Piesaistot Eiropas finansējumu, uz Skanstes ielas rajonu Rīgā iecerēts izbūvēt tramvaja līniju
Projekta kopējā vērtība ir 128 milj. eiro, taču pagaidām nav zināms, vai tā īstenošanai tiks saņemta piekrišana. Tāpēc ir pāragri spriest, cik liela būs Eiropas Savienības (ES) atbalsta intensitāte un līdz ar to – cik naudas būs jāiegulda pašvaldības SIA Rīgas satiksme. Projekts paredz gan infrastruktūras attīstību, izbūvējot jaunu tramvaja līniju, gan 12 zemās grīdas tramvaju iegādi, DB apliecina uzņēmuma pārstāvis Viktors Zaķis. Tiek pieļauts, ka jaunā līnija varētu sākties Pētersalas un Ganību dambja krustojumā, turpinātos pa Sporta ielu, Skanstes ielu un gar Arēnu Rīga. Šobrīd Rīgā ir deviņi tramvaju maršruti.
Līdz šim – paši
Jāatgādina, ka līdz šim gan zemo grīdas tramvaju iegāde un līniju būvniecība 6. un 11. tramvaju maršrutā notikusi par Rīgas satiksmes līdzekļiem. Projekts tika sāks 2008. gadā, kad sindicēto kredītu 142 milj. eiro apmērā uzņēmums saņēma no Nordea, SEB bankas un Swedbank. Savukārt pērnā gada nogalē izsludinātais konkurss par finansējuma piesaisti zemās grīdas tramvaja projekta turpināšanai – tramvaju iegādei un infrastruktūras projektēšanai un būvniecībai Imantas virzienā – pabeigts bez rezultātiem, liecina informācija Iepirkumu uzraudzības biroja (IUB) mājaslapā. Uzņēmums bija plānojis aizņemties ap 142 milj. eiro uz 30 gadiem. Jāpiebilst, ka paralēli uzņēmums par simtiem milj. eiro veic arī autobusu un trolejbusu parka modernizāciju, piemēram, pērn vien par 75,8 milj. eiro nolemts iegādāties autobusus no Solaris Bus& Coach. S.a., bet par 131,6 milj. eiro – trolejbusus no Škoda electric a.s.
Rīgas satiksmes kopējās kredītsaistības pārsniedz 220,3 milj. eiro, liecina uzņēmuma pērnā gada pārskats. Saistības uz pērnā gada 31. decembri divas reizes pārsniedza uzņēmuma pašu kapitālu, kas bija 108,9 milj. eiro, tādējādi radot paaugstinātu finanšu risku. Pērnā gada beigās arī uzņēmuma īstermiņa saistības pārsniedza kompānijas apgrozāmos līdzekļus par 16,6 milj. eiro. Kompānijas vadība plāno norēķināties par paredzētajos termiņos, izmantojot saimnieciskās darbības naudas plūsmu, piešķirtās dotācijas un izmantojot tai pieejamos finanšu instrumentus. Līdz ar to tās darbības turpināšana nav apdraudēta, uzskata Rīgas satiksmes vadība.
Jāatgādina, ka uzņēmums pērn strādāja ar 141,5 milj. eiro lielu apgrozījumu, kas ir par 1,06% vairāk nekā 2012. gadā, bet zaudējumi sarukuši vairāk nekā vienpadsmit reizes un bija 676,8 tūkst. eiro 2012. gada 7,8 milj. eiro vietā.
Vitāli nepieciešams
Sliežu transports kā pamats pilsētas sabiedriskā transporta sistēmai definēts vairākos pilsētas un Rīgas satiksmes plānošanas dokumentos. Uzņēmuma ilgtermiņa stratēģijā 2012. – 2033. gadam kā uzdevums iekļauts «sadarbībā ar valsti, Rīgas pilsētas pašvaldību un starptautiskajām institūcijām nodrošināt atbalstu ilgtermiņa ieguldījumu palielināšanai, piesaistot Eiropas Savienības un citus ārējos fondus sabiedriskā transporta jomā» un «kā investīciju prioritāro virzienu noteikt ieguldījumus zemās grīdas tramvajos un to ekspluatācijai nepieciešamajai infrastruktūrai».
To, ka tramvajs būtu labākais risinājums sabiedriskā transporta nodrošināšanai Skanstes apkaimē, piekrīt arī SIA Merks valdes priekšsēdētājs Oskars Ozoliņš. Ņemot vērā apkaimes esošo un plānoto attīstību, intensīvāka sabiedriskā transporta satiksme ir vitāli nepieciešama, viņš turpina. Tā ir būtiska ne tikai Merka, kas jau Skanstes ielai piešķīris jaunus vaibstus, bet arī ar Aizkraukles banku saistītajai SIA New Hanza City, kas bijušās preču stacijas vietā veido finanšu un darījumu centru 24,5 ha platībā, un Arēnas Rīga darbībai.
Arī pilsētplānotāji Skanstes apkaimei paredz nozīmīgu lomu nākotnes Rīgā gan kā pilsētas finanšu, gan dzīvojamajam centram. Skanstē tiek paredzēta kvalitatīvu mājokļu projektu attīstība, kā rezultātā 2030. gadā apkaimē dzīvos vairāk nekā 28 tūkst. iedzīvotāju.
Satiksmes mezgls
Tramvaja līnija uz Skansti sasaistās ar Rīgas stratēģiskajiem plāniem šīs apkaimes attīstībai, tai skaitā potenciālo multimodālā transporta mezgla izveidošanos, atzīst V. Zaķis.
DB jau vairākkārt ziņojis, ka pilsētas attīstības plānos paredzēta jauna dzelzceļa stacijas būvniecība Skanstes ielā, plānu būvēt multimodālu transporta mezglu un pakalpojumu kompleksu jau gadiem ilgi lolo SIA Pilsētas ganības. Šovasar Rīgas būvvalde akceptēja detālplānojuma izstādes uzsākšanu teritorijai Pulkveža Brieža ielā 29 pēc Pilsētas ganību pasūtījuma. Šajā teritorijā ieplānota trīs liela apjoma ēku būvniecība, kur pirmajos stāvos paredzēta komercfunkcija, bet augšējos stāvos – arī dzīvojamā funkcija. Teritorijā pieļaujamas maksimāli deviņus stāvus augstas ēkas. Izskatot jautājumu par detālplānojuma izstrādes uzsākšanu padomes sēdē, atsaucoties uz teritorijas plānotājiem, tika norādīts, ka jāmeklē risinājumi teritorijā paredzētā starppilsētas dzelzceļa un vietējās nozīmes autoostas izveidei.
Potenciālais multimodālais transporta mezgls Skanstes apkaimē ir arī pamats stāvparka izveidei tā tuvumā. To paredz šogad izstrādāts stāvparku sistēmas attīstības plāns, kas tiks ņemts vērā Transporta attīstības tematiskajā plānojumā, kuru šobrīd jaunā Rīgas teritorijas plānojuma ietvaros izstrādā Rīgas domes Pilsētas attīstības departamentā.