Arī dakteri pelnījuši glīti ģērbties – atbilstoši savam respektablajam statusam darba vietā.
Tā pirms gada nolēma SIA Lab Concept īpašniece un dizainere Laura Liberte, kura šobrīd radījusi jau 12 dakteru darba virsvalku modeļus. Laura uzaugusi starp divām stihijām – mediķiem ģimenē un savu vēlmi studēt mākslu vai medicīnu, beigās izvēloties interjerista izglītību. LabConcept, viņasprāt, ir «labs veids, kā apvienot abas jomas – dizaina apģērbs medicīnas darbiniekiem». «Mode mani ir interesējusi vienmēr, un padziļināta pievēršanās mediķu vizuālajam tēlam sākās ar personīgā «šopera» pieredzi,» viņa skaidro. «Galvenais uzdevums un izaicinājums bija atrast tādu apģērbu, kas klientei – ārstei pēc profesijas – zem darba virsvalka izskatītos forši, lai viņa slimnīcā justos brīvi, sievišķīgi un glīti,» atceras Laura. Likumsakarīgi radās jautājums – kāpēc ir jādomā, ko pavilkt zem uzsvārča, ja var pašu profesionālo apģērbu padarīt skaistu un patīkamu.
Dakteres kleitās
«Ievēroju klīnikās – dakteres ģērbjas kleitās. Kāpēc kleitās? Tāpēc, ka skaistu apģērbu darbam nevar atrast,» stāsta Laura. Darba vietā tiek pavadīta lielākā dienas (dzīves) daļa, visi vēlas izskatīties skaisti un justies ērti, turklāt medicīnas personāla apģērbam jābūt arī traipus neuzņemošam, antibakteriālam – tā, pamazām apzinot visas vajadzības un vēlmes un konsultējoties ar ārstiem, tapa pirmie modeļi. «Sākumā, skicējot halātus, domāju, ka esmu atklājusi jaunu kontinentu,» par izvēlēto nišu saka Laura, tomēr vēlāk, veicot tirgus izpēti, viņa atklāja, ka pasaulē šis tas līdzīgs ir, tiesa, Amerikā un tikai viņu tirgum, no kurienes caur paziņām arī viens komplekts tika pasūtīts, izārdīts un izpētīts, lai radītu vēl labāku. Laura neslēpj prieku par latviešu apģērbu modelētāju zināšanām un pieredzi, kā arī vietējo ražotāju iespējām – «mums ir labi speciālisti!»
No papīra līdz valkātājam
«Ceļš līdz ražošanai ir ļoti garš,» skaidro Laura. «Uzzīmēju skici, tad drēbnieces Odetas Birmanes rokās zīmējums kļūst vēl labāks – caur un cauri elegants. Gadās arī pastrīdēties ar Odetu – ne vienmēr visu uzzīmēto var tieši tā arī uzšūt. Tāpat kā ar jebkuru citu profesiju – pašam jāsaprot, ko tu prasi, vai tas vispār ir iespējams, kā arī – vai meistars ir atsaucīgs tavām idejām. Gatavo apģērbu radīšanas ceļš ir garš un sarežģīts – no skices līdz piegrieztnei, modeļa pielāgošanai viena izmēra, bet dažādas komplektācijas valkātājiem, lai saprastu parametrus, tad šuj no īstā materiāla, atkal pielāgo un gradē, un tikai tad ir gatavs pirmmodelis, procesu noraksturo Laura. Ceļš līdz mērķim ir bijis garš – pusotru gadu strādāts ar 12 modeļiem, saka Laura, pieļaujot, ka tas būtu bijis īsāks, «ja mēs nebūtu pieļāvuši kļūdas, ja apstākļi būtu bijuši citi, ja uzņēmuma attīstības gaitā nebūtu sastapušies ar kredītu devēju birokrātiju un zaudējuši laiku, ja visu būtu darījuši vienas rūpnīcas ietvaros, nevis skraidījuši pie dažādiem speciālistiem». Tad varbūt viss būtu gatavs jau trijos mēnešos. Bet iegūtā pieredze esot nenovērtējama, tā pati par sevi ir vērtība, uzsver Laura, piebilstot, ka daudz palīdzējusi Creative Andrejsala biznesa inkubatora investīcija,» viņa atzīst.
Skaisti un ērti
Ļoti daudzi dakteri atzīst un pieturas pie klasiska baltā, tāpēc arī pirmie LabConcept radītie apģērbi ir balti, savukārt modeļi ir klasiski ar akcentu uz detaļām – tādi nenovecos arī piecu gadu laikā, koncepciju skaidro Laura. Izstrādājot piegrieztnes, viņa ļoti daudz konsultējusies ar mediķiem. Tāpēc tie ir ne tikai vizuāli pievilcīgi, bet arī ergonomiski – piemēroti roku vicināšanai, ar ērtām un ietilpīgām kabatām, piekļuvei caur virsvalka kabatu bikšu kabatai un citām niansēm. «Kvalitāte, ergonomika, dizains – es visu laiku to maļu kā mantru,» smaida Laura.
