Citas ziņas

Bāliņa: jābūt vienam e-parakstam

,13.06.2008

Jaunākais izdevums

Gan visām valsts, gan arī privātajām struktūrām laika gaitā nāksies izmantot vienu vienoto e-parakstu. Tā intervijā Db apgalvo jaunieceltā īpašu uzdevumu ministre elektroniskās pārvaldes lietās Signe Bāliņa.

Kādus redzat savus galvenos uzdevumus, prioritātes, strādājot šajā amatā?

Galvenais uzdevums ir veicināt informācijas sabiedrības un e-pārvaldes attīstību Latvijā.

Ko vēlaties mainīt līdzšinējā ministrijas darbā?

Uzskatu, ka pašreizējā situācijā ir svarīgi vairāk strādāt ar tiem darbiem, kas ir vērsti uz e- pārvaldes attīstību – tiem, kas ir jādara valsts iekšienē. Nebūt nav mazsvarīgi tie darbi, kas saistās ar valsts tēla pozicionēšanu, ar pārējo ES dalībvalstu informēšanu par to, kāds mums ir progress informācijas sabiedrībā, taču pašreizējā brīdī ir svarīgāk strādāt, lai progress būtu straujāks, un tad, kad mums tas būs, varam runāt par visu pārējo.

Bet kādi ir pirmie soļi, kas būtu jāsper, lai šis progress būtu?

Viens darbs, ko sekretariāts ir darījis jau vairākus iepriekšējos gadus, ir likumiskās bāzes, normatīvo aktu izstrāde, likumu virzīšana, lai sakārtotu likumdošana, lai mēs likumiski varētu veikt e-pārvaldes uzdevumus. Ir javeic izmaiņas dažādos normatīvajos aktos. Ministrijai arī jāstrādā pie to uzdevumu īstenošanas, kas ir noteikti valdības rīcības plānā. Jāstrādā arī ar tiem uzdevumiem, ko premjers ir man uzticējis. Viens no šādiem lieliem uzdevumiem ir saistīts ar nākošā perioda struktūrfondu apguvi. Mums jāizstrādā kritēriji, lai valstī vispār varētu atvērt šo finansējuma saņemšanu. Tāpat ir būtiski saprast, kādas tad ir prioritātes šajā jomā. Visas ministrijas ir iesniegušas savus projektus, kas saistās ar e- pārvaldi. Te ir runa par e-veselību, e-izglītību un daudz ko citu. Mums tagad ir jāizveido kopējā «bilde», lai saprastu, kā visas tās informācijas sistēmas, kas mums jau ir, izskatās kopumā un konstatētu, kuras no tām ir prioritārās, ar kurām ir jāsāk strādāt. Runa ir par struktūrfondu plānošanas periodu no 2007. līdz 2013. gadam, un ir skaidrs, ka visus projektus vienlaicīgi realizēt nevar.

Turklāt 2008. gads ir jau pusē…

Jā! Tāpēc ir pēc iespējas ātrāk jāsaprot, kādas mums ir prioritātes, lai vēlāk nebūtu tā, ka mēs nevaram īstenot kādu projektu tādēļ, ka kāds cits nav realizēts.

Kādas tad ir šīs prioritātes jūsu skatījumā?

Ir jābūt izstrādātiem standartiem, lai vispār būtu skaidrs, kas ir elektroniskais dokuments, kāda ir informācija, kas nāk kopā ar šādu dokumentu. Vairākas institūcijas ir izveidojušas savas ģeogrāfiskās informācijas sistēmas — Valsts zemes dienests, Latvijas Valsts meži, Lauku atbalsta dienests. Ir svarīgi, lai būtu vienoti standarti šīs informācijas apkopošanai, lai būtu iespējams apmainīties ar to iegūtajiem datiem.

Šeit runa ir par dažādu valsts institūciju datu bāzu savietojamību?

Jā. Turklāt runa ir ne tikai par datu bāzēm, bet arī to informāciju, ko attiecīgā institūcija sniedz citiem. Tāpat daudzām valsts iestādēm ir elektroniskās lietvedības sistēmas, un ir jāizstrādā standarti, kādā veidā jānotiek sadarbībai starp šīm iestādēm, lai nebūtu papīra plūsmas starp ministrijām.

Cik ilgs laiks būs nepieciešams, lai pārtrauktu šo jūsu pieminēto papīra plūsmu starp ministrijām?

Šajā jomā nekas nenotiks uzreiz — visi šie jautājumi ir attīstības stadijā. Pašlaik gribu atturēties no kāda termiņa minēšanas.

Kādas galvenās problēmas, robus esat konstatējusi likumdošanā?

Pašlaik tiek izstrādāts Elektronisko pakalpojumu likums, un ir būtiski, lai tas tiktu izdarīts kvalitatīvi. Esam arī sagatavojuši izmaiņas likumos, kas ir saistīti ar pašvaldību un Eiropas Parlamenta vēlēšanām.

Kā viens no galvenajiem šīs ministrijas uzdevumiem vienmēr ir tikusi minēta e-paraksta ieviešana Latvijā. Kāpēc, jūsuprāt, ar tā ieviešanu nesokas tā, kā sākotnēji tika iecerēts?

E- pārvalde, protams, nav iedomājama bez e-paraksta — tas ir nepieciešams kā informācijas sabiedrības sastāvdaļa. Nereti mēs jēdzienu e-paraksts asociējam tikai ar Latvijas Pasta (LP) izdotajām viedkartēm, kas ir pašlaik vienīgais sertificētais un universālais e-paraksts Latvijā. LP pirmos e-parakstus izsniedza 2006. gada rudenī. Paralēli tam jau pirms šīm viedkartēm daudzas biznesa, kā arī valsts institūcijas bija domājušas par savām informācijas sistēmām un tajās tika ieplānoti arī autorizācijas mehānismi, kas ir paredzēti konkrētai informācijas sistēmai, — tādi ir bankām, VID, Centrālajai statistikas pārvaldei un citām informācijas sistēmām. Pēc savas būtības, arī tas ir e-paraksts. Pašlaik gan bankas, gan arī valsts institūcijas virzās uz universālā e-paraksta izmantošanu — vairākas komercbankas jau piedāvā, autorizējoties izmantot e-parakstu. Zinu, ka arī VID strādā, lai panāktu, ka var autorizēties ar e-parakstu un veikt nepieciešamās operācijas elektroniskajā deklarēšanās sistēmā. Tas viss šobrīd ir procesā. Jo biežāk gan valsts, gan biznesa institūcijas viesīs savās sistēmās e-parakstu, jo sekmīgāka būs tā izmantošana un attīstība. Jebkuram cilvēkam ir vienkāršāk, ja viņam ir viens autorizācijas mehānisms, nevis vairāki.

