lai tīkla attīstības izmaksas saglabātu optimālas, variējam ar abiem šiem risinājumiem. Rezultātā Sadales tīkla līnijas jau ir kļuvušas un kļūs vēl noturīgākas pret tīkla bojājumiem, kurus var nodarīt gan daba, gan arī cilvēciskais faktors, tādējādi arī mazāk elektroenerģijas atslēgumu un īsāks laiks bez šī būtiskā energoresursa patērētājiem. Interesanti, ka pēdējos gados no Latvijas vairākkārt esam braukuši palīdzēt novērst bojājumus Igaunijas elektroenerģijas sadales tīklā. Protams, pilnībā novērst elektroenerģijas padeves traucējumus pagaidām nav iespējams, taču virzība uz to visu laiku notiek.

Komentāri

Pievienot komentāru
Reklāmraksti

Garantēta greznība: Jaguar Land Rover ievieš piecu gadu garantiju visiem jaunajiem Range Rover, Defender un Discovery modeļiem

Sadarbības materiāls,01.09.2023

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

• 1. septembrī ražotāja garantija Range Rover, Defender un Discovery zīmolu automobiļiem tiks pagarināta no trīs līdz pieciem gadiem vai 150 000 kilometru, atkarībā no tā, kas iestājas pirmais

• Garantija aptver visus Range Rover, Defender un Discovery modeļus, ieskaitot to vieglā hibrīda un plug-in elektriskā hibrīda versijas

• Jaunā standarta garantija attiecas uz visiem modeļiem visā Eiropā, un tās mērķis ir uzlabot klientu pieredzi, izlīdzinot zīmolu piedāvātās priekšrocības ar Jaguar

• Automobiļu īpašnieki no 1. septembra saņems arī iespēju piecus gadus izmantot paplašinātās InControl Remote savienojamības funkcijas

Ražotāja piecu gadu garantija visiem jaunajiem Range Rover, Defender un Discovery modeļiem stāsies spēkā 2023. gada 1. septembrī. Šī Jaguar Land Rover (JLR) iniciatīva klientiem sniegs papildu pārliecību un dos sirdsmieru, izvēloties kādu no JLR luksusa zīmoliem.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Turpmākajos gados Latvijā un visā Baltijas jūras reģionā sagaidāms būtisks atjaunojamo energoresursu (AER) saražotas enerģijas pieaugums.

Tāpēc elektroenerģijas sistēmas drošumam un stabilitātei būs nepieciešama lielāka balansēšanas jaudu iesaiste, līdz ar to Baltijas reģionā viena no prioritātēm būs balansēšanas tirgus attīstība, teikts AS "Augstsprieguma tīkls" (AST) publicētajā pārvades sistēmas operatora ikgadējā novērtējuma ziņojumā.

"AER pieslēgumu straujas attīstības ietekmē Baltijas valstīm būs jāpievērš lielāka uzmanība AER ģenerācijas plānošanā, kā arī balansēšanas un regulēšanas jaudu pietiekamībai un regulēšanai, radot iespējas biznesam attīstīt jaunus produktus balansēšanas tirgus pakalpojumu nodrošināšanā," skaidro AST valdes loceklis Arnis Daugulis.

Atbilstoši Eiropas elektroenerģijas pārvades sistēmas operatoru tīkla (ENTSO-E) veiktajam novērtējumam, Latvijā jaudas resursu pietiekamība elektroapgādes nodrošināšanai līdz 2030. gadam ir optimāla, vienlaikus, ņemot vērā plānoto apjomīgo AER ienākšanu tirgū, visām trīs Baltijas valstīm nepieciešams kopīgi veicināt augstāku jaudas pietiekamību reģionālā līmenī.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Eiropas Savienība vēlas dekarbonizēt autobusus un kravas automašīnas, turklāt ir iniciatīvas to darīt daudz straujāk, turklāt no 2030. gada atļaut reģistrēt tikai bezemisiju pilsētas autobusus; Latvijā šajā virzienā pagaidām vēl tiek sperti tikai pirmie biklie soļi.

Tādi secinājumi skanēja diskusijā Kravas transportlīdzekļu, komunālā transporta un autobusu dekarbonizācija – kā sasniegsim 2030.gada atjaunojamās enerģijas un konkurētspējas mērķus?. Latvijā vieglie un smagie kravas transportlīdzekļi, komunālais transports, kā arī autobusi veido vairāk nekā 40% no visām autotransporta emisijām, tomēr diskusija par kravas automašīnu, komunālā transporta un autobusu dekarbonizāciju nenotiek. Ir daudz jautājumu par to, cik var ātri ieviest (pāriet uz) biometāna un citu alternatīvo degvielu (LNG, CNG, ūdeņraža) transportlīdzekļiem, kā paātrināt kravas transporta un autobusu elektrifikāciju, kā mainīt transportlīdzekļu ekspluatācijas nodokļu likmes un degvielu nodokļus. Par to, kā varētu rīkoties Latvija, kādus risinājumus īstenot un kādā laikā, jau tuvākajā laikā būtu jābūt konkrētiem projektiem, kurus diskusijās apspriest un tad attiecīgi pieņemt to īstenošanai nepieciešamos lēmumus.

