Šodien LR Saeima trešajā, galīgajā lasījumā akceptēja grozījumus OCTA likumā, kas paredz virkni uzlabojumu OCTA sistēmā, Db.lv informēja Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) valdes priekšsēdētājs Juris Stengrevics.
Būtiskākie no tiem: ievērojot Eiropas Savienības 5.direktīvas prasības, noteikta kārtība kādā tiks palielināti atlīdzību limiti CSNg cietušajām personām un mantai, izmaksājamo atlīdzību par personas darba nespēju indeksācija, t.s. e-polises ieviešana, izmainīta Garantijas fonda administrēšanas kārtība un citas lietas.
Juris Stengrevics, LTAB valdes priekšsēdētājs: "Pieņemtie grozījumi OCTA likumā sniegs būtiskus uzlabojumus OCTA sistēmā Latvijā, kā rezultātā būs ieguvēji gan CSNg cietušie, gan transportlīdzekļu īpašnieki, gan apdrošinātāji. Zīmīgi, ka šogad aprit 10 gadi, kopš OCTA ieviešanas Latvijā. Pilnveidotais OCTA likums ir nosacīta dāvana zīmīgajā jubilejā un labs atskaites punkts, lai izvērtētu sasniegto."
Turpmāk aprēķinot zaudējumu atlīdzības par cietušās personas darbspēju zaudējumu vai cietušās personas nāvi, tiks indeksēti cietušās personas vai mirušā apgādnieka saņemtie darba ienākumi pirms ceļu satiksmes negadījuma. Indeksācija tiks veikta reizi gadā, ņemot vērā Centrālās statistikas pārvaldes oficiāli noteikto iepriekšējā gada inflācijas koeficentu.
Saskaņā ar ES 5.direktīvu izstrādāti grozījumi, kas paredz ievērojami palielināt zaudējumu atlīdzināšanas limitu ceļu satiksmes negadījumā cietušajiem - līdz 5 miljoniem eiro personām un 1 miljonu eiro mantai. Taču jāievēro, ka saskaņā ar 5.direktīvas nosacījumiem šī summa ir limits visām cietušajām personām, kas iesaistīti noteiktā ceļu satiksmes negadījumā.
Lai Latvija varētu sagatavoties 5.direktīvas prasībām un transportlīdzekļu īpašniekus nepārsteigtu straujš OCTA polišu cenu kāpums, ES dalībvalstīm ir atļāvusi noteikt piecu gadu pārejas posmu. Tas paredz, ka puse no kopējā limita ir jāievieš 2,5 gadu laikā (līdz 2009.gada 10.decembrim), savukārt no 2012.gada stājas spēkā atlīdzības pilnā apmērā.
Šobrīd atlīdzību limiti personām ir 250 tūkstoši latu. Tajos ietverti materiālie un nemateriālie zaudējumi, zaudējumi, kuri radušies valsts un pašvaldību budžeta iestādēm nodrošinot cietušā ārstēšanu un rehabilitāciju, izmaksājot pabalstus un pensijas, kā arī cietušajam iegādājoties tehniskos palīglīdzekļus.
Jau no nākamā gada 1.jūnija apdrošinātāji drīkstēs piedāvāt autoīpašniekiem slēgt OCTA līgumu arī elektroniski, izmantojot distances saziņas līdzekļu starpniecību. E-polise plānota kā papildus OCTA līguma slēgšanas veids un arī pēc likuma grozījumu stāšanās spēkā turpmāk OCTA līgumu būs iespējams slēgt arī līdz šim ierastajā kārtībā - pērkot polisi pie apdrošināšanas aģentiem un saņemot papīra formas dokumentu. E-polise attieksies tikai uz standartlīgumiem. Starptautiskos līgumus jeb Zaļās kartes būs jāiegādājas kā līdz šim, klātienē pie apdrošinātāja
Par apliecinājumu līguma noslēgšanai kalpos ieraksts vienotajā OCTA datubāzē, kas ļaus Ceļu policijai, CSDD un citām institūcijām pārbaudīt apdrošināšanas spēkā esamību.
Jāmin, ka līdz nākamā gada vidum paliks spēkā esošā OCTA līguma slēgšanas kārtība un transportlīdzekļu vadītājiem būs jāvadā līdzi apdrošināšanas līgums noteiktas veidlapas formā.
Ņemot vērā uzkrāto līdzekļu apjomus un augsto inflāciju valstī, LTAB, veicot grozījumus OCTA likumā, ierosināja atļaut investēt OCTA Garantijas fonda līdzekļus līdzīgi kā tas tiek darīts ar pensiju fondiem.
Paplašināta ir LTAB atbildība pret satiksmes negadījumā cietušajām personām, bez gājējiem iekļaujot cietušo lokā velosipēdistus un citas personas, kas neizmanto transportlīdzekli.