Pašlaik sekretariāts kopā ar vairākām citām institūcijām strādā arī pie ID karšu koncepcijas — arī tas ir jautājums, par kuru jau sen ir runāts. Līdz šā gada beigām mums tā ir jāizstrādā. Jautājums ir par to, kādu risinājumu valsts pieņems saistībā ar šīm kartēm. Nav jau problēma šo karti izstrādāt — ir būtiski, ko mēs tajā liekam vai neliekam iekšā.

Bet varbūt, ņemot vērā, ka komercbankām, VID un citām struktūrām faktiski jau darbojas sava elektroniskā paraksta sistēma, šāda vienotā e-paraksta ieviešana vairs nav aktuāls jautājums?

Tas ir aktuāli kaut vai no lietojamības aspekta. Turklāt tieši LP e-paraksts ir vienīgais, kurš ir sertificēts kā universālais e-paraksts.

Sakarā ar finansiālajām problēmām LP, šī kompānija atsakās no funkcijām, kas saistītas ar e-parakstu. Kādu redzat šā jautājuma risināšanas turpmākās iespējas?

No e-pārvaldes viedokļa būtiski ir tas, ka mums ir drošs un nepārtraukts elektroniskais parsksts. Tas, vai šo pakalpojumu sniegs LP vai kāda cita institūcija, patiesībā nav tas būtiskākais jautājums. Datu valsts inspekcija ir tā institūcija, kas pārrauga un kurai ir jānodrošina, ka gadījumā, ja šis e-paraksts tiek nodots kādai citai institūcijai, tad tai ir jāatbilst virknei kritēriju — tai ir jābūt sertificētai utt. Pašlaik jautājums ir par e-paraksta nodošanu no LP kādai citai institūcijai, un atbildīgā par šo jautājumu ir Satiksmes ministrija.

Kura, jūsuprāt, būtu oprimālā institūcija, kas varētu noodarboties ar šo jautājumu?

Tai ir jābūt institūcijai, kas to var nodrošināt ar saviem cilvēkiem, ar resursiem, ar drošības prasībām. Sekretariātā ir izskatīti vairāki iespējamie risinājumi — gan par to, ka šīs funkcijas varētu nodot kādai esošai institūcijai, gan arī varētu tikt veidota jauna aģentūra. Galvenais ir tas, lai tā institūcija, kas pārņems e-parakstu, varētu nodrošināt tā nepārtrauktību un drošību.

Vai jūs nebaida iespēja, ka nākamā institūcija, kas pārņems e-parakstu, kādu laiku ar to pastrādājot, varētu konstatēt, ka tas nav finasiāli izdevīgi un atteikties no tā?

Ļoti ceru, ka tā nebūs. Nedomāju, ka šīs e-paraksta pārņemšana varētu būt laika ziņā īss process. Jo vairāk Latvijā tiks attīstīti e-pakalpojumi, gan tie, ko sniedz valsts, gan tie, ko sniedz bizness, jo lielāka uzticamība veidosies elektroniskajiem dokumentiem, jo lielāka būs vajadzība pēc e-paraksta. Pāreja no papīra uz elektroniskajiem dokumentiem zināmā mērā ir cilvēku ieradumu maiņa, kas nereti ir smags un ilgstošs darbs.

Cik ilgam laikam tad, jūsuprāt, vēl ir jāpaiet, kamēr tktu ieviest šī vienotā e-paraksta sistēma visā valstī?

Nedomāju, ka tas ir šā vai nākamā gada jautājums. Tas ir saistīts gan ar cilvēku attieksmes maiņu, gan arī nepieciešamību pārveidot esošās informācijas sistēmas.

Privātās institūcijas, tostarp bankas, ir ir ieguldījušas pietiekami ilgu laiku un līdzekļus, lai izveidotu savas autorizācijas sistēmas. Kā plānojat piespiest tās pāriet uz vienotu e-parakstu? Tiks izdota jauna likumdosanas norma?

Nedomāju, ka vienmēr labākais variants ir kaut ko darīt ar likumu, ar varu. Ir bankas, kas piedāvā izmantot šo vienoto e-parakstu jau šodien. Ja bankas sapratīs, ka šāds solis var dot pozitīvu pienesumu, tās izšķirses par to.

Bet ja nu bankas nejutīs šo pozitīvo pienesumu no vienotā e-paraksta?

Tad skatīsimies, ko darīt tālāk.

Jūs esat izteikusies, ka tuvākajā laikā Latvijā ir jāievieš 26 e-pakalpojumi. Par kādiem galvenajiem pakalpojumiem ir runa?

Jēdziens «e-pārvalde» faktiski sāka attīstīties 2001. gadā. Gadu vēlāk tika definēti pieci iedzīvotājiem sniedzamie e-pakalpojumi. Šodien pastāv jau programma i2010, kurā jau ir paredzēti 12 pamatpakalpojumi iedzīvotājiem, bet 8 — uzņēmējiem. Latvijā šogad ieviesīs 20 e-pakalpojumus, kas pārklās daļu no šiem 12 pamatpakalpojumiem. Par vienu no vairāk lietotajiem pakalpojumiem varētu uzskatīt dzīvesvietas elektronisko deklarēšanu. Tāpat tiek minēta dokumentu iesniegšana, ielūgumu apstiprināšana Pilsonības un migrācijas lietu parvaldē, šo dokumentu izsniegšana, kā arī pašvaldību lēmumu norakstu pieprasīšana. Jau tagad tiek realizēts un iedzīvotājiem piedāvāts tāds pakalpojums kā dokumentu derīguma pārbaude, kas īpaši būtiski ir notāriem, kā arī vairākām citām iedzīvotāju grupām. Tāpat elektroniskā veidā varēs nosūtīt iesniegumu Valsts policijai. Tiks arī attīstīts pakalpojums, ar kura palīdzību varēs pārbaudīt, vai persona ir dzīva vai mirusi, jo nereti mums nākas saskarties ar tā saucamajām mirušajām dvēselēm. Elektroniskā veidā ir arī iespējams pārbaudīt, vai personas īpašumā nav deklarējies kāds cits cilvēks. Ir vēl vairāki pakalpojumi, ar kuriem sekretariāts ir strādājis jau ilgāku laiku, lai tos varētu piedāvāt iedzīvotājiem jau šogad.

Ir labi, ja cilvēks var parbaudīt, vai viņa īpašumā nav deklarējusies kāda cita persona. Taču, vai tiks nodrošināts, ka, piemēram, es, neinformējot jūs, elektroniski nevaru deklarēties jūsu īpašumā?

