Ar sievu dosimies garākā ceļojumā, visu vajadzīgo pastāstīs meita Sintija, teic Līgatnes Vīna darītavas saimnieks Ainārs Vanags. Bērnu iesaistīšanos biznesā viņš uzskata par lielāko veiksmi pēdējos gados.
«Pēc vīna darīšanas apjoma Latvijā esam pirmajā vietā no mazajām vīna darītavām,» apgalvo Sintija Vanaga. Viņas tēva Aināra Vanaga radītais vīns bijis viens no pirmajiem, kas no mājas vīna darītavām ar akcīzes marku sācis ceļu uz veikaliem.
Visu gadu, bet jo īpaši vasarā populāra ir vīna degustācija kafejnīcā Lustūža klints alā.
Uzticība dod stimulu
Tēvs Ainārs atzīstas, ka pirmajās reizēs mazliet bail bijis atstāt Latviju, taču tad izvērtējis, ka nekādu lielo kaitējumu biznesā bērni mazāk aktīvajā sezonā nodarīt nevarēšot, jāradina patstāvīgi pieņemt lēmumus un domāt kā saimniekiem.
«Manā uzraudzībā ir vīna darītava, brālim Kristapam – karošu darbnīca,» stāsta Sintija. Protams, svarīgākos lēmumus visi pieņemot kopīgi, arī darbus nevarot nodalīt. Pirmoreiz vecāki biznesu atstājuši bērnu uzraudzībā pirms pāris gadiem. Paši uz nedēļu aizbraukuši laivu braucienā, bet jaunā paaudze jutusies kā ūdenī iemesta. Tēvs visus zvanus pārreģistrējis bērniem un licis pašiem tikt galā. «Izpeldējām!» teic Sintija, un kopš tā laika abiem ar brāli vēl vairāk iepaticies darboties ģimenes uzņēmumā. Viņa lepojas, ka pati pērn pirmoreiz tikusi pie vīna ielikšanas, uzticēta ievārījuma vārīšana.
Vīnu vairāk
Sākot ražošanu, darītavai bija četru veidu vīni, visiem gribētājiem nepietika. Patlaban tai jau ir 15 veidu vīni, papildus daži jaunumi vēl tapšanas stadijā. Paši darinātāji par gardāko uzskata lāceņu vīnu. Savukārt populārākais un speciālistu visvairāk atzīts ir aveņu vīns. Pērn tas nopelnījis vismaz 8 diplomus. Šis vīns esot klasiska vērtība, kuru vairāk pieprasa veikalos. No kopējā vīna daudzuma to darītavā ražo 30% apjomā. Populāri visu laiku ir arī Omītes, upeņu vīni. Kā viens no pēdējiem tapis neparastais vilkābeļu vīns. Tam esot pat ārstniecisks efekts. Nelielos daudzumos sortimenta dažādošanai ražo pieneņu, ceriņu vīnu. Tas tiek taupīts kā kaut kas īpašs, tikai vīna darītavā vai alā baudāms. Sekojot vīnu modei, radīti vairāki sausie vīni.
Ražotnes paplašināšanu uzņēmumā patlaban vēl neplāno, jo tas saistās ar lieliem ieguldījumiem. Pagaidām pietiekot ar pašreizējām jaudām. Pieprasījums pēc vīna patlaban ir apmierināts. Apjomus līgatnieši kāpinot pamazām, jo šajā biznesā milzu rāvienu strauji nevar panākt – vīns nepielūdzami gatavojas vismaz gadu. Piemēram, patlaban tirdzniecībā ir pēdējās 2012. gada ogu ražas pudeles. Šogad, 2014. gada vasarā, varēs sākt mēģināt aveņu vīnu, kura darināšanā pērn pirmoreiz nopietni piedalījusies arī Sintija. Savukārt rabarberu vīnu varēs vērtēt ne agrāk kā pēc gadiem diviem trim. Ieguldījumi lieli, jārēķinās, lai noteikti būtu noiets. Taču Sintija uzskata, ka vīna darītājiem paveicies, jo vīnam ir ilgs realizācijas laiks. Dažam ilgāka glabāšana nāk tikai par labu.
Par eksportu uzņēmumā ir domāts, taču pagaidām Latvija vēl gana liela. Vīns uz ārzemēm tomēr dodoties – no Tax Free veikala Rīgas lidostā.
Arī tējas, etiķis
Ražotnes sortiments lēnām un loģiski paplašinās. Piemēram, ražojot lāceņu vīnu, paliek pāri aromātiskās kauslapiņas, no kurām iznāk garda tēja. Nolēmuši pamēģināt – aizgājis! Tā tapusi arī aveņu tēja, kuras sastāvā ir ziediņi, ogas, lapiņas. Sintija uzsver, ka neplāno konkurēt ar tēju ražotājiem, tikai paplašināt piedāvājumu.
