Rūpes par biznesa ilgtspēju ir ne vien modernas frāzes, bet reāla iespēja uzlabot uzņēmuma finansiālās veselības stāvokli, vidi un tēlu sabiedrībā – daudz vieglāk šāda biznesa modeļa jēgu var saskatīt ilgākā periodā, nevis viena ceturkšņa griezumā
Tā intervijā DB atklāj tekstilpreču nomas kompānijas Lindström vadītājs Juha Laurio. Lindström ir 1848. gadā Somijā dibināta kompānija, kura tikai pēdējos divdesmit gados pievērsusies citu valstu tirgus apgūšanai. Sākumā tā darbojās kā krāsotava, bet pagājušā gadsimta sākumā sāka piedāvāt tekstila nomas pakalpojumus, kas ar laiku kļuva par nozīmīgāko tās biznesu. Ja kādam uzņēmumam ir nepieciešamas tekstilpreces (uniformas, darba apģērbs, paklāji, dvieļi, galdauti), Lindström vai cits līdzīga profila uzņēmums nodrošina šo preču nomas pakalpojumu, un klienti maksā par preču izmantošanu, nevis iegādājas konkrētās preces paši.
J. Laurio sarunā ar DB vairākkārt atgriežas pie ilgtspējas jautājumiem, jo tikai tā uzņēmums varēs darboties tikpat ilgi, kā līdz šim.
Vai piekrītat uzskatam, ka noma un pakalpojumu abonēšana tiek izmantota biežāk un vairāk dažādās nozarēs?
Jā, piemēram, pirms desmit gadiem bija ierasts, ka cilvēki gāja uz veikalu, pirka DVD un gāja mājās to skatīties. Vēlāk parādījās filmu nomas uzņēmumi, speciāli veikali, kur iznomāt filmas. Tagad tie vairs neeksistē un, ja cilvēks vēlas noskatīties kādu filmu, viņš to var izdarīt internetā, piemēram, Netflix. Šobrīd vērojama tendence, ka cilvēki un arī kompānijas vēlas maksāt tikai par preču lietošanu, nevis paši tās iegādāties. Un arī darba apģērbs ir nomājams, abonējams. Dažviet, piemēram, turīgajā Šveices pilsētā Bernē nav nemaz tik daudz cilvēku, kam pieder savas automašīnas. Viņi tās nomā, maksājot tikai par lietošanu, un neinvestē sava auto iegādē. Arī mūsu klienti neinvestē savu tekstilpreču iegādē, bet maksā tikai par lietošanu, tādējādi vairāk koncentrējoties paši uz savu pamatbiznesu – mazumtirdzniecību, būvniecību, pārtikas ražošanu.
Ilgtspēja biznesā tiek pieminēta arvien biežāk. Vai arī tekstilā?
Jā, ilgtspējība kopumā un specifiski arī tekstila nozarē ir šobrīd aktuāla tendence. Piemēram, mēs pievēršam lielu uzmanību tam, ka darba apģērba detaļas no auduma tiek piegrieztas tādā veidā, lai ražošanas procesā rastos pēc iespējas mazāk atkritumu. Tāpat apģērbs tiek konstruēts tā, lai vēlāk būtu viegli labojams. Piemēram, ja darbinieks valkā kādu darba tērpu, kam kāda daļa mēdz ātrāk nodilt vai saplīst, tas jau pašā sākumā tiek veidots tā, lai būtu viegli konkrēto detaļu nomainīt un izdarīt to ātri, efektīvi, lēti. Savukārt pēc tam, kad apģērbs vai cita tekstilprece ir pilnībā novalkāta, ir jānodrošina tās piemērota pārstrāde. Grupas līmenī pagājušā gadā 74% no kopējā tekstila bija pārstrādājama. Somijā mēs esam tuvu pie 100%, citās valstīs vēl atpaliekam, bet kopumā meklējam jaunus veidus, kā pārstrādāt savas tekstilpreces arvien vairāk.
Vai varat minēt kādu piemēru, kā notiek pārstrāde?
Viens no tradicionālajiem piemēriem – darba apģērbs vai viesnīcu gultasveļa iegūst jaunu dzīvi kā absorbējošie dvieļi. Ir arī daži dizaina uzņēmumi, kas novalkātos tekstilmateriālus pārstrādā jaunās precēs. Sadarbojamies ar kompāniju Slovākijā, kas no mūsu tekstilprecēm ražo siltumizolācijas elementus ēkām, būvniecības materiālu. Tādējādi tekstils netiek vienkārši izmests ārā, bet tiek izmantots kaut kā jauna ražošanā. Šādi piemēri ilustrē biznesa ilgtspēju, kam ir trīs šķautnes – finansiālā, vides un sociālās atbildības. Ilgtspējas skaistums ir tas, ka tad, kad dari kaut ko labu videi, tas ir arī pozitīvi kompānijas sociālajai un finansiālajai ilgtspējai. Visi šie dažādie elementi balsta viens otru. Agrāk daudzi domāja, – ja uzņēmums darbojas sociāli atbildīgi, tas nozīmē augstākas izmaksas, bet šobrīd secināts, ka ir gluži pretēji – tas taupa. Piemēram, izmantojot mazāk enerģijas, tādējādi saudzējot arī vidi. Piemēram, mēs jau 15 gadus izdodam savu ilgtspējas pārskatu, kur var redzēt, ka kompānija katru gadu izmanto arvien mazāk enerģijas un ūdens, lai saražotu vienu tekstilpreci.
Visu interviju Ilgtspēja – daļa no biznesa higiēnas lasiet 3. jūlija laikrakstā Dienas Bizness.