Skanstes tramvaja līnijas izbūve drīkst notikt tikai pa Senču ielu un nedrīkst skart Lielos kapus, šodien Rīgas domes opozīcijas rīkotajā sabiedriskajā apspriešanā norādīja Valsts kultūras pieminekļu aizsardzības inspekcijas (VKPAI) pārstāve Katrīna Kukaine.
Kukaine stāstīja, ka VKPAI vērsās Rīgas domes Īpašumu iegādes un perspektīvās attīstības pārvaldes departaments, prasot viedokli par trīs Lielo kapu teritorijā esošām būvēm, kuras atrodas tuvu Senču ielai. Minētās ēkas ir kapliča, norobežojošā ķēde un dekoratīvais piemineklis krēsla formā. VKPAI informēja domi, ka konkrētās ēkas nedrīkst tikt nojauktas, risinot jauno tramvaja izbūvi, jo tie visi ir ne tikai daļa no kultūras pieminekļu kompleksa, bet arī kapa pieminekļi.
Satiksmes departamenta pārstāve Rudīte Reveliņa pastāstīja, ka 2005.gadā dome apstiprināja sabiedriskā transporta attīstības koncepciju 2005.-2018.gadam, kas paredz arī pilsētas elektrotransporta attīstību. Rīgas domes lēmums ietvēra elektrotransporta modernizāciju, esošo vagonu rekonstrukciju un jaunu līniju atklāšanu, tostarp tādas līnijas izveidi, kas savieno jau esošās līnija.
Līdz 2014.gadam Eiropas Savienības (ES) finansējumu elektrotransporta attīstībai piesaistīt neizdevās, bet šobrīd plānotā tramvaja līnija ir saņēmusi Eiropas līdzfinansējumu. Patlaban ir sagatavota iesniegumu procedūra, un jaunā tramvaja līnija veidos tramvaju loku no Barona un Pērnavas ielas stūra līdz Pulkveža Brieža ielai.
Reveliņa prognozēja, ka, attīstoties Skanstes rajonam, tajā būs līdz 40 000 darba vietu, tāpēc ir nepieciešams sabiedriskais transports. Tramvaja līnijas trase būšot veidota gan pa ielas malu, gan atsevišķos posmos pa ielas vidu. Viņa uzsvēra, ka nav dzirdējusi, ka kāds kaut ko gribētu darīt kapu teritorijā.
Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas (VARAM) Vides aizsardzības departamenta piesārņojuma novēršanas departamenta vadītāja Daina Ozola informēja, ka Gaisa kvalitātes direktīva paredz analizēt gaisa kvalitātes uzlabošanos no dažādiem aspektiem, tostarp sabiedriskā transporta infrastruktūras izveidi.
Analizējot paredzēto tramvaja izbūves projektu, tas savu pienesumu emisiju samazināšanā nesniedz, bet Rīgas dome, izvērtējot gaisa kvalitāti, pie šī jautājuma var atgriezties un sniegt papildu izvērtējumu tam, kādu gaisa kvalitātes piesārņojuma samazināšanu projekts veiks.
Ozola norādīja, - ja ir iespēja papildināt Rīgas gaisa kvalitātes uzlabošanas programmu ar izvērtējumu par tramvaja līnijas projektu, to vajag darīt. Ir veicams nopietns darbs, izvērtējot, ko šis risinājums dos.
Savukārt Lielo kapu draugu pārstāvis Andris Gobiņš norādīja, ka tramvaja izbūves laikā varētu tikt skarti ielu 'sarkanajās līnijās' esošie 1500-4000 kapu. Turklāt, izbūvējot dažādas pazemes komunikācijas, varētu tikt apdraudēta dažādu nozīmīgu vēsturisku personību kapa vietas, tajā skaitā Georga Armitsteda, mākslinieka Jāzepa Grosvalda, Latvijas Universitātes mecenāta Kristapa Morberga un citu cilvēku apbedījumi.
«Šāds tramvajs kapiem droši vien nav vajadzīgs. Tas ir varbūt vajadzīgs miljonāriem, sienāžiem un zaķiem vai tiem ap 1330 cilvēkiem, kuri strādā Skanstes virsotnēs un pārvietojas ar labām mašīnām,» pauda Gobiņš.
Turklāt viņš arī pauda skepsi par projektu kopumā, norādot, ka tramvajs vairāk būtu vajadzīgs Purvciema, Mežciema un citu mikrorajonu iedzīvotājiem, nevis Skanstes apkaimei.
Jau ziņots, ka turpmāko gadu laikā Rīgā ir plānots izbūvēt jaunu tramvaja līnijas posmu, kas savienos 6.tramvaja maršrutu un 5., 9.tramvaja maršrutu, lai nodrošinātu videi draudzīga elektrotransporta kustību Skanstes ielā.
Tāpat ziņots, ka Rīgas domes pārstāvis Uģis Vidauskis norādījis, ka, izbūvējot tramvaja līniju Senču ielā, neviens neplāno pārrakt Lielos kapus un «kauli pa gaisu neies». Tramvajs ies pa jau esošo ielu sarkanajām līnijām.
Viņš norādīja, ka tikai tad, kad būs līdz galam izstrādāts tehniskais projekts, būs skaidrs, kāda būs ielas pārbūve. Tomēr neviens neplāno pārrakt kapus - tiek plānots tramvaju novirzīt pa jau esošo ielu, pa kuru arī tagad pārvietojas transportlīdzekļi.