Šobrīd ir saražoti pieci dažādi modeļi, visvairāk atbilstoši ārstiem, taču der arī saistītām nozarēm – kosmetologiem, farmaceitiem. LabConcept plāno radīt sanitāru un medmāsu tērpus, kas būtu pieņemami arī medicīnas studentiem. «Jauns cilvēks, visu dienu pavadot slimnīcā, arī grib labi izskatīties, tas ir būtiski,» paskaidro Laura.
Partneri piesakās paši
Lai arī uzvara tika citiem, dalība TV šovā Firmas noslēpums ļoti palīdzēja. «Tajā brīdī, kad pieteicāmies šovam, iespējamā naudas balva mums laikam nebija svarīgākais,» atceras Laura. «Sāku viena pati ar ideju un māsīcu, kura, būdama juriste, sakārtoja dokumentus. Tas, ko gājām darīt, bija idejas pārbaudīšana, auditorijas iepazīstināšana ar sevi. Sapratām, ka nevaram uzņēmumu attīstīt divatā – interjera dizainere un juriste. Uzšūt kolekciju varētu, bet pārdot – diezin vai. Jābūt pamatīgām zināšanām – nevis nopērc 10 metrus auduma un uzšuj divus kostīmus, bet sakombinē tā, ka var uzšūt vismaz četrus. Ārkārtīgi daudz visādus sīkumus atklājām, nevarējām iedomāties, ka tik grūti ir atrast apģērbu konstruktorus. Ieguvām kontaktus – iepazinos ar Bruno Birmani, kurš šobrīd ir LabConcept ražošanas vadītājs, un viņa vadībā arī ķērāmies pie šūšanas. Bruno pieredze ražošanas vadīšanā un kolekciju veidošanā ir pamatīga, pirmo zīmola parādīšanos sabiedrībā atceras Laura. Dalība šovā organizēja, jo katru mēnesi bija jāizpilda uzdevumi, jāsagatavo atskaites.
«Nevarējām palaisties un aiziet uz TV un pateikt: mums nekā nav,» saka uzņēmēja. Šovs gan arī radīja sajūtu, ka piedāvātais produkts netiek saprasts. «Mulsināja žūrijas interese, kāpēc es nerīkojos tā, kā man būtu jārīkojas, ja tas būtu modes produkts. Bet mūsu apģērbi nav modes produkts, tiem ir cits uzdevums,» savu nišu skaidro Laura. Šovs radīja publicitāti, kādu bez dalības tajā nevarētu iegūt – potenciālie sadarbības partneri un klienti pieteicās paši. «Ārstiem vispār ir horizontāla informācijas apmaiņas sistēma – ziņas izplatās ļoti ātri,» pārliecinājusies Laura.
Jau lieto
Pirmie klienti preci tikai nupat ir saņēmuši – tā tiek valkāta jaunajā veselības klīnikā Capital Clinic Riga –, un atsauksmes par produkciju esot labas. «Arī sākuma procesā devām zobārstiem testēt, pašas visos iespējamos veidos pārbaudījām,» stāsta Laura, uzsverot, ka saikne ar lietotāju un niansēta vajadzību izpēte ir bijusi un ir nepārtraukta – visu koriģē dzīve, gala patērētājs.
LabConcept domā arī par eksportu, piemēram, pagājušajā vasarā par pirmo eksporta mērķi tika izvēlēta Ukraina. «Ļoti tam gatavojāmies, jo esam savstarpēji saprotami. Bijām savus līdzekļus saplānojuši dalībai izstādē, taču šobrīd viņiem tas nav primāri, tāpēc mums jāmeklē citi tirgi, esam uzsākuši sarunas ar potenciālajiem pārstāvjiem Anglijā un Krievijā, tāpat arī ar medicīnas un viesnīcu aprīkojuma piegādātājiem Baltijā. LabConcept ērtākais sadarbības veids ir caur pārstāvniecībām reģionos, arī šķietami tepat uz vietas Baltijā,» stāsta Laura.
Produkcijas cenas un pieejamību viņa salīdzina ar citiem ražotājiem, piemēram, ar amerikāņiem. «Viņiem ir pusotru reizi dārgāk, turklāt viņi ražo milzu apjomos, attiecīgi panākot zemākas ražošanas izmaksas. Cena neveidojas no tā, ka esam iedomājušies – tas ir premium klases produkts, kuru var atļauties tikai turīgie dakteri. Tā veidojas no izmantotā materiāla cenas un iepirkuma apjoma, detaļām, sarežģītības. Visas sīkās detaļas – sarežģītās konstrukcijas, apšūšana, – patērē laiku, bet ražošanas izmaksas tiek rēķinātas sekundēs. Mūsu apjomiem arī ir ļoti grūti atrast šuvējus – drēbnieku darbnīcai esam par lielu, bet rūpnīcai par mazu. Nav viegli sameklēt atbilstošu uzņēmumu, kas gribētu ar mums ņemties,» atzīst Laura.