Uzņēmumiem un arī sabiedrībai kopumā ir jādomā par dažādu materiālu optimizēšanas risinājumiem, kas ļautu samazināt iepakojuma izmantošanu līdz minimumam un veicinātu tā otrreizējo izmantošanu, domā Marko Bedžiora (Marco Beggiora), Coca-Cola Europe Ilgtspējas vadītājs.
Iepakojumam ir vairākas funkcijas, tajā skaitā tas var palīdzēt uzlabot drošību, higiēnu un arī samazināt atkritumu daudzumu, teic M.Bedžiora. Šī iemesla dēļ mums ir jāapsver ieguvumi, ko sniedz iepakojums, bet tajā pašā laikā arī jācenšas samazināt tā ietekme uz vidi, norāda Coca-Cola Europe pārstāvis, piebilstot, ka arī pašiem uzņēmumiem būtu jāiemācās pareizi izstrādāt savus produktus. Uzņēmumiem būtu arī jāiesaistās piemērotas iepakojumu savākšanas infrastruktūras izveidē, kā arī jānodrošina šķirošana, pārstrāde un iegūtā materiāla vērtīga izmantošana, teic M.Bedžiora.
Ilgtspēja mūsdienās ir kļuvusi par ļoti aktuālu tematu gan sabiedrībā kopumā, gan arī biznesa vidē. Kas ir tās lietas, ko pēdējo gadu laikā šajā jomā ir paveikusi Coca-Cola?
Coca-cola izaugsmes stratēģija balstās uz mūsu pamatvērtībām un apņemšanos ievērot sociālo un vides pārvaldību. Tajā skaitā šobrīd jau esam izstrādājuši ūdens resursu drošības stratēģiju līdz 2030. gadam. Tā vērsta uz ūdens resursu saudzēšanu un aizsargāšanu, veicot vietēja mēroga resursu papildināšanu, gudru ūdens resursu politiku atbalstīšanu, kā arī atbildīgu un efektīvu ūdens lietošanu gan mūsu uzņēmuma ietvaros, gan kopienās, kuras mēs apkalpojam. Piemēram, pagājušajā gadā mēs dabai atgriezām ūdeni, ko izmantojām savos produktos. Tāpat mēs atbalstām arī vadošo veselības organizāciju ieteikumus, ka cilvēkiem par 10% vajadzētu samazināt pievienotā cukura uzņemšanu. Šī iemesla dēļ no 2017. līdz 2022. gadam mēs mūsu globālajā produktu portfelī samazinājām pievienotā cukura daudzumu par 900 tūkstošiem tonnu, kopumā pārveidojot vairāk nekā 100 dzērienus. Eiropā mūsu mērķis ir panākt, lai līdz 2025. gadam 50% no mūsu pārdotajiem dzērieniem būtu zemas kaloritātes vai bezkaloriju dzērieni.
Saprotu, ka jūsu uzņēmums domā arī atbildīgu atkritumu apsaimniekošanu. Kā tieši tas notiek?
Mēs ļoti labi apzināmies savu lomu šajā stāstā un globālā mērogā vēlamies palīdzēt atrisināt problēmas, kas saistītas ar iepakojumu pārstrādi. Jau 2018. gadā Coca-Cola uzsāka vērienīgu stratēģisko iniciatīvu ar nosaukumu Pasaule bez atkritumiem, lai ar aprites ekonomikas palīdzību veicinātu sistēmiskas pārmaiņas mūsu iepakojumu pārstrādē un ražošanā. Pasaule bez atkritumiem ir globāla ilgtspējīga iepakojuma stratēģija, kas vērsta uz izmērāmiem un savstarpēji saistītiem mērķiem. Piemēram, līdz 2025. gadam mēs esam iecerējuši panākt, ka 100% no mūsu iepakojumiem būtu pārstrādājami globāli, bet līdz 2030. gadam vēlamies arī savu iepakojumu ražošanā izmantot vismaz 50% pārstrādātu materiālu. Eiropā aptuveni viena trešdaļa no mūsu plastmasas pudelēs izmantotā materiāla, kā arī vairāk nekā 40% stikla pudelēs un vairāk nekā 50% skārdenēs izmantotā materiāla nāk no pārstrādāta satura. Mūsu mērķis nākotnē ir panākt, ka 25% no visiem mūsu pasaulē pārdotajiem dzērieniem tiktu tirgoti atkārtoti uzpildāmā vai izdalītā veidā. Turklāt mēs vēlamies, lai ikviena mūsu pudele un skārdene tiktu savākta un atkārtoti pārstrādāta. Šobrīd pasaules līmenī atkārtotā pārstrādē nonāk 61% no mūsu iepakojumiem, bet Eiropas Savienības līmenī - 70%. Jebkurā gadījumā - mēs gribam apvienot cilvēkus, lai atbalstītu veselīgu vidi, kurā mūsu iepakojumi, izmantojot ciešu pārstrādes ciklu katram materiāla veidam, var tikt izmantoti atkārtoti.
Bieži nākas dzirdēt, ka ilgtspējīgu risinājumu ieviešana uzņēmumam izmaksā dārgi - vai tā tiešām ir?
Ilgtspējīgi risinājumi, piemēram, otrreizēji pārstrādāts polietilēntereftalāts (PET), mēdz būt dārgāki, jo īpaši, ja ir ierobežota materiālu pieejamība un daudzas konkurējošas nozares. Raugoties no šī aspekta, es domāju, ka efektīvākām savākšanas sistēmām, piemēram, dzērienu iepakojumu depozīta sistēmām, kas nodrošina lielāku augstas kvalitātes materiālu pieejamību, vajadzētu palīdzēt nodrošināt pieejamākas cenas. Taču kopumā mērogs un kvalitāte nākotnē noteikti samazinās izmaksas, arī tiesību akti varētu palīdzēt šai pārejai un paātrināt to.