Elektroniskās pārvaldes lietu sekretariāts pakalpojumu elektronizē un veido atbilstoši biznesa procesiem, kādi ir definēti normatīvajos aktos un par kuriem atbild attiecīgās iestādes un ministrijas. Par dzīvesvietas deklarēšanas procedūru un tās tiesisko ietvaru valstī ir atbildīga PMLP. Atbilstoši pastāvošajai procedūrai dzīvesvietas deklarēšana ir personas obligāts pienākums un tiesības deklarēt dzīvesvietu ir jebkurā adresē, kurā tai ir tiesisks pamats dzīvot. Ja kāda persona tomēr pārkāpj likumu un iesniedz nepamatotu deklarāciju, tad īpašniekam ir tiesības anulēt deklarāciju.

Šim amatam jūs izvirzīja ZZS. Kādu jūs redat savu politisko nākotni?

ZZS mani šim amatam izvirzīja kā profesionāli, un tā es arī strādāšu šajā amatā. Man nav plānu iesaistīties politikā.

Tātad gaidāmo vēlēšanu sarakstos jūsu vārds nebus rezdams?

Domāju, ka nē.

Jūsu apstiprināšana šajā amatā sakrita ar faktu, ka jūs noslēdzāt laulības līgumu…

Nereti dažādi procesi notiek neatkarīgi viens no otra. Lēmums par laulības līguma noslēgšanu ģimenē bija izrunāts jau sen, un tas bija saistīts ar mantotiem īpašumiem. Turklāt šis līgums tika noslēgts pirms tam, kad es tiku apstiprināta par ministri.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijai nozīmīgi izaicinājumi interneta jomā ir saistīti ar datoru skaitu mājsaimniecībās, kas ir zemāks nekā vidēji Eiropā, cilvēku prasmēm un nepieciešamību radīt latvisku saturu, uzskata Latvijas Informācijas un komunikācijas tehnoloģijas asociācijas (LIKTA) prezidente Signe Bāliņa.

Raidījumā Dienas Rīts viņa pastāstīja, ka šis jau ir trešais gads, kad Eiropā tiek rīkota e-prasmju nedēļa. Tās uzdevums ir runāt par iespējām, ko sniedz informāciju tehnoloģijas, kā arī aicināt jauniešus studēt informācijas komunikāciju tehnoloģijas. «Pētījumi rāda, ka jaunieši savas prasmes augstu nevērtē. Rumānijā, piemēram, šī pašnovērtējuma līmenis ir zems. Tikai 25% no Eiropas jauniešiem uzskata, ka viņu prasmes šajā nozarē ir augstas,» sacīja S. Bāliņa.

Viņa atzīmēja, ka šajā sfērā ir kadru trūkums un Eiropā jau tiekot runāts, ka tālu nav brīdis, kad pietrūks speciālistu. LIKTA prezidente uzsvēra, ka informāciju tehnoloģiju nozare ir laba ar to, ka neskatoties uz to, kur cilvēks dzīvo, viņš savu darbu var pārdot visā pasaulē. «Mums ir daudz piemēru, ka uz iPhone var uztaisīt spēlīti, kuru pasaulē pērk,» sacīja S. Bāliņa.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tehnoloģijas

Bāliņa: Mobilly funkciju pārņemšana ir pretrunā ar likumu un grauj uzņēmējdarbības vidi

Nozare.lv,12.12.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Izveidojot savu stāvvietu apmaksas sistēmu, Rīgas dome ne tikai darbojas pret Valsts pārvaldes iekārtas likumu, bet arī parāda, ka ikvienu inovatīvu ideju var pārņemt pašvaldība, konkurencē izmantojot nodokļu maksātāju līdzekļus, norādaLatvijas Informācijas un komunikācijas tehnoloģiju asociācijas (LIKTA) prezidente Signe Bāliņa.

«Patlaban vērojamie Rīgas domes centieni uzņemties tai neraksturīgu funkciju veikšanu - biznesa projektu īstenošanu - liecina par vēlmi pierādīt savu varēšanu, taču pieredzes, kas ļautu skaidri prognozēt rīcības rezultātus un sekas, vēl nav,» uzskata Bāliņa. Patlaban Rīgas satiksme saņem domes dotācijas, un šīs sistēmas ieviešanas un uzturēšanas izmaksas tieši atsauksies arī uz tā saucamo biļetes pašizmaksu, kā arī radīs draudus uzņēmēju nodrošinātajām darba vietām Rīgas iedzīvotājiem, norāda LIKTA prezidente.

Kā viens no potenciālajiem riskiem var būt iespējamie tiesas darbi par negodīgu konkurenci, jo pašvaldības uzņēmums savu interešu īstenošanai var izmantot resursus, kas privātajiem uzņēmumiem nav pieejami, piemēram, administratīvo varu. Pašvaldība nedrīkstot pati konkurēt ar privātuzņēmējiem sfērā, kur privātais uzņēmējs veiksmīgi nodrošina kvalitatīvu pakalpojumu - tai ir jāveic pārvaldības funkcijas un jānodrošina brīva konkurence privāto uzņēmēju starpā, uzskata Bāliņa.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

IKT nozarei ierēdņi vēlas par 47 milj. eiro samazināt finansējumu, taču šīs jomas pārstāvji uzskata, ka tādējādi e-pārvaldes attīstībā iebrauksim grāvī un zaudēsim konkurētspēju ar igauņiem.

Finanšu ministrija (FM) piedāvā Eiropas Savienības (ES) fondu 2014. – 2020. gada plānošanas periodā par 43 milj. eiro samazināt finansējumu e-pakalpojumu attīstībai, bet IT sistēmu attīstībai novirzīt par 4,5 milj. eiro mazāk, nekā iepriekš plānots. Pret šādu ieceri iebilst IT nozares asociācijas – Latvijas Informācijas un Komunikācijas tehnoloģijas asociācija (LIKTA) un Latvijas Atvērto tehnoloģiju asociācija (LATA), jo tas nesaskan ar valsts plāniem ceļā uz e-pārvaldes ieviešanu. LATA un LIKTA apvieno lielākos IT uzņēmumus Latvijā.

Mazāk nekā Igaunijā

Ņemot vērā to, kāda apjoma ieguldījumi IKT, tāpat pētniecībā un attīstībā tiek veikti citās Eiropas valstīs, nav saprotama Latvijas valdības vēlme būtiski samazināt ES fondu ieguldījumus informācijas un komunikācijas tehnoloģiju (IKT) pieejamībā, e-pārvaldē un pakalpojumos, DB uzsver LIKTA prezidente Signe Bāliņa. Igaunijas valdība, piemēram, IKT pavisam plāno ieguldīt ap 233 milj. eiro. Mūsu valstī sākotnēji bija paredzēti 216 milj., bet tagad tiek piedāvāts finansējumu samazināt, skaidroja S. Bāliņa. Pēc LIKTA rīcībā esošās informācijas, vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrs Edmunds Sprūdžs samazinājumam 47 milj. eiro apmērā nav piekritis un piedāvājis 24 milj. eiro novirzīt e-pārvaldei no citiem mērķiem plānotiem fondiem.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ja Skandināvijā informācijas tehnoloģiju (IT) speciālisti veido 4% no visiem nodarbinātajiem, Latvijā viņi ir tikai 1,9% no darbaspēka, sacīja Latvijas Informācijas un komunikācijas tehnoloģiju asociācijas (LIKTA) prezidente Signe Bāliņa.

