Viens no Lietuvas tekstilnozares līderiem – sporta un brīvā laika apģērbu ražotājs Audimas atgriežas Latvijā; kaļ paplašināšanās plānus arī Polijā un Igaunijā.
Taisnības labad jābilst, ka Audimas savulaik Latvijas tirgū bija pārstāvēts, taču krīzē uzņēmums slēdza savus veikalus. Tagad, mainot tirdzniecības vietu koncepciju un audzējot muskuļus, uzņēmums nolēmis atgriezties.
«Atkal esam Latvijā. Ja runājam par mūsu veikaliem, tas ir pirmais solis ārpus Lietuvas,» stāsta Jurgita Budiene, Audimas AB izpilddirektore. Latvija, tāpat kā citas Baltijas valstis pašlaik piedzīvo izaugsmi, uzņēmums saredz šajā reģionā perspektīvas biznesa attīstībai. «Jūtam un zinām, ka Latvijai ir liels potenciāls,» viņa saka. Šis ir tikai pirmais solis izaugsmei ārpus Lietuvas.Pēc krīzes pirmais Audimas veikals Rīgā atvērts t/c Domina Shopping. Tajā investēti 100 tūkstoši latu. Veikals tapis pēc Audimas jaunā tirdzniecības vietu koncepta, kas tiek īstenots no šī gada. «Mēs gribētu atvērt četrus veikalus Rīgā,» atklāj J. Budiene. Cik ilgā laikā šie plāni varētu tikt realizēti, būs atkarīgs no tā, cik raiti veiksies piemērotu tirdzniecības vietu atrašana. Pagaidām uzņēmums veikalus paredzējis atvērt tikai galvapilsētā. «Taču neko nevar zināt,» piebilst kompānijas vadītāja.
Jaunu tirdzniecības veikalu izveidei uzņēmums tuvākajos piecos gados saredz potenciālu arī Igaunijā un Polijā. Audimas seko līdzi globālajām tendencēm, kas liecina, ka visi vēlas dzīvot veselīgāk. «Baltijas valstu reģions aug, mainās paradumi, arī šeit cilvēki vēlas dzīvot veselīgi, un tas nozīmē aktīvu dzīvesveidu, iespējas mums,» uzskata J. Budiene.
Mēģina vēlreiz
Pirms krīzes Audimas bija lielāka kompānija; tai bija 1300 darbinieku. «Nāca krīze. Nolēmām samazināt izmaksas un optimizēt procesus, jo nebija iespējams turpināt darbu kā iepriekš. Strādāt tikai Lietuvas tirgū tolaik bija racionālāk un saprātīgāk, izlēmām pamest Latviju. Tagad esam veiksmīgi tikuši galā ar ekonomiskās krīzes radītajām grūtībām, pārveidojuši sava zīmola koncepciju un piesakām sevi brīvā laika apģērbu tirgū, saglabājot arī sporta apģērbu nišu,» teic J. Budiene. Viņa skaidro, ka atšķirībā no sporta apģērba ražotājiem, Audimas piedāvā apģērbu aktīvam dzīvesveidam. Uzņēmums neorientējas uz tiem, kas vēlas būt čempioni, bet gan tiem, kuri vēlas būt aktīvi katru dienu. «Skaistuma kults veicina to, ka cilvēki domā, kā dzīvot ilgāk un izskatīties labāk. Tas ir iespējams, ja esam aktīvi katru dienu,» uzsver J. Budiene. Pēc viņas domām, Audimas apģērbs varētu palīdzēt cilvēkiem sasniegt šo mērķi. «Aktīvam dzīvesveidam un sportam ir arvien lielāka loma mūsu ikdienā un būtiskākais, lai cilvēki no tā gūtu prieku, tāpēc mēs savā darbībā nolēmām fokusēties uz dzīves stilu,» piebilst Kristīna Šipčenko, Audimas mārketinga vadītāja. Koncepta maiņa pilnībā tiks īstenota divu gadu laikā.
Ražo sev un citiem
Lietuvas apģērbu ražotājs Audimas AB dibināts 1931. gadā Kauņā un pašlaik ir lielākais savas nišas uzņēmums Baltijā. «Šī ir sena kompānija ar ilgstošām tradīcijām. Visu šo laiku esam bijuši tekstila ražošanas uzņēmums. Kompānijai vienmēr ir bijis skaidrs darbības virziens, esam zinājuši, kas mēs esam un kas – neesam,» saka J. Budiene.
Uzņēmumam ir divi darbības virzieni: sporta apģērbu ražošana pasaulē zināmiem zīmoliem un sava apģērbu zīmola Audimas attīstība, vairumtirdzniecība un mazumtirdzniecība Lietuvā un eksporta valstīs. Pirmo sava zīmola veikalu Lietuvā uzņēmums atvēra 1997. gadā, un pašlaik Audimas ir 22 veikali (13 ir pašu veidoti un pārvaldīti veikali, bet deviņus attīsta franšīzes partneri).
Uzņēmuma eksportā produkcija ar Audimas zīmolu veido samērā nelielu daļu – aptuveni 10% no kopējā pārdošanas apjoma. Uzņēmuma eksporta tirgi ir Latvija, Igaunija, Polija, Krievija, Baltkrievija, Apvienotie Arābu Emirāti. Tas galvenokārt sadarbojas ar tirdzniecības partneriem – apģērbu veikaliem, kas savā sortimentā iekļauj Audimas zīmola apģērbu.
