Latvijas līzinga tirgū šogad pirmajos četros mēnešos jauno darījumu apjoms pieaudzis par 88%, sasniedzot 86 miljonus latu. Tajā skaitā visvairāk finansējumu sniegušas Nordea Finance Latvia un UniCredit Leasing.
Latvijas līzinga devēju asociācijas un Latvijas pilnvaroto autotirgotāju asociācijas dati liecina, ka jaunajos līzinga darījumos Nordea izsniegtais finansējums sasniedzis 23,35 milj. Ls, tajā skaitā visvairāk – 8,87 milj. Ls - izsniegts komerctransporta iegādei. Arī no UniCredit Leasings kopumā izsniegtajiem 17,6 milj. Ls lielāko daļu 8,15 milj. Ls apjomā veido finansējums komerctransporta iegādei.
Tām ar 13,8 miljoniem latu (no tiem 6,6 milj. Ls autolīzings) seko SEB līzings, bet ar 8,2 miljoniem latu – DnB NORD Līzings, kas šogad arī visvairāk (4,14 milj .Ls) finansējis auto iegādi. Pēc līzinga portfeļa apjoma lielākā līzinga kompānija Swedbank līzings šogad četros mēnešos izsniegusi jaunu līzinga finansējumu 7,9 milj. Ls apjomā, tajā skaitā 5,59 milj. Ls veido autolīzings. Dati liecina, ka jaunus darījums šogad vispār nav slēgusi GE Money Latvia, GE Money Bank.
«Šā gada pirmajos četros mēnešos atsākusies konkurence līzinga un faktoringa tirgū. Aktīvāku pārdošanu uzsākuši arī tie finansētāji, kas krīzes laikā bija apstādinājuši jaunu darījumu izskatīšanu. Līdz ar to šobrīd līzinga tirgū ir jau ap 10 konkurētspējīgu finansētāju, kas veido šīs nozares pamatu. Ekonomikas atlabšanas periodā iezīmējušies arī jauni tirgus līderi,» tā Nordea Finance valdes priekšsēdētājs Ivars Šmits.
Pēc viņa teiktā, tirgus izmaiņas īpaši labi atspoguļojas līzinga piedāvājumos, kuros jaušamas ekonomikas augšupejas laiku konkurences pazīmes. Gada sākumā sāka pazemināties procentu likmes, aizvien biežāk finansētāji piedāvā dažādas autolīzinga akcijas. Īpaši aktīva konkurence finansētāju vidū izvērtās par korporatīvajiem klientiem gan transporta, ražošanas, gan mežizstrādes un ostu nozarēs, secina I. Šmits.
No kopumā jauniem darījumiem 33,17 milj. Ls veido autolīzings, 28,1 milj. Ls finansēta komerctransporta iegāde, bet 24,97 milj. Ls apjomā- iekārtu iegāde. Pēc I. Šmirta norādītā, straujākais pieaugums šogad bijis iekārtu līzingā, kas ietver gan ražošanas iekārtas, gan lauksaimniecības tehniku, kā arī meža tehniku un citu spectehniku. Šī ir ļoti pozitīva tendence, kas liecina, ka Latvijas uzņēmēji aktīvāk iegulda jaunu ražošanas pamatlīdzekļu iegādē, ceļot savu konkurētspēju.
Komerctransporta līzinga jaunie darījumi šogad kāpuši vairāk nekā divas reizes – 129%, kas atspoguļo starptautiskās transporta nozares atlabšanu pēc smagā kritiena 2008. un 2009. gadā, kad Latvijas komerctransporta aktīvais autoparks saruka gandrīz uz pusi.
Auto līzinga jauno darījumu skaits audzis piesardzīgāk – par gandrīz pusi jeb 46%. Tomēr auto līzings joprojām veido lielāko daļu no Latvijas līzinga portfeļa. Šīs tendences, kad iekārtu un komerctransporta līzings atlabst ātrāk par auto līzingu liecina, ka uzņēmēji un privātpersonas ir kļuvuši apdomīgi, vispirms atjaunojot pastāvīgu ienākumu plūsmu pirms ieguldot jaunu un mazlietotu automašīnu iegādē, secina I. Šmits.
Šogad četros mēnešos Latvijas līzinga jauno darījumu apjomi sasniedza apjomu, kāds bijis 2005. gada nogalē, taču šis pieaugums pagaidām nespēj nodrošināt pietiekamu apjomu un kopējais Latvijas līzinga portfelis turpina samazināties, šobrīd veidojot 904 miljonus latu.