Kā norādīja Bāliņa, Latvijā katastrofāli trūkst IT speciālistu, papildus tam liela daļa viņu saražotā jeb 42% tiek eksportēta. «Mums līdz ar to ir nepietiekams IT speciālistu resurss, kas strādā Latvijas tirgum.»

Kā vienu no iemesliem speciālistu trūkumam Bāliņa minēja nepietiekamu uzsvaru uz dabaszinātnēm skolās - skolu beidzējiem ir nepietiekamas zināšanas, lai mācītos tālāk par IT speciālistiem. «Otrs iemesls ir tas, ka skolu beidzēji nereti ir aktīvi tehnoloģiju lietotāji - spēlē spēles, lieto sociālos tīklus, bet viņi nav radītāji. Viņi nesaprot, ka augstskolas mācīs radītājus, nevis patērētājus.»

«Iepriekš Latvijas Universitātes Datorikas fakultātes dekāns Juris Borzovs ir deklarējis, ka IT nozarei ir vajadzīgi speciālisti un arī algas ir diezgan lielas, bet tur ir arī jāmācās. Daudz jāmācās,» uzsvēra Bāliņa.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tehnoloģijas

LIKTA: Dubultojot IKT speciālistu skaitu, Latvijas iekšzemes kopprodukts iegūtu pusmiljardu eiro gadā

LETA,07.03.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ja Latvijā informācijas un komunikācijas tehnoloģiju (IKT) darbinieku skaits dubultotos, valsts iekšzemes kopprodukts iegūtu pusmiljardu eiro gadā, atklājot e-prasmju nedēļu, sacīja Latvijas Informācijas un komunikācijas tehnoloģiju asociācijas (LIKTA) prezidente Signe Bāliņa.

«IKT nozare vienmēr ir teikusi, ka tai ir speciālistu deficīts ne tikai Latvijā, bet tā ir arī visā Eiropā,» norādīja Bāliņa. «Jautājums, kas mainītos, ja tā nebūtu.»

«Latvijā IKT speciālisti veido 1,9% no visiem nodarbinātajiem, Skandināvijas valstīs - Zviedrijā un Somijā, kas ir mūsu reģiona līderes šajā ziņā, - IKT speciālisti veido 4% no kopējā nodarbināto skaita,» turpināja Bāliņa. Aplēses rāda: ja arī Latvijā IKT darbinieku skaits sasniegtu tādu pat proporciju, tas Latvijas iekšzemes kopproduktam ik gadu dotu papildu pusmiljardu eiro.

Bāliņa jau iepriekš paudusi, ka Latvijā katastrofāli trūkst IT speciālistu. Liela daļa jeb 42% no IKT speciālistu saražotā tiek eksportēta.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lielākās intrigas – vai arī turpmāk Bāliņa ieņems LIKTA prezidentes amatu, un vai valdē būs abu lielāko telekomunikāciju uzņēmumu vadītāji – Gulbis un Binde, pirmdien raksta laikraksts Dienas Bizness.

Latvijas Informācijas un komunikāciju tehnoloģijas asociācija (LIKTA) ir vadošā informācijas un komunikāciju tehnoloģiju (IKT) asociācija Latvijā, kuras viedoklī ieklausās ne tikai IKT nozare, bet arī valdība un valsts augstākās amatpersonas. Šonedēļ, 24.martā ir gaidāmas LIKTA valdes vēlēšanas, kam šoreiz uzmanība tiek pievērsta daudz vairāk nekā iepriekš, galvenokārt, divu iemeslu dēļ. Pirmais aktuālais jautājums ir par asociācijas prezidentes vietu. Proti, vai to arī turpmāk ieņems pašreizējā LIKTA prezidente Signe Bāliņa. Viedokļi par to dalās, ir nozares cilvēki, kuri uzskata, ka nedienas un publiskā informācija par skolas.lv nedienām met ēnu pār S. Bāliņas reputāciju, bet daļa tam nepiekrīt un problēmas šajā jomā nesaskata. Vienlaikus aktuāls ir pieļāvums, ka informācija par konkrētiem projektiem, iespējams, ir izskanējusi medijos tieši šī iemesla dēļ, lai S. Bāliņa neieņemtu LIKTA prezidentes vietu, taču kā tas viss izvērsīsies – būs zināms otrdien.

Komentāri

Pievienot komentāru
Karjera

Darbiekārtošanas firmas darbu Latvijā palīdzējušas atrast 1296 cilvēkiem

Žanete Hāka,21.10.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ar Nodarbinātības valsts aģentūras (NVA) NVA licencēto darbiekārtošanas firmu starpniecību šī gada pirmajā pusgadā darbā Latvijā ir iekārtoti 1296 darba meklētāji, bet ārvalstīs - 1323 darba meklētāji, informē NVA.

Izvēloties darbu ārpus Latvijas, visbiežāk cilvēki ir devušies strādāt uz Lielbritāniju – 42%, Nīderlandi – 22% un Vāciju – 16%. 52% darba meklētāju ārzemēs uzsāka darbu lauksaimniecībā, mežsaimniecībā un zivsaimniecībā, 13% bija izvēlējušies darbu transporta un uzglabāšanas nozarē, 10% - apstrādes rūpniecībā, 7% - izmitināšanas un ēdināšanas iestādēs, 18% - citās nozarēs.

Darbiekārtošanas pakalpojumus ir tiesīgs sniegt tikai tāds komersants, kurš ir saņēmis NVA izsniegtu licenci darbiekārtošanas pakalpojumu. sniegšanai.

NVA Juridiskā departamenta direktora vietniece – Licencēšanas un tiesiskā nodrošinājuma nodaļas vadītāja Marianna Dreja gan atgādina, ka rūpīgi jālasa visi parakstam piedāvātie dokumenti un jānoskaidro visi tajos iekļautie nosacījumi. Sadarbojoties ar darbiekārtošanas pakalpojumu sniedzēju darba meklētājam jābūt modram, visām savstarpējām saistībām jābūt dokumentāri apstiprinātām, nedrīkst paļauties tikai uz solījumiem vai, piemēram, veikt maksājumus bez darījumu apliecinošiem dokumentiem (čekiem, kvītīm un tml.). Darba meklētājam jāsaglabā visi ar darbiekārtošanu saistītie dokumenti un maksājumus apliecinošie dokumenti, lai gadījumā, ja viņš uzskatīs, ka darbiekārtošanas pakalpojumu sniedzējs pārkāpis viņa tiesības vai nav pildījis savas saistības, sūdzību varētu dokumentāri pamatot.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ekonomika

Radītas platformas eksporta tirgu izpētei

Rūta Kesnere,11.10.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lai atvieglotu Eiropas Savienības mazajiem un vidējiem uzņēmējiem eksporta iespējas Latīņamerikas un Āzijas valstīs radītas divas platformas

Elanbiz.org ir vērsta uz Latīņamerikas valstīm, savukārt ealink.eu – uz Āziju. Pašlaik Latvijas uzņēmēju interese vairāk ir fokusēta uz Āzijas valstīm, tomēr arī Latīņamerikai nišas produkti var būt gana pievilcīgi.

