Vairums Latvijas uzņēmumu uzskata, ka elektroniskā paraksta plašākai ieviešanai jānotiek pēc uzņēmumu brīvas gribas, un nedrīkst tos uzspiest ar vienīgi elektroniskā paraksta īpašniekiem pieejamiem pakalpojumiem.
Uzņēmēji uzsver, ka būtiski ir, lai elektroniskie pakalpojumi nesadārdzina uzņēmumu izmaksas – lai elektroniskā formā pakalpojumi būtu ērtāki un izdevīgāki.
Db jau vēstīja, ka Satiksmes ministrs Ainārs Šlesers vēlas ieviest virkni valsts iestāžu pakalpojumu, kas būtu pieejami tikai ar elektronisko parakstu, bet vienlaikus paša elektroniskā paraksta apsaimniekošanu varētu pārņemt Satiksmes ministrijas pakļautībā esošais VAS Latvijas valsts radio un televīzijas centrs. Satiksmes ministrs domā, ka jānosaka valsts iestāžu pakalpojumi, kuri pieejami tikai e–paraksta lietotājiem. Piemēram, viņaprāt, šādus pakalpojumus varētu piedāvāt Ceļu satiksmes drošības direkcija (CSDD) un Valsts ieņēmumu dienests (VID).
Jāzeps Šņepsts, a/s Preiļu siers valdes priekšsēdētājs:
"Ja mēs klausītos visās Šlesera iniciatīvās, tad prātā varētu sajukt. Lai vispirms tiek sakārtoti ceļu jautājumi, un tad satiksmes ministrs var bīdīt savas elektroniskā paraksta lietas. Mēs jau maksājam nodokļus, bet ceļi ir nekādi. Tagad būs vēl mums jādotē Latvijas pasts vai vienalga kurš uzņēmums, kas pārņems elektronisko parakstu? Mēs, protams, izmantojam elektronisko parakstu, un tas daudzās jomās ir ļoti izdevīgs – norēķinos ar bankām, ar VID. Bet uzņēmumam jānonāk tik tālu, ka tas saprot cik tas ir izdevīgi un cik nē. To nedrīkst uzspiest."
Ivars Sormulis, Baltijas tranzīta serviss valdes priekšsēdētājs:
"Mēs ļoti aktīvi izmantojam elektronisko parakstu un tas tiešām ir ļoti ērts un izdevīgs. Ja to ieviestu vēl plašākā līmenī – ja nodrošinās mums jaunu pakalpojumu iespējas, tad esmu tikai un vienīgi par. Vienlaikus gan jāatzīst, ka daudzās jomās elektroniskā paraksta izmantošana un elektronisko dokumentu izmantošana ir arvien neizprotama. Piemēram, muitas deklarācijās, pat ja tas tiek darīts elektroniski, tik un tā jāpilda arī papīri. Ja elektronisko pakalpojumu jomā tiks nodrošināts, ka visu tiešām varēs nokārtot tikai elektroniski, bez papīru darbiem, tad tas būs ļoti apsveicami. Galu galā kas var būt vienkāršāks, kā nospiest pāris podziņas, sēžot pie galda."
Ināra Šure, a/s Aldaris valdes priekšsēdētāja:
"Latvija kārtējo reizi grib izgudrot kaut ko jaunu. Mums valstī jau darbojas daudzi individuālie elektroniskie paraksti, piemēram starp bankām. Tomēr valsts to grib pacelt centralizētā līmenī un padarīt to par obligātu. Elektroniskajam parakstam jābūt brīvas gribas izvēlei un katram uzņēmuma pašam jāizvēlas, cik viņam tas ir izdevīgi. Uzskatu, ka šis centralizētais elektroniskais paraksts būtu jānodod kādas lielas starptautiskas kompānijas pārvaldījumā – jāizsludina konkurss, lai atrastu kompāniju, kas šo parakstu Latvijā apkalpotu un izsniegtu."
Andris Kreislers, SIA Velve nekustamie īpašumi valdes loceklis:
Skaidrs, ka ar uzspiešanu nekas labs netiks panākts. Uzņēmumam nevar neko tā vienkārši uzspiest. Tomēr vienlaikus jāatzīst, ka elektroniskā forma kļūst arvien attīstītāka, un arī pakalpojumi arvien plašāki, tāpēc uzņēmumi paši agri vai vēlu nonāks līdz elektroniskā pakalpojumu lietošanas. Priekšnosacījums, lai uzņēmumi pieņemtu elektronisko parakstu un pakalpojumus: tiem jābūt lētākiem un izdevīgākiem nekā darbojoties ar papīriem. Mūsu valsts vispār ir palikusi pārāk dārga ar daudzām birokrātiskām prasībām un neskaitāmiem papīriem un apliecinājumiem, kas jāiesniedz. Es ceru, ka elektroniskie dokumenti atvieglos šo birokrātiju un mazinās papīru kaudzes, kas patiesībā arī krietni sadārdzina valsta aparāta darbu un uzņēmumu darbu.
Db mēģina noskaidrot, vai Latvijas uzņēmumi izmanto elektronisko parakstu un kāda ir līdzšinējā uzņēmumu pieredze šajā jomā.
Vai Jūsu uzņēmumā tas ir vajadzīgs?
Ja arī Jūsu uzņēmumam elektroniskā paraksta jautājums ir aktuāls, aicinām izteikties Db.lv komentāru sadaļā vai arī sūtīt savus pieredzes stāstus uz e-pastu [email protected].