Lai gan pasaule nepārprotami dodas zaļajā virzienā, ir daudz lietu, kas mums joprojām ir ļoti nepieciešamas, taču tās nav tās videi draudzīgākās. Piemēram, dažādu veidu iepakojumi, tajā skaitā jau pieminētās plastmasas pudeles. Ko, jūsuprāt, vispār nozīmē ilgtspējīgs iepakojums, un kā to padarīt maksimāli zaļāku?
Iepakojumam ir vairākas funkcijas. Tajā skaitā tas var palīdzēt uzlabot drošību, higiēnu, bet sava dzīves cikla beigās – arī samazināt atkritumu daudzumu. Šī iemesla dēļ mums ir jāapsver ieguvumi, ko sniedz iepakojums, bet tajā pašā laikā pēc iespējas arī jācenšas samazināt tā ietekme uz vidi. Galvenais mērķis šajā gadījumā būtu samazināt izmantojamā iepakojuma daudzumu un veicināt iepakojuma aprites ekonomiku, jo tas palīdz samazināt tirgū laistā iepakojuma daudzumu un radītās oglekļa emisijas. Piemēram, mēs esam apņēmušies izstrādāt tādu iepakojumu, kas būtu piemērots apritei. Mēs koncentrējamies, lai pēc iespējas samazinātu iepakojuma izmantošanu, palielinātu atkārtotas izmantošanas vai uzpildīšanas iespējas un nodrošinātu, ka visi iepakojumi tiek izmesti un pārstrādāti pareizi.
Ko sabiedrība un uzņēmumi kopumā var darīt, lai samazinātu radīto atkritumu daudzumu?
Pirmkārt, jāsaprot, ka visi ilgtspējas mērķi ir savstarpēji saistīti. Arī mūsu ūdens, iepakojuma un klimata mērķi ir saistīti. Piemēram, izveidojot iepakojuma aprites ekonomiku, mēs varam samazināt savu oglekļa pēdas nospiedumu. Mūsu globālās iepakojumu stratēģijas Pasaule bez atkritumiem mērķis ir pārveidot visu mūsu iepakojuma dzīves ciklu, sākot no iepakojuma projektēšanas un ražošanas līdz tā pārstrādei un atkārtotai izmantošanai. Jebkurā gadījumā - kad vien iespējams, mums ir jādomā par dažādiem optimizēšanas risinājumiem, kas ļautu samazināt iepakojuma izmantošanu līdz minimumam un veicinātu iepakojuma otrreizējo izmantošanu. Tāpat jāpiebilst, ka uzņēmumiem būtu jāiemācās pareizi izstrādāt savus produktus, ņemot vērā to dzīves ciklu. Tajā skaitā būtu jāizveido piemērota iepakojumu savākšanas infrastruktūra, kā arī jānodrošina šķirošana, pārstrāde un iegūtā materiāla apritīga izmantošana.
Kādi ir Coca-Cola nākotnes plāni – kādus zaļos risinājumus vēl plānojat ieviest?
Coca-Cola noteikti turpinās stratēģijas Pasaule bez atkritumiem noteikto ceļu un arī nākotnē centīsies uzlabot iepakojumu savākšanu un pārstrādi, palielināt piegādāto apjomu, kā arī izmantojot atkārtotas izmantošanas un uzpildes risinājumus. Vienlaikus mēs turpināsim rūpēties par ūdens taupīšanu un enerģijas samazināšanu. Mūsu šī brīža prioritāte ir optimizēt iepakojuma izmantošanu un padarīt to atkārtoti lietojamu, vienlaikus neaizmirstot arī par patērētāju ērtību. Līdz 2030. gadam mūsu mērķis ir nodrošināt, lai vismaz 25% no mūsu dzērieniem visā pasaulē tiktu pārdoti atkārtoti uzpildāmās, atgriežamās stikla vai plastmasas pudelēs vai strūklaku dozatoros ar atkārtoti lietojamu iepakojumu. Padarīt to par realitāti nozīmē pārdomāt mūsu iepakojumu tādā veidā, kas palīdzētu patērētājiem izdarīt ilgtspējīgu izvēli, neapdraudot ērtības, cenu, garšu vai kvalitāti. Katram mūsu iepakojuma veidam ir sava nozīme dažādos dzeršanas gadījumos, taču mums ir arī jāpārdomā, kā mēs tos piegādājam un izsniedzam patērētājiem. Mēs jau esam ieviesuši daudzus risinājumus, lai nodrošinātu, ka visi mūsu iepakojumi tiek maksimāli pārstrādāti. Kas attiecas uz sekundāro iepakojumu, KeelClip® iepakojuma risinājums, kas izgatavots no pārstrādājama kartona, aizstāj plastmasas gredzenus vai plēves vairāku iepakojumu iepakojumiem. LitePac Top savukārt ir kartona un papīra alternatīva plastmasas saraušanās plēvei 1,5 litru Coca-Cola, Fanta un Sprite iepakojumiem, ko pārdod Austrijā. Tas nozīmē, ka, izmantojot šos risinājumus, mūsu izlietotais plastmasas daudzums katru gadu samazināsies par vairāk nekā 2000 tonnu.