Var jautāt ekspertiem

Elan Biz platforma ES uzņēmumiem sniedz praktisko informāciju par šādu valstu tirgiem: Argentīna, Brazīlija, Čīle, Kolumbija, Kostarika, Meksika un Peru. Elan Biz pārstāvis Havjers Sančess DB stāsta, ka platformā ir pieejama informācija par prasībām, kas tiek izvirzītas ES precēm un pakalpojumiem katrā no pieminētajām Latīņamerikas valstīm. H. Sančess kā īpaši vērtīgu informācijas ieguves iespēju min platformas sadaļu Pajautā ekspertam, kur ES uzņēmumi var konkrētiem speciālistiem uzdot jautājumu par viņus interesējošās valsts tirgu un izvirzītajām prasībām. Atbildes tiek sagatavotas piecu darba dienu laikā. Līdz šim eksperti jau ir sagatavojuši 1500 atbildes un to saņēmēji piecu ballu skalā to kvalitāti ir vidēji novērtējuši ar 4,7 punktiem. Eksperti pārstāv gan ES institūcijas, gan konkrētas valstis un ir specializējušies jautājumos, kas saistīti ar ES uzņēmumu darbību Latīņamerikas valstīs. Informācija, kas interesē uzņēmējus, ir dažāda, un atsevišķa sadaļa ir veltīta konkrētās valsts publisko iepirkumu prasībām, jo tieši valsts pasūtījumi ir tā biznesa iespēja, kas interesē daudzus ES uzņēmumus. H. Sančess teic, ka vienīgā informācija, kuru eksperti nesniedz, ir par konkrētās valsts importētājiem un izplatītājiem, jo šādu informāciju sniedz citas institūcijas, piemēram, tirdzniecības pārstāvniecības. Platformā visa ievietotā informācija uzņēmējiem ir pieejama par velti, vienīgi ir jāpiereģistrējas. Latvijas tirdzniecības un rūpniecības kameras ES projektu vadītāja Līga Ābola atzinīgi novērtē izstrādāto sadarbības platformu un uzsver, ka tā ir lieliska iespēja maziem un vidējiem uzņēmumiem iegūt sev nepieciešamo informāciju par Latīņamerikas valstu tirgiem, jo katram uzņēmumam pašam veikt tirgus izpēti ir samērā laikietilpīgi un arī dārgi.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas informācijas un komunikācijas tehnoloģijas asociācijas (LIKTA) biedru kopsapulcē 23.martā par LIKTA prezidenti vienbalsīgi ievēlēta prof. Signe Bāliņa, kura šo amatu pilda jau kopš 2009. gada.

LIKTA valde ievēlēta šādā sastāvā: Signe Bāliņa, Edmunds Beļskis, Ainārs Bemberis, Juris Binde, Jānis Bokta, Jānis Dambergs, Uldis Dzenis, Mārtiņš Gataviņš, Māra Jākobsone un Uldis Tatarčuks.

Kā IT klastera sekcijas deleģēts LIKTA valdes loceklis tika apstiprināts Jānis Čupriks un kā Asociēto biedru sekcijas deleģētā pārstāve – Elīna Rītiņa.

“Jau ilgstoši vadot LIKTA, mani galvenie mērķi ir veidot pozitīvu IKT nozares tēlu, uzlabot visas sabiedrības digitālo pratību, kā arī veicināt sadarbību starp LIKTA biedriem, IKT nozares uzņēmumiem, pētniekiem un publisko sektoru visos līmeņos. Šie ir priekšnoteikumi, lai Latvijā tiktu attīstīta digitālā sabiedrība, un nenoliedzami būtiska nozīme šajā procesā ir LIKTA kā nozares vadošajai asociācijai. Esmu pagodināta, ka man atkārtoti ir uzticēts atbildīgais LIKTA prezidentes amats, un apņemos kopā ar jaunievēlēto valdi turpināt darbu pie IKT nozares attīstības visas sabiedrības un Latvijas tautsaimniecības interesēs,” pēc ievēlēšanas teica Signe Bāliņa.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Zobu stāvokļa uzlabošanai jāatvēl no dažiem simtiem līdz vairākiem tūkstošiem eiro.

Pieprasījums pēc estētiskās zobārstniecības palielinās gan vietējo iedzīvotāju, gan ārvalstnieku vidū, turklāt ārsti no citām valstīm brauc uz Latviju smelties pieredzi zobu izskata uzlabošanā.

Metodes, ar kuru palīdzību zobus iespējams padarīt skaistākus, regulāri tiek uzlabotas, tāpat zobārstniecībā tiek ieviestas inovācijas, tādēļ zobu izskats būs atkarīgs tikai no tā, cik daudz cilvēks ir gatavs atvēlēt zobu skaistuma uzlabošanai. Kā liecina zobārstniecību klīniku sniegtā informācija, atkarībā no izmantotās tehnoloģijas izdevumi var svārstīties no 90 eiro par vienu zobu vienkāršākai metodei, pārsniedzot pat tūkstoti eiro.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas Informācijas un komunikācijas tehnoloģijas asociācija (LIKTA) ir vienojusies par sadarbību ar “Microsoft” 90 000 ASV dolāru apmērā, kas arī 2023. gadā ļauj turpināt izglītības un kvalifikācijas uzlabošanas programmu “Virtuālās prakses Baltijā”, informēja LIKTA prezidente profesore Signe Bāliņa.

Šī būs “Virtuālo prakšu Baltijā” programmas trešā kārta. LIKTA šo projektu īsteno kopā ar Latvijas Universitātes Inovāciju centru LUMIC un sadarbības partneriem Lietuvā un Igaunijā.