Lielāko apjomu nodrošina pasūtījumu izpilde dažādām citām kompānijām. T.s. privāto preču zīmju ražošana veido 70% apgrozījuma. Arī Audimas paši izmanto ražošanas ārpakalpojumus – aptuveni 50% tiek saražots savā uzņēmumā, otra puse – citās kompānijās. No sava zīmola produkcijas Audimas daļu ražo arī Ķīnā, jo daļai apģērbu nepieciešams specifisks tehnoloģiskais aprīkojums. «Visu nevar saražot mūsu rūpnīcā,» neslēpj J. Budiene. Uzņēmumam ir arī pakalpojumu sniedzējs Latvijā, ar kura darbu Audimas esot apmierināta. «Kvalitāte ir ļoti augsta,» viņa norāda.
Mājas tirgū 20%
«Lietuvā mēs esam lielākais brīvā laika un sporta apģērba ražotājs. Pircēju prātos esam viens no Top3 brīvā laika un sporta apģērba zīmoliem. Mums ir spēcīgas pozīcijas – veikali lielākajās pilsētās, labākajos tirdzniecības centros,» teic J. Budiene.
Audimas tirgus daļa savā nišā Lietuvā ir aptuveni 20%. «Mēs esam vietējais zīmols ar savu veikalu ķēdi. Domāju, ka tā mums palīdz sasniegt tirgu. Mums ir arī franšīzes partneru veikali mazākās pilsētās, kas ļauj paplašināt pircēju loku. Pirms krīzes mēs bijām tikai lielākajās pilsētās,» skaidro J. Budiene. Uzņēmums ir apmierināts ar savu šī brīža pozīciju tirgū, bet viņa atzīst, ka ar laiku vēlētos, lai zīmols iegūtu lielāku tirgus daļu.
Vaicāta par konkurenci, J. Budiene atzīst, ka tā ir sīva, līdzīgi kā citās nozarēs, bet uzņēmums uz to skatoties citādi. «Vēlamies atrast klientu, kurš būs laimīgs mūsu drēbēs, nevis konkrētā zīmola apģērbā. Ir svarīgi šūt labu apģērbu, lai konkurētu par pircēja vajadzībām, nevis par zīmolu. Tāpēc mēs nevēlamies konkurēt ar globāliem spēlētājiem,» uzsver J. Budiene.
400 tūkstoši gadā
Audimas rūpnīcas atrodas Lietuvas pilsētās Kauņā un Jonavā, kā arī Baltkrievijas pilsētā Lidā. Tajās katru mēnesi top gandrīz 100 jaunu apģērbu modeļu. Biznesa klientiem uzņēmums nodrošina pilnu servisa ciklu – sākot no skicēm līdz pat pārdošanas paraugiem. Savukārt Audimas zīmolam gadā tiek izstrādāti aptuveni 400 tūkstoši produktu vienību, aptuveni 500 dažādu modeļu.
Audimas kolekcijas veidotas no augstvērtīgiem materiāliem, ražošanā izmantojot inovatīvas tehnoloģijas, dizainu veidojot sadarbībā ar modes māksliniekiem no Francijas, apgalvo uzņēmuma vadītāja. Šīs sezonas kolekcijā ietilpst apģērbs no Jaunzēlandē mītošās merīnaitas vilnas, kas ļaujot ādai «elpot». Tāpat apģērbu ražošanā tiek izmantoti tādi materiāli kā bambusa šķiedra, dūnas, kokvilna, Polartec, Primaloft izolējošie audumi, Micro Modal, Tencel u.c. «Inovācijas un efektivitāte ražošanā ir viens no mūsu spēcīgākajiem konkurētspējas faktoriem. Modernākās piegriešanas tehnoloģijas nodrošina augstu precizitāti un maksimāli samazinātu audumu zudumu, šūšanā izmantojam veidcirtņus, griešanu ar ultraskaņas metodi un lāzeru, auduma savienošanā – gan šuves, gan līmēšanas tehniku,» stāsta J. Budiene.
Aug pamazām
Šis gads Audimas bijis veiksmīgs – apgrozījums ir līdzīgā līmenī kā pērn, kad tie bija 25 miljoni, kas ir par 30% vairāk nekā pirms gada. Šī gada pirmo trīs ceturkšņu apgrozījums bija 18,6 miljoni un līdz gada beigām uzņēmums plāno sasniegt 25,5 miljonu eiro lielu apgrozījumu. Brīvā laika un sporta apģērbu zīmola Audimas apgrozījums 2012. gadā bija 9,5 miljoni eiro, kas ir par 25% vairāk nekā 2011. gadā. 2013. gada pirmajos trīs ceturkšņos apgrozījums sasniedzis 7,1 miljonu eiro, bet prognozētais gada apgrozījums ir 10,5 miljoni eiro. Peļņas vai zaudējumu apjomu ražotājs neatklāj.
Nākamgad iecerēts, ka uzņēmuma apgrozījums palielināsies vēl par 15%. J. Budiene teic, ka lielāko izaugsmi uzņēmums sagaida sava zīmola pārdošanas apjomos. Runājot par to, vai ir iecerēts samazināt pasūtījumu izpildi citiem uzņēmumiem un palielināt savas produkcijas īpatsvaru, viņa norāda, ka tas nav tik svarīgi. «Neuzskatu, ka jāsamazina viens biznesa virziens, lai paplašinātu citu,» viņa teic. Tajā pašā laikā Audimas lielākās investīcijas saistās tieši ar pašu zīmola attīstību.
Ekonomiskā uzplaukuma laikā Audimas apgrozījums bija 35 miljoni eiro, bet krīzes laikā tas samazinājās divreiz. Uzņēmums joprojām nav atgriezies pirmskrīzes finanšu rādītāju līmenī un neesot arī ambīciju to tuvākajā laikā sasniegt. «Strauji augot, ir sarežģīti vadīt visus procesus. Vēlamies augt pamazām, jo ir vieglāk, ja audz stabili katru gadu un izaugsme ir kvalitatīva,» uzsver J. Budiene.