No lietotām alus un citu dzērienu muciņām Mārtiņš Eiduks izgatavo traukus un interjera priekšmetus; jaunākais produkts ir Adventes svečturis Ziemassvētku laikam.
Zīmola Muca izstrādāto dizaina priekšmetu galvenais izejmateriāls ir lietotas mucas, kas savu laiku nokalpojušas, piemēram, vīna, alus, viskija. «Dodam tām otro dzīvi,» saka Mārtiņš Eiduks, Mucas koka trauku un svečturu idejas autors.
Ideja no ceļojuma
Ideja par dizaina priekšmetiem, kas izgatavoti no mucām, Mārtiņam radās ceļojuma laikā. Viņš trīs gadus ceļoja un vairāk nekā gadu pavadīja Jaunzēlandē. Tur viņam iznāca pastrādāt vīna dārzos un vīna darītavās, kur radās pirmie iedīgļi idejai par lietotu mucu izmantošanu. Pirms Jaunzēlandes Mārtiņam nebija nekādas saskares ar koku, tik vien, cik mājās bija redzējis, kā tētis ar to darbojas. «Kad esi viens pats, ceļo, visu redzi citādi. Tomēr ir forši kaut ko darīt savām rokām,» viņš saka.
Atgriežoties Mārtiņš runāja ar tēti, kurš ieminējās, ka mājās ir alus muciņas – varbūt no tām kaut ko var pamēģināt uztaisīt? Ķērušies klāt! Tagad abiem ar tēvu, kam, pēc Mārtiņa teiktā, ir zelta rokas, Tukumā ir izveidota neliela darbnīciņa. Sākotnēji trauku gatavošana no mucām bija Mārtiņa hobijs, bet šobrīd tā veidojas par biznesu. Sākumā trauki nonākuši pie draugiem, taču reiz Mārtiņš pievienojies sievai Agatai Zariņai-Eidukai, kurai pieder Marmelādes darbnīca (tās paspārnē arī top Mucas trauki), un devies uz Kalnciema ielas tirdziņu. Viņš bija paņēmis līdzi trīs traukus un pusstundas laikā visi bija pārdoti. Šī tirdzniecības pieredze deva apziņu, ka no trauku gatavošanas var iznākt kas vairāk par hobiju. Mārtiņam esot arī citas idejas, kas varētu tapt no koka, par kurām pagaidām viņš nav gatavs stāstīt.
Palīdz draugi
Mucas trauki nopērkami dažādos Latvijas preču veikalos, kur bieži vien iegriežas tūristi, un, lai arī viņiem šie trauki patīk, to pievilcību mazina lielais izmērs un visai sarežģītā transportēšana.
Tāpēc Mārtiņš domāja par mazāka izmēra dizaina priekšmetiem, un rezultātā tapa svečturis. Sākotnēji tam bija piecas sveču vietas, bet pēc draugu ieteikuma Mārtiņš izveidoja svečturi ar četrām svecēm. «Šis ar četrām svecēm tieši Adventei,» saka Mārtiņš. Viņa sieva Agata teic, ka tā ir dāvana cilvēkam, kam viss ir, kam nevajag praktiskas dāvanas un kas novērtē dabīgo materiālu – koku. «Ir Adventes vainagi, ko izmantot vienu reizi un kas maksā aptuveni tikpat, cik mūsu svečturis – 30 latu. Redzēju pat Adventes vainagu par 45 latiem. Vainagu pēc svētkiem izmet ārā, bet šo svečturi varēs izmantot vēl gadiem ilgi,» viņa uzskata.
Mārtiņš un Agata teic, ka gan veikalos, gan sociālajos tīklos cilvēkiem ir interese par šiem svečturiem, turklāt tos pērkot vairāk nekā traukus, kas ir lielāki un dārgāki.
Tikai vecās
Mucas trauku izgatavošanā galvenais ir izejmateriāls – mucas. «Latvijā ar tām ir švaki. Mums vajag lietotas, vecas mucas, kas vairs netiek nekam citam izmantotas. Kā nu kurš tās ir taupījis. Piemēram, ja ticis klāt slapjums vai kas cits, tad izejmateriāls vairs nav tik labs un nevar visu muciņu izmantot,» saka Mārtiņš. Cilvēki brīnoties, kāpēc kādam vajag vecas alus mucas, jo īpaši pārsteigti viņi ir tad, kad Mārtiņš mucas izjauc un liek mašīnā.