Pēc LIKTA prezidentes paustā, projektā visiem interesentiem Baltijā tiek piedāvāti bezmaksas kursi par aktuāliem digitālajiem rīkiem un programmām, kas palīdz vienkāršot un uzlabot darbu un ir pielietojamas ikdienā. Dziļākas intereses gadījumā šīs mācības var pavērt ceļu karjerai informācijas un komunikācijas tehnoloģijas (IKT) jomā. Dalībnieki kursos iegūst praktiskas zināšanas, pēc tam piedalās virtuālajās praksēs, kur apgūtās prasmes izmēģina reālai darba videi identiskos apstākļos, apgūstot praktiskas iemaņas dažādās Baltijas organizācijās.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tehnoloģijas

Latvija nevarēs izvairīties no ārvalstu IT darbinieku importa

Dienas Bizness,03.03.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijā informācijas tehnoloģiju (IT) nozare būtu spējīga absorbēt divreiz lielāku speciālistu skaitu nekā pašlaik. Katru gadu augstskolas absolvē 1000 jauno IT speciālistu, taču nozare spētu nodarbināt 2000, laikrakstam Diena stāstījusi Latvijas Informācijas un komunikācijas tehnoloģijas asociācijas (LIKTA) prezidente Signe Bāliņa. Problēmas cēlonis esot meklējams jau vidusskolā - skolēnu sliktajā eksaktajā sagatavotībā, pārliecināti aptaujātie eksperti.

Eko investors riska kapitāla pārvaldniece Ina Gudele uzsvērusi, ka tā nav tikai Latvijas, bet gan visas Eiropas problēma. Aprēķināts, ka Eiropā pašlaik ir 700 000 vakanču IT nozarē. Bāliņa Dienai skaidrojusi, ka speciālistu trūkums saistāms ar informācijas tehnoloģiju straujo izplatību faktiski visās nozarēs. Līdz ar to speciālistus piesaista ne tikai IT, bet visu jomu uzņēmumi, kā arī sabiedriskais sektors un valsts pārvalde. Speciālistu trūkuma dēļ uzņēmumi atsakās īstenot projektus, radīt papildu darbavietas un piesaistīt investīcijas, jo zina, ka nebūs strādājošo, skaidrojusi Bāliņa.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tehnoloģijas

LIKTA prezidente arī turpmākos divus gadus būs Signe Bāliņa

Sanita Igaune,25.03.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Par Latvijas informācijas un komunikācijas tehnoloģijas asociācijas (LIKTA) prezidenti ievēlēta Signe Bāliņa. LIKTA prezidentes amatā S. Bāliņa ievēlēta trešo reizi un pienākumus pildīs līdz 2015.gadam.

Savukārt LIKTA valdē nākamos divus gadus darbosies S. Bāliņa, Jānis Bergs (FMS Group), Eva Butāne (RIX Technologies), Juris Gulbis (Lattelecom), Mikus Ozols (Telia Latvija), Uldis Semeiks (Datakom), Māra Jākobsone (LIKTA individuālā biedre) un Armands Magone (LIKTA individuālais biedrs).

Tādējādi LIKTA valdi vairs nepārstāv Ģirts Bērziņš, Juris Binde, Sandis Kolomenskis un Andrejs Vasiļjevs.

LIKTA izveidota 1998. gadā un aptver Latvijas IKT nozari − elektroniku, datoru aparatūru un programmatūru, telekomunikācijas un pakalpojumu sniedzējus. LIKTA mērķi ir veicināt informācijas sabiedrības izveidi un nozares attīstību Latvijā. LIKTA apvieno vairāk nekā 200 biedrus − nozares organizācijas, kā arī individuālos biedrus un asociācijas.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tehnoloģijas

Bāliņa: DEAC un vidusskolnieka strīds apliecina, ka skolēnus jāizglīto IT juridiskajos aspektos

Gunta Kursiša,23.01.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

«Šis gadījums apliecina, ka izglītības politikas veidošanā, organizējot datorikas mācību programmas skolās un atbalstot jauniešu papildu izglītošanās iespējas, ir jāpievērš vairāk uzmanības IT risinājumu izstrādes juridiskajiem aspektiem,» komentējot SIA Digitālās ekonomikas attīstības centrs (DEAC) un vidusskolēna Alekseja Popova strīdu par A. Popova izstrādāto paplašinājumu «Skaista klase», Db.lv norādīja Latvijas Informācijas un komunikācijas tehnoloģijas asociācijas (LIKTA) prezidente Signe Bāliņa.

Informācija, kas ir izskanējusi par DEAC un programmēšanas olimpiāžu laureāta A.Popova domstarpībām, kā arī publiski paustie ekspertu viedokļi par intelektuālā īpašuma pārveidojumiem un to tiesiskumu šajā gadījumā ir pretrunīgi, Db.lv pauda S. Bāliņa.

Jau ziņots, ka Rīgas Valsts 1. ģimnāzijas skolnieks A. Popovs izstrādāja Google Chrome pārlūkprogrammas paplašinājumu «Skaista klase». Viņš šo paplašinājumu piedāvāja izmantot arī citiem - paplašinājums bija pieejams lejupielādei Google Chrome Web Store. Tomēr ar to nav bijis apmierināts uzņēmuma DEAC valdes loceklis Jānis Kaģis, kurš programmētājam nosūtīja vēstuli ar pieprasījumu no Google Chrome Web Store izņemt vienību «Skaista klase» un uzsvēra, ka «mēs neesam devuši un nedosim savu piekrišanu portāla e-klase.lv satura mainīšanai». Savukārt vēlāk A. Popovam pretenziju sagatavoja arī Magnusson Zvērinātu Advokātu birojs, kura pārstāvji ieradās pie jaunā programmētāja mājas vizītē.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vadības priekšzīmei un iedibinātajai mācīšanās kultūrai uzņēmumā ir izšķiroša loma darbinieku motivēšanā apgūt jaunas zināšanas un prasmes, īpaši tik straujas mainības nozarē kā IKT - tā Latvijas IT klastera un Latvijas Informācijas un komunikācijas tehnoloģijas asociācijas (LIKTA) rīkotajā klātienes un tiešsaistes diskusijā "Cilvēkkapitāls informācijas tehnoloģiju nozarē - vai spējam investēt prasīgos darbiniekos?” secināja nozares eksperti.

Diskusijā piedalījās LIKTA prezidente Signe Bāliņa, “Datakom” valdes loceklis Jānis Čupriks, “Tilde” personāla direktors Aksels Minders un “ZZ Dats” Administrācijas un Personāla vadītāja Iveta Kažemaka.

Atklājot diskusiju, Latvijas IT klastera vadītāja Aiga Irmeja sacīja, ka kvalifikācijas nepārtraukta celšana ir nepieciešama visiem, arī augstas pievienotās vērtības nozarē, kāda ir informācijas un komunikācijas tehnoloģiju nozare: ”Par darbinieku kvalifikācijas celšanu ikvienā nozarē tiek diskutēts daudz. Un, ne velti - arī IKT jomas darbinieku zināšanas un to nemitīga prasmju pilnveide ir uzņēmumu attīstības un pat izdzīvošanas jautājums mūsdienu mainīgajos apstākļos.”

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Līdz šim vairākas darbības ar Smart-ID bija iespējams veikt tikai, pierādot personas identitāti ar elektronisko parakstu vai fiziski ierodoties bankas filiālē. Tagad to var izdarīt attālināti, ja iepriekš jau ir izmantots Smart-ID konts.