Komentāri

Pievienot komentāru
Enerģētika

Investīcijas zaļajā enerģijā varētu stabilizēt tirgu

Armanda Vilciņa,12.09.2024

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pēdējie pāris gadi enerģētikas sektorā ir bijuši ļoti izaicinoši, taču šobrīd mēs esam uz pareizā ceļa, uzskata Egerts Kilings (Egert Killing), FILTER uzņēmumu grupas vadītājs.

Resursu cenu lēcieni bijuši milzīgi, tas tirgū radījis vietu dažādām spekulācijām, teic E.Kilings. Šo tendenci apliecina arī Nordpool dati - laika posmā no 2019. līdz 2024. gadam elektroenerģijas gada vidējās cenas Baltijas reģionā svārstījušās no 33,69 eiro par megavatstundu (EUR/MWh) līdz pat 230,23 EUR/MWh. Iepriekš bieži kā viens no galvenajiem augsto cenu iemesliem tika minētas lielās investīcijas zaļajā enerģijā, taču šobrīd mēs varam skaidri redzēt, ka patiesībā situācija ir pretēja, norāda FILTER uzņēmumu grupas vadītājs, uzsverot, ka augstās cenas lielā mērā skaidrojamas nevis ar ieguldījumiem atjaunojamo energoresursu (AER) sektorā, bet gan ar faktu, ka zaļo jaudu ir bijis pārāk maz. Par AER attīstību un citām enerģētikas nozares aktualitātēm tiks diskutēts arī FILTER un DB organizētajā konferencē Dzīve pēc pārmaiņām (Life After Change), kas notiks 12.septembrī ATTA centrā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Neapmaldīties starp divām turbīnām!

Toms Nāburgs, Vēja enerģijas asociācijas valdes loceklis,19.11.2024

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Mūsdienīga ekonomika balstās zināšanās un tehnoloģijās, kā arī ar to saistītā plaša mēroga elektrifikācijā.

Ne velti pamatjautājums, ko uzdod lielu datu centru vai industriālo kompleksu investori ir: “Cik pie Jums maksā elektroenerģija?”. Lai Latvija ekonomiski attīstītos, ir strauji jāpāriet uz lētas un ilgtspējīgas enerģijas ražošanu un izmantošanu, kur atjaunīgās enerģijas uzņēmumiem ir būtiska loma, tostarp, nodrošinot atbalstu gan vides mērķu, gan enerģētiskās neatkarības sasniegšanā. Patlaban likumdevēju dienaskārtībā ir enerģētikas pamatdokuments – Elektroenerģijas tirgus likums (ETL), kurā tiek iestrādāti vērtīgi un nozari sakārtojoši punkti. Tomēr diemžēl virzītie grozījumi nozares sasāpējušās problēmas risinās tikai daļēji, turklāt atsevišķi plānotie likuma panti radīs jaunus riskus, kas var negatīvi atspoguļoties gan Latvijas konkurētspējā, gan elektroenerģijas cenā un iedzīvotāju maciņos.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Pagaidām paliek pie dīzeļiem. Cilvēkus no elektroauto attur emocionāli faktori

Matīss Janevičs-Dambis, SEB līzinga valdes loceklis,22.11.2024

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vieglās automašīnas un mikroautobusi Eiropā rada aptuveni 15% no kopējā CO2 emisiju apjoma, tāpēc viens no Eiropas Zaļā kursa mērķiem ir panākt kaitīgo emisiju būtisku samazinājumu transporta sektorā.

Latvijā transports rada teju trešo daļu no kaitīgo emisiju kopapjoma, un galvenais piesārņotājs ir autotransports, kur kaitīgo emisiju apjoms pēdējās desmitgadēs arvien pieaug.

Ņemot vērā, ka absolūtais vairākums no Latvijas autoparka izmanto fosilo degvielu, lai panāktu ambiciozo mērķi būtiski samazināt kaitīgo izmešu daudzumu, jāpanāk kardinālas pārmaiņas cilvēku attieksmē attiecībā uz jaunu automašīnu izvēli. SEB bankas veiktā aptaujā noskaidrots, ka attieksmē pret elektroauto aizvien dominē virkne mītu un nepatiesu priekšstatu, kas kavē sabiedrības pāreju uz videi draudzīgāku un ilgtspējīgāku transportu. Attieksme būtu maināma, ilustrējot ieguvumus, ko autobraucējam personīgi un sabiedrībai kopumā dotu pāreja uz zaļāku transportu, kā arī atspēkojot virkni puspatiesību un mītu par elektroauto.

Komentāri

Pievienot komentāru