Agata piebilst, ka apsprieduši variantu pasūtīt jaunas mucas vai speciāli stīpot materiālu, taču secinājuši, ka izmantot lietotas mucas esot pavisam cita lieta – materiāls ir autentisks, ar pievienoto vērtību un stāstu. «Traukam uzreiz ir cita aura,» viņa uzskata.
Ko tad, ja mucas izbeigsies? «Neizbeigsies. Meklējam arī citās valstīs – Lietuvā, Polijā,» saka Mārtiņš. Jau iepriekš viņš bija apsvēris domu lūkoties pēc mucām ārpus Latvijas un Londonā tika pie viskija mucām. Kamēr tās attīra, mucas mazliet smaržojot pēc viskija. Ņemot vērā, ka viskija mucas tiek īpaši apstrādātas un to iekšpuse ir apdedzināta, tā jānotīra. Vietējām alus muciņām šādas kārtas nav, taču arī tās jātīra un jāapstrādā un darba tāpat ir diezgan daudz.
Ražos vairāk
Nesen uzņēmums ieguva atbalstu no Valsts kultūrkapitāla fonda mērķprogrammas Radošo industriju pilotprojektu konkurss. «Bija jāuzraksta biznesa plāns, jāiesniedz tāme. Fonds dod finansējumu līdz pieciem tūkstošiem latu, mēs dabūjām pusīti,» saka Agata. Ņemot vērā, ka mucas dēlīšiem ir izliekta forma, īpaši svarīgs ir līmēšanas process. Piemēram, lielie trauki tiek līmēti no vairākiem dēlīšiem. Salīmēšanai un nostiprināšanai, lai dēlīši precīzi salīp, tika radīta speciāla ierīce, kas ļaus palielināt trauku izgatavošanas daudzumu. Iecerēts šo projektu realizēt līdz šī gada beigām, lai Jauno gadu sāktu ar jaunu sparu.
Agata ir piedalījusies LIAA rīkotajā Eksporta forumā par Ķīnu. «Biju dzirdējusi, ka viņiem ekolietas ir lielā cieņā un ka varētu būt noiets. Ķīnas pārstāvji apliecināja, ka tā ir, bet mums vēl jāizdara savs mājasdarbs,» viņa saka.
Muca piedalījās arī Mazā biznesa dienā. «Bija daudz papildu «like» mūsu lapai Facebook, bet īpašo piedāvājumu pasūtīt svečturi lētāk izmantoja tikai daži. Ja mums būtu internetveikals vai īsts veikals, būtu bijis lielāks labums,» spriež Agata.
Vajag savu lapu
Jaunie uzņēmēji visbiežāk par pirmo saziņas platformu ar klientiem izvēlas profilu sociālajos tīklos, piemēram, draugiem.lv vai Facebook. Tāpat – arī Muca, bet Agata un Mārtiņš uzskata, ka vajag arī «parasto» mājaslapu. Neskatoties, ka arī Facebook rakstīts, kur nopirkt šos dizaina priekšmetus, cilvēki tik un tā to jautā, turpretī mājaslapā viss ir labi pārskatāms – cena, tirdzniecības vietas, kontakti. «Katrs var uztaisīt savu lapu Facebook. Ja tev ir sava mājaslapa, tas ir mazliet nopietnāk – esi padomājis solīti uz priekšu, samaksājis par domēnu, izdomājis, kā lapa izskatīsies,» uzsver Mārtiņš. Agata piebilst, ka daudzi šodien uzskata – ja tev nav mājaslapas, tevis nav vispār. «Ja ir mājaslapa, tad uzreiz uz tevi skatās citādi – neesi nekāds kaktu kantoris,» viņa saka. Tāpēc drīzumā arī Mucai būs sava mājaslapa.
Kad būs gatava mājaslapa, viņiem parādīsies lielas cerības uz tirdzniecību internetā.