Lietotājam ir nepieciešams tikai dokuments, kur iestrādāti biometriskie personas dati. Biometriskie personas dati ir jebkura cilvēka dati par viņa fiziskajām, psiholoģiskajām un uzvedības iezīmēm, kas ļauj viņu identificēt, izmantojot tehnoloģijas.

Par to, ka personas dokumentā ir iekļauta biometriskā informācija, liecina īpašs simbols uz tā. Latvijā pases ar biometriskajiem datiem tiek izsniegtas kopš 2007. gada, savukārt Latvijā izsniegtajās ID kartēs šādi dati tiek iestrādāti kopš 2012. gada. Smart-ID biometriskās identifikācijas procesā tiek izmantots arī sejas attēls.

Līdz ar šo jaunumu tagad Smart-ID kontu var iegūt pilnībā attālināti, ja lietotājs pirms tam ir bijis Smart-ID klients. Turklāt konts uzreiz kļūst par Kvalificētā līmeņa kontu, ar ko lietotājs var gan apstiprināt bankas darījumus, gan izmantot e-komercijas pakalpojumus un parakstīt dokumentus ar parakstu, kas ir līdzvērtīgs ar roku rakstītam parakstam.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

“Mēs nevaram atļauties dzīvot pāri saviem līdzekļiem. Visu laiku ir jābūt gatavam ārkārtējai situācijai, jo nezini, kas var notikt,” pandēmijas laikā gūto atziņu intervijā Dienas Biznesam pauž SIA Izdevniecība MicRec līdzīpašnieks Guntars Račs.

Koncertdarbība šobrīd ir pilnībā paralizēta un tās atsākšanos mūziķi plāno tikai nākamajā vasarā. Izdevniecības MicRec līdzīpašnieks kritizē Valsts kultūrkapitāla fonda darbību, norādot, ka esošā finansējuma sadalīšana rada nevienlīdzīgu konkurenci starp valsts subsidētajiem un privātajiem pasākumiem.

Kā šis pandēmijas laiks skāris jūsu uzņēmumu?

Mēs, protams, esam vistiešākajā veidā saistīti ar visu radošo industriju, ņemot vērā, ka mūsu izdevniecības klienti ir gan autori, gan izpildītāji. Runājot par albumu izdošanu, tad vienīgā vieta, kur tos šobrīd varēja realizēt, bija koncerts. Protams, nav nekāds noslēpums, ka koncertdarbība patlaban ir pilnībā paralizēta. Vasarā tā bija fragmentāra un ar zināmiem ierobežojumiem, tāpēc, protams, fiziskās produkcijas izdošanas, prezentācijas un viss pārējais ir dramatiski krities. Mēs savus plānus esam krietni izmainījuši un šādā nenoteiktības periodā vairs par fiziskiem produktiem tikpat kā nedomājam.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Aktīvākie digitalizācijas veicinātāji uzņēmumā - darbinieki

Ilmārs Arsenovičs, Dokobit pārstāvis Latvijā,05.03.2021

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Par to, ka pandēmijas ietekmē daudzi uzņēmumi ieviesa un arī bija spiesti ieviest elektronisko dokumentu apriti - tas vairs nav ne jaunums, ne pārsteigums.

Taču šajā procesā ir kāds interesants novērojums - aktīvākie digitalizācijas un arī elektroniskās dokumentu aprites ierosinātāji un vēstneši uzņēmumā visbiežāk ir nevis vadītāji vai par procesu uzlabošanu atbildīgie darbinieki, bet gan tie darbinieki, kas ikdienā tieši saskaras ar dokumentiem.

No vienas puses, tas nav pārsteigums. Ja pārdevējam ir jāsasniedz noteikti pārdošanas rādītāji, bet to liedz izdarīt iespēja laicīgi un operatīvi saņemt parakstītus dokumentus, tad pārdevēji aizdomājas par procesiem un arī to, kā tos uzlabot. Tas pats attiecas uz darbiniekiem, kas strādā personāla, iepirkumu vai citās nodaļās, kur ir svarīga operatīva dokumentu aprite.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Uzņēmuma "SK ID Solutions" radīto autentifikācijas un e-paraksta risinājumu Smart-ID visās Baltijas valstīs izmanto jau 2,7 miljoni lietotāju, turklāt lielākais transakciju skaits reģistrēts Latvijā, liecina uzņēmuma apkopotie dati.

Straujākais lietotāju skaita pieaugums 2019. gadā bija Lietuvā, kur to skaits ir pieaudzis par 55%, Latvijā 43%, bet Igaunijā Smart-ID izvēlējās par 30% vairāk iedzīvotāju.

Par Smart-ID pieaugošo popularitāti liecina arī transakciju skaita pieaugums. Latvijā 2019. gada novembrī gandrīz 19 miljonus reižu dažādu darījumu apstiprināšanai ir izmantots Smart-ID, kas ir par 54% vairāk kā novembrī gadu iepriekš. Nedaudz mazāks mēneša transakciju skaits, taču lielākais pieaugums salīdzinājumā ar 2018. gadu Baltijas valstīs ir fiksēts Lietuvā, kur Smart-ID mēnesī izmantots par 64% vairāk darījumos kā gadu iepriekš. Igaunijā pieaugums Smart-ID izmantošanā ik mēnesi dažādu darījumu veikšanai 2019. gadā bija 38%.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Elektronisko sakaru jomā jāsakārto normatīvā bāze

Sanita Igaune, Db,06.01.2009

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Elektronisko sakaru jomā Uzņēmējdarbības vides uzlabošanas plānā 2009. gadam ir iekļauti divi pasākumi, kas būtu veicami, lai samazinātu administratīvos šķēršļus un sakārtotu normatīvo bāzi.

Kā liecina valdības apstiprinātais plāns, elektronisko sakaru jomā plānots ieviest vienas pieturas aģentūras principu (kā kontaktpersonu paredzot Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisiju). To plānots darīt, lai turpmāk komersanti nesaņemtu identiskus datu pieprasījumus no dažādām valsts institūcijām, piemēram, Satiksmes ministrijas, Elektronisko sakaru direkcijas un regulatora par datu sniegšanu.

Tāpat plāns paredz izmaiņas attiecībā uz elektroniski parakstītiem dokumentiem. Komersanti norāda, ka arvien biežāk darbā tie izmanto elektronisko parakstu, tāpēc normatīvajiem aktiem ir jānodrošina, lai dokumenta rekvizīta elektroniskajam parakstam ir tāds pats juridiskais spēks kā pašrocīgajam parakstam.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tehnoloģijas

Ar pātagu pēc e-paraksta

Oskars Prikulis, Madara Fridrihsone, 67084402,16.07.2008

Satiksmes ministrs Ainārs Šlesers vēlas padarīt daļu valsts iestāžu pakalpojumu pieejamus, tikai izmantojot elektronisko parakstu, kura apsaimniekošanu varētu pārņemt tieši Satiksmes ministrijas pakļautībā esošais VAS Latvijas valsts radio un televīzijas centrs. Pēc ļoti aptuveniem Db aprēķiniem, elektroniskā paraksta «brīvprātīgi obligātā» lietošana paraksta pārvaldītājam un nodrošinātājam gadā ienesīs miljoniem latu.

