Obligātās civiiltiesiskās transportlīdzekļu apdrošināšanas (OCTA) veidā tirgus jau daudzu gadu garumā cieš zaudējumus, un ir novērojams, ka cīņā par tirgus daļu apdrošinātāji reizēm ir gatavi upurēt OCTA prēmiju un piemēro to par neadekvātu cenu, saka AAS BTA Insurance Company SE Mārketinga un sabiedrisko attiecību departamenta direktore Ilva Priedniece.
Salīdzinot ar identisku periodu pērn, šī gada pirmajā ceturksnī novērojams mērens OCTA prēmiju pieaugums 5-6% apmērā.
Sezonālas OCTA cenu svārstības tirgū vērojamas jau vairāku gadu garumā un izņēmums nebija arī 2012. gads un šā gada sākums, uzsver Ergo Transportlīdzekļu, CTA un personu apdrošināšanas departamenta direktors Ivars Vismanis. Lai gan daudz par to tika runāts, tomēr pamanāmu cenu palielināšanu pērn realizēja tikai daļa apdrošinātāju. Taču kopumā kopš pērnā gada rudens kopumā tirgū tika novērots OCTA cenu pieaugums.
I. Vismanis uzsver, ka šoziem apdrošināšanas sabiedrības OCTA segmentā cieta lielākus zaudējumus nekā pagājušā gada ziemā, tāpēc zaudējumi atspoguļojas arī pirmā ceturkšņa OCTA segmenta rezultātos Latvijā. Negatīvo tendenci var izskaidrot ar to, ka šī ziema bija garāka nekā pērnā, taču primāri akcents jāvērš uz faktu, ka pieaug zaudējumu apmērs, tajā skaitā personām radītie zaudējumi. Turklāt atlīdzināto zaudējumu apmērs pieaug straujāk nekā OCTA cenas.
Līdz ar to, lai samazinātu zaudējumus, būtu tikai likumsakarīgi sagaidīt un prognozēt OCTA cenu kāpumu arī šogad, saka Ergo pārstāvis, piebilstot, ka tam vajadzētu būt vismaz 5% līdz 10% apmērā, taču, visticamāk, tas atspoguļosies nevis kā straujš kāpums, bet kā cenu pieaugums atsevišķos, zaudējumus nesošos segmentos.
Arī AAS Baltikums eksperti skaidro, ka OCTA tirgū starp apdrošinātājiem valda ļoti sīva konkurence, un tajā ienāk jauni dalībnieki. Savukārt klientu paradumi apdrošināšanas izvēlē nemainās, un noteicošais faktors joprojām ir zemākā piedāvātā prēmija. Tas arī lielā mērā nosaka to, ka apdrošinātāji nesteidzas krasi paaugstināt prēmijas un zaudējumus OCTA sedz ar citiem apdrošināšanas veidiem. Tirgū ir vērojamas nelielas prēmiju svārstības, un lielāks prēmiju pieaugums ir kravas transportlīdzekļiem. Strauju apdrošināšanas prēmiju kāpumu nevar prognozēt, tas būs neliels – 5%-10% apmērā, uzsver eksperti.
Arī BTA eksperte šogad OCTA Latvijā tirgū sagaida prēmijas pieaugumu līdz 10%. Šogad lielāka ietekme uz tarifiem būs inflācijai, kā arī pieaug ārvalstu negadījumu ietekme. Tāpat, pieaugot apdrošināšanas tirgus dalībnieku skaitam, vēl vairāk saasināsies konkurence, kas, savukārt, piebremzēs cenu kāpumu, paredz I. Priedniece.
AAS Balta transporta produktu vadītājs Lauris Pārups saka, ka OCTA polišu cenu celšanās Latvijā tika gaidīta jau iepriekš, taču sīvā konkurence apdrošināšanas tirgū ir novedusi pie tā, ka cenas joprojām nav būtiski palielinājušās. Gada otrajā pusē prognozējam, ka varētu būt sagaidāms cenu spiediena pieaugums no auto remonta pakalpojumu sniedzējiem, kas vēlāk atstās tālāku iespaidu uz OCTA cenu kāpumu.