Iekšlietu ministrija un Ceļu policija uzskata, ka fotoradari ir efektīvi ātruma pārsniegšanas mazināšanai uz autoceļiem, taču juristi uzsākuši diskusiju par likumisko pusi, proti, vai uzliktie sodi par ātruma pārsniegšanu, kas fiksēti ar fotoradaru nav pretrunā ar likumiem, un vai nevar izveidoties situācija, ka valstij jāatmaksā viss iekasētais un varbūt pat jāizmaksā papildu kompensācijas. Paši sodu piemērotāji nekādas problēmas nesaskata.
Providus pētniece Ilona Kronberga, norāda, ka Administratīvo pārkāpumu kodeksā (APK) un Ceļu satiksmes likumā pastāv pretrunas, kas liek domāt, ka uz fotoradaru mērījumu pamata piemērotie sodi ir nelikumīgi, 19. septembrī raksta Diena.
"Administratīvo pārkāpumu kodekss ir vērsts uz pārkāpuma izdarītāju. Piemēram, ja ceļu policija aptur ātruma pārsniedzēju, viņš ir vainīgs un tiek saukts pie atbildības. Taču pielietojot fotoradarus tiek nofotografēts auto un tā numura zīme, bet ne vadītājs, un sankcija par uzlikto sodu tiek piesūtīta mašīnas īpašniekam. Tomēr šis īpašnieks saskaņā ar likumu nav šī pārkāpuma izdarītājs, tāpēc viņu sodīt par to nevar," tā I. Kronberga.
Viņasprāt, piesūtīt soda kvīti īpašniekam nav pareizi arī, balstoties uz skaidrojumu par administratīvo sodu, kas "tiek piemērots, lai personu, kura izdarījusi administratīvo pārkāpumu, audzinātu likumu ievērošanas un sadzīves noteikumu cienīšanas garā.Te ir redzams, ka sods uzliekams konkrētai personai, kura izdarījusi pārkāpumu, nevis transporta līdzekļa īpašniekam, kura vainu pārkāpuma izdarīšanā bez radara, kas fotografē vadītāju, atbilstoši pašreiz spēkā esošajam likuma variantam nevar pierādīt," uzskata I. Kronberga.
Lai uzliktie sodi būtu likumīgi, APK būtu jāievieš jauna norma, kas noteiktu, ja cilvēkam pieder mašīna, un to vada cits, kurš to vadot pārkāpj satiksmes noteikumus, īpašnieks ir līdzatbildīgs par šo pārkāpumu un tiek uzskatīs par pārkāpēju, kā rezultātā tam tiek piemērots arī atbilstošais sods. Tādam pašam principam būtu jādarbojas arī attiecībā uz apstāšanās un stāvēšanas noteikumu pārkāpumiem uzskata I. Kronberga.
Iekšlietu ministrija uzskata, ka pirms radaru iepirkšanas ir nopietni strādāts pie likumu sakārtošanas. Tiesa, Diena nav guvusi juridisku apstiprinājumu par radaru sodu likumisko pusi no ministrijas puses.
Rīgā līdz septembra sākumam par šo noteikumu pārkāpšanu sastādīti 83 702 protokoli. Kā raksta Diena, RPP profilakses, koordinācijas un statistikas nodaļas priekšnieks Egils Vidriks uzskata, ka sodu piemērošana notikusi likumīgi - APK nedz attiecībā uz lapiņu līmēšanu, nedz radaru izmantošanu pretrunu neesot un līdzšinējos tiesāšanās gadījumos neesot apstrīdēts soda likumiskais pamats.
Vienlaicīgi, Tiesībsarga birojs ieplānojis policijai lūgt oficiālu skaidrojumu par sistēmas darbību praksē, lai varētu konstatēt iespējamās problēmas.