Foto: Vitālijs Stīpnieks, DB

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Satiksmes ministrs Ainārs Šlesers vēlas ieviest virkni valsts iestāžu pakalpojumu, kas būtu pieejami tikai ar elektronisko parakstu.

Vienlaikus paša elektroniskā paraksta apsaimniekošanu varētu pārņemt Satiksmes ministrijas pakļautībā esošais VAS Latvijas valsts radio un televīzijas centrs. Satiksmes ministrijā Db norādīja, ka «tiek plānots e-paraksta risinājumu nodot VAS Latvijas valsts radio un televīzijas centrs, LVRTC,». Tādējādi šo nākotnē ļoti ienesīgo pakalpojumu pārvaldīs satiksmes ministra tiešā ietekmes zonā esošs uzņēmums, kura vadītājs šobrīd ir bijušais A.Šlesera padomnieks Lauris Dripe. Satiksmes ministrs domā, ka jānosaka valsts iestāžu pakalpojumi, kuri pieejami tikai e-paraksta lietotājiem. Piemēram, viņaprāt, šādus pakalpojumus varētu piedāvāt Ceļu satiksmes drošības direkcija (CSDD) un Valsts ieņēmumu dienests (VID). «Kamēr e-paraksts nebūs jālieto obligāti, neviens to nedarīs,» tā A. Šlesers. «Jānosaka datums, ar kuru e-parakstu jāsāk izmantot obligāti, tad arī redzēsim, cik ātri un ērti tas ir,» uzskata arī pašvaldību lietu ministrs Edgars Zalāns. Arī premjers Ivars Godmanis pauda, ka ir jābūt pakalpojumiem, taču vispirms e-paraksta obligāta lietošana ir jāievieš valsts pārvaldes iestādēs, piemēram, normatīvo aktu saskaņošanas procesā ierēdņiem obligāti būtu jālieto e-paraksti. Ar L. Dripi Db sazināties neizdevās. Pēc ļoti aptuveniem aprēķiniem elektroniskā paraksta «brīvprātīgi obligātā» lietošana paraksta pārvaldītājam un nodrošinātājam gadā ienesīs miljoniem latu. LVRTC pēc 2006. gada rezultātiem bija 9. pelnošākais uzņēmums Latvijā - tā peļņa sasniedza 32.9 miljonus latu. 2007. gada uzņēmuma pārskats vēl nav pieejams.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tirdzniecība un pakalpojumi

Uzņēmēji: Valstij jāsakārto «spēles laukums», ar pārējo paši tiksim galā

Nozare.lv,12.06.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ja valsts spēs sakārtot likumdošanu attiecībā uz uzņēmējdarbības noteikumiem, kā arī infrastruktūru, ar pārējo «paši tiksim galā», diskusijā «Vai situācija eksporta tirgos ir labvēlīga?» atzina eksportējošo nozaru asociāciju vadītāji.

Uz jautājumu, vai pirmskrīzes rādītāju sasniegšanu sekmēja valsts atbalsts vai pašu rīcība, uzņēmēji atzina, ka ar valsts atbalstu nekad nav īpaši rēķinājušies.

«Atkopties palīdzēja uzņēmēju aktivitāte un pasaules tirgus stabilizācija. 2009.gadā nozares kritums bija 56%, pēc tam lēnām rāpāmies no bedres ārā. Valstij ir jāsakārto biznesa spēles noteikumi un infrastruktūra, bet pārējais ir pašu uzņēmēju rokās. Ja dod valsts atbalstu, agri vai vēlu parādās konkurences kropļojumi - vienam dod, citam nē,» Firmas.lv un biznesa portāla Nozare.lv rīkotajā diskusijā sacīja Latvijas Mašīnbūves un metālapstrādes uzņēmumu asociācijas prezidents Vilnis Rantiņš.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Par Latvijas Universitātes (LU) rektora amatu cīnīsies divi pretendenti - Signe Bāliņa un Gundars Bērziņš.

Tas nolemts pēc Atlases komisijas un LU Padomes veiktās pretendentu izvērtēšanas. Kopumā LU izsludinātajā starptautiskajā konkursā Latvijas nacionālās, vadošās un ietekmīgākās augstskolas vadītāja amatam bija saņemti 24 pieteikumi.

Signe Bāliņa pašlaik ir LU Biznesa, vadības un ekonomikas fakultātes profesore un LU rektora padomniece. Savukārt Gundars Bērziņš ir LU Biznesa, vadības un ekonomikas fakultātes dekāns un profesors.

"Pašlaik, kad ir zināmi konkrēti pretendenti, varu paust gandarījumu par to, ka, neatkarīgi no tā, kurš no izvirzītajiem kandidātiem stāsies augstskolas vadītāja amatā, LU arī turpmāk vadīs spēcīga un pieredzējusi personība. Tomēr priekšvēlēšanu process vēl nav beidzies, jo līdz jaunā rektora vēlēšanām sagaidāmas arī pretendentu diskusijas ar LU saimi, kas šīs tikšanās gaida ar patiesu interesi un nepacietību," pauž LU Padomes priekšsēdētājs profesors Ivars Kalviņš.

Komentāri

Pievienot komentāru
Šodien laikrakstā

Uzlabos IS pārvaldību

Sanita Igaune,13.06.2011

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Rosinās katras nozares ministrijas līmenī veidot savu informācijas sistēmu pārvaldnieku, pirmdien informē laikraksts Dienas bizness.

Valsts pārvaldē vēl ir daudz darāmā saistībā ar valsts informācijas sistēmu (IS) optimizāciju un standarta pakalpojumu centralizāciju nozarē, laikrakstam sacīja Vides aizsardzības un reģionālas attīstības ministrijas (VARAM) Elektroniskās pārvaldes departamenta direktors Uģis Bisenieks.

Tāpēc VARAM virzīs Ministru kabinetam (MK) sagatavotos priekšlikumus IS pārvaldības uzlabošanai. Pēc tam, kad tiks gūts MK atbalsts, ir paredzēts veikt arī grozījumus Valsts informācijas sistēmu likumā.

VARAM vēlas, lai katras nozares līmenī tiktu izveidota struktūra, kura nodrošinātu pārvaldību par konkrētas nozares ministrijas un tās padotības iestāžu IS. Tādējādi katrā nozarē būtu pārvaldnieks, kurš uzraudzītu visus procesus un piedalītos IT budžeta plānošanā.

Komentāri

Pievienot komentāru