Līdzīgi radies ogu etiķis. «Reizēm gadās, ka vīnā kaut kādi procesi notiek ne tā, kā gribētos, un garša var nebūt ideāla. Tad turpmāko gatavošanu virzam tā, lai iznāk etiķis,» stāsta Sintija. Pīlādžu, melleņu un citu ogu etiķi ir ļoti pieprasīti. Turklāt ogu laikā ne visu var salikt vīnā. Ekskursantu cienāšanai paredzētajām pankūkām vajadzējis ievārījumu. Izrēķināts, ka pašiem vārīt lētāk, nekā pirkt. Tā kā papildu produkti, kurus var arī iegādāties līdznešanai, tapuši aveņu, lāceņu, rabarberu ievārījumi.
Vasarā alā tūristiem tirgots dzirkstošs dzēriens no bērzu sulas ar nelielu alkohola saturu.
Savu vietu un pieprasījumu nemainīgi saglabā arī stiprais alkoholiskais dzēriens Pārcēlājs. Pudeles sānus vēl aizvien rotā skaista leģenda par Gaujas pārcēlāju. Tagad tas tiek pildīts neliela tilpuma pudelēs, lai katram pārcelšanās būtu pa kabatai, joko Sintija.
Idejas ar knifiņiem
Vanagu ģimenē vēl aizvien valda azarts un radošuma gars, jo esot vajadzīgs adrenalīns, apgalvo saimnieks Ainārs. Visas trīs ģimenes paaudzes iesaistītas biznesā, un katrs arvien izdomā ko jaunu. Sintija demonstrē jaunās vīna pudeļu etiķetes. To idejiskais autors ir tēvs. Pēc viņa ieceres Lustūža klints alā visi pulcējušies tādā kā svētvakarā. Modeļi – ģimene un draugi. Pieaicināts profesināls fotogrāfs. Noskaņa izdevusies vajadzīgā.
Nesen iegādāts koka gravējamais aparāts. Tagad kastes, kurās transportē vīnu, rotā grezns, iededzināts uzņēmuma logo. Labumi vairāki – skaisti, nav ik reizi jālīmē etiķete, turklāt šo kasti nevar nočiept. Apguvuši koka gravēšanas iemaņas, tagad piedāvā šo pakalpojumu arī citiem.
Pieprasīti esot dāvanu varianti – nelielas dāvanu kastītes no koka, kurās ir vairāku veidu vīns vai vīns, etiķis un ievārījums. Šādas dāvanas pasūtot arī korporatīviem pasākumiem ar uzņēmuma logo.
Stabila papildu peļņas devēja (īpaši ziemā) ir arī karošu darbnīca, kur biežākie viesi ir skolēni. Darbnīcas apmeklējumu, kur katrs var pamēģināt tikt pie savas karotes, papildina ekskursija pa Līgatni, pankūku ēšana un citas izklaides. Šo tūrisma produktu saimnieks Ainārs noslīpējis līdz pilnībai. Karošu tapšana vislabāk patīkot bērniem un ārzemniekiem.
Lielajā kokapstrādes biznesā Ainārs vairs neplāno atgriezties. Dažādus darbnīcā tapušus koka izstrādājumus un vīnu pārdod līdzās darbnīcai izveidotajā veikaliņā. Lielu un mazu karošu, dēlīšu, mentnīšu simtiem.. Tas bijis lielākais darbs šoziem – saistībā ar pāreju uz eiro visiem ražojumiem pārsiet cenu lapiņas.
Ne visi plāni izdodas
Idejas līmenī palikusi iecere vīna darītavu izveidot par apskates objektu tūristiem. Patlaban tā ir ražotne, kur viss pakārtots darbam. Vēl aizvien neatmaksājoties gatavot bioloģiski ražotu vīnu, jo cena pārmērīgi stingro prasību dēļ būtu nesamērīgi augsta.
Vīna degustētājus – romantikas cienītājus Vanagi aicina uz degustāciju Lustūža klints alā. Iecere par ražotnes apkārtnes labiekārtošanu, degustāciju zāli attīstās lēnām. Sintija skaidro, ka tad, kad būtu jāveic teritorijas labiekārtošanas darbi, jāstāda puķes, jāsēj zāle, arī biznesa sezona ir pilnā plaukumā, un visi resursi tiek veltīti ekskursantu apkalpošanai, kuru no pavasara līdz rudenim ir daudz. Vēlāk sākas trakais vīna ielikšanas laiks, no kura atkarīga vairāku gadu peļņa.