Kādreiz es kļūdaini domāju, kas tad Latvijā var būt par pieprasījumu dizaina priekšmetiem? Izrādījās, ka tas ir pilnīgi aplami – Latvijā ir ļoti laba pirktspēja.
Latvieši ļoti augstu vērtē pašmāju produktus, īpaši pēdējos gados un ir gatavi atbalstīt savējos. Ja noliktu blakus ārvalstu dizaina stikla produktu un Latvijas, domāju, ka vairums izvēlēsies pašmāju produktu.
Uzņēmējdarbību aizsākām laikā, kad nebija iesācies Latvijas produktu bums, tāpēc ļoti labi jūtam sabiedrības attieksmes maiņu, īpaši no uzņēmumu puses – aizvien biežāk kā korporatīvās dāvanas tiek izvēlētas Latvijā ražotas preces. Arvien vairāk uzņēmumu atbalsta pašmāju ražojumus, nevis bezpersoniskus ārzemju produktus.
Vācijā svarīgs dizains, Krievijā - zīmols
Dizaina priekšmeti ir pieprasīti ļoti plašā valstu lokā. Ja runājam par traukiem, tad lielākais noieta tirgus ir Vācija. Šāda veida priekšmetus, lielākoties, pārdod nelielos veikaliņos, kuri ir tendēti uz konkrētu nišu. Vācijā dizaina traukus izmanto vairākas viesnīcas un restorāni.
Ja runājam par valstīm, kurās patērētājiem pats būtiskākais ir atpazīstams zīmols, tad būtu jāmin Krievija. Tur joprojām ir virkne veikalu, kuros tirgo nosaukumus. Rietumvalstīs svarīgāka ir kvalitāte, dizains un oriģinalitāte. Protams, šādus apgalvojumus nevar attiecināt uz visu valsti kopumā, sabiedrība nav vienveidīga – ir grupas, kurām jebkuros apstākļos pats galvenais būs preces kvalitāte, citiem – atpazīstams nosaukums u.tml.
Kāds ir ideālais zīmols?
Manuprāt, zīmolam ir ļoti liela nozīme! No savas pieredzes varu teikt, ka, veidojot zīmolu, viens no svarīgākajiem kritērijiem bija, lai nosaukums sākas ar burtu «a», jo tas ir alfabēta pirmais burts, attiecīgi, ja produkta nosaukums sākas ar šo burtu, ir lielāka varbūtība, ka meklētājos tas parādīsies pirmais.
Zīmolam jābūt viegli izlasāmam, ātri iegaumējamam, atmiņā paliekošam, jāpārdomā arī, kā tas skanēs dažādās pasaules valstīs. Tie ir ļoti svarīgi aspekti, lai iekarotu savu vietu pasaules tirgū. Arī mums ļoti daudzi sadarbības partneri ir teikuši, ka viņiem patīk mūsu produkcija, bet, diemžēl, mums vēl trūkst atpazīstamības.
Vairot atpazīstamību ārpus robežām
Instrumenti ir vairāki – var piedalīties dažādās starptautiskās izstādēs, bet paralēli tam noteikti jāīsteno dažādas mārketinga aktivitātes. Lai īstenotu sekmīgu mārketinga kampaņu, cilvēkam, kurš par to ir atbildīgs, ir jābūt izpratnei par produktu, par uzņēmuma mērķiem un citiem aspektiem.
Lai panāktu, ka produkts vai pakalpojums tiek pirkts, liela nozīme ir zīmolam. Zīmolam jābūt atpazīstamam un ar pievienoto vērtību. Būtiski ir arī spēt pārliecinoši prezentēt savu produktu.
Nepieciešama ekskluzivitātes sajūta
Pēdējos gados sāk attīstīties tendence, ka sabiedrībā aizvien biežāk priekšroka tiek dota nepazīstamāka zīmola priekšmetam, toties oriģinālākam, ar personisku pieeju. Patērētāji masu produkcijas vietā sāk izvēlēties preces un pakalpojumus, kas ir pieejami ierobežotā daudzumā, iegādājami tikai konkrētās tirdzniecības vietās. Cilvēkiem ir nepieciešama ekskluzivitātes sajūta!
Latvijas veiksmīgākie zīmoli – mode, mēbeles un tekstils
Latvijā ir atsevišķi gadījumi, kad pašmāju produkts ir veiksmīgi iekarojis ārvalstu tirgu. Ir daudz tādu latviešu dizaineru zīmolu, par kuriem Latvijā mēs nedzirdam, bet tad atklājas, ka ārpus valsts robežām tie ir zināmi un ļoti pieprasīti. Latvijas veiksmīgākie zīmoli vairāk saistāmi ar modes precēm, mēbelēm, tekstilizstrādājumiem un aksesuāriem. Šajā jomā vērojama gan plaša izvēle, gan augsta kvalitāte.
Spēt pārliecinoši prezentēt savu produktu
Ja man jautā, kā mazais uzņēmums no Latvijas var konkurēt ar lielajiem ārvalstu uzņēmumiem, tad jāmin, ka vispirms šiem mazajiem uzņēmumiem ir jāsaprot, vai viņi to vispār vēlas? Tas ir pats galvenais! Ja mērķis ir nokļūt to veikalu plauktos, kuros pārdod atpazīstamus zīmolus, tad pašam ir jākļūst par lielu un atpazīstamu zīmolu. Turklāt, ar lielu jāsaprot ne tikai apgrozījums, tas var nozīmēt arī izcilu kvalitāti. Uzņēmējam jāspēj pamatot, kāpēc viņa radītais produkts ir tikpat īpašs un tiesīgs stāvēt blakus pasaules līmeņa zīmoliem.
Manuprāt, svarīgākā ir iespēja tikties ar klientu klātienē, parādīt un ļaut iepazīt savu produktu. Kā jau minēju, ir jāspēj pārliecinoši prezentēt savu produktu! Nereti tam ir izšķiroša nozīme! Ražotājam ir jāsaprot, kādā veikalā vai tirdzniecības vietā tiks pārdots viņa produkts. Ne vienmēr plašākais lielveikals būs labākais variants. Šobrīd aizvien populārāki kļūst mazie veikaliņi, kuros ir individuāla pieeja katram klientam.
Katram ir jādara tas, kas viņam vislabāk padodas
Ja cilvēkam ir ideja, degsme un sabiedrotie, tad viss iespējams! Viens nav darītājs! Ir pavisam nedaudzi gadījumi, kad cilvēks to var paveikt viens. Katram ir jādara tas, kas viņam vislabāk padodas – viens prot zīmēt, cits izgatavot, cits – pārdot u.tml. Ja izdodas apvienot lielisku komandu, ja ir degsme un pārliecība, var radīt un paveikt visu!
Mūsdienu jauniešiem ir pārliecība par sevi, un tas ir pareizi! Nevajag baidīties un satraukties, ko padomās citi!
Viedokli sagatavojusi Biznesa augstskola Turība.