Paredzams, ka 2015.gadu obligātās civiltiesiskās transportlīdzekļu apdrošināšanas nozare kopumā noslēgs ar lieliem finanšu zaudējumiem, informē Latvijas Transportlīdzekļu apdrošināšanas biroja (LTAB) valdes priekšsēdētājs Juris Stengrevics.
Jau 9 mēnešu rezultāti parādīja, ka zaudējumi ir ievērojami lielāki nekā iepriekšējos gados (7,3 miljoni eiro 2015.gada 9 mēnešos pret 2,8 miljoniem eiro tādā pašā laika periodā 2014.gadā). Situācija ir kļuvusi ievērojami negatīvāka, salīdzinot ar 2014.gada 9 mēnešiem, jo kopējie zaudējumi tirgū ir gandrīz 2,6 reizes lielāki nekā 2014. gada attiecīgajā periodā. Šis rādītājs ir noteikts, nevērtējot LAAS Balva zaudējumu apjoma ietekmi uz kopējiem OCTA tirgus rezultātiem.
OCTA tirgus tik lielu zaudējumu apmēru pēdējo reizi uzrādīja 2007. gadā. Ir pasliktinājies OCTA tirgus zaudējumu rādītājs, ko lielā mērā ietekmēja piekritušo atlīdzību prasību neto summas pieaugums par 15,7% un citu tehnisko neto izdevumu pieaugums par 52,3%, salīdzinot ar pagājušā gada attiecīgo periodu, skaidro J. Stengrevics.
Runājot par šo gadu, pirmkārt, jāmin fakts, ka pēc 8 gadu pārtraukuma - pirmo reizi kopš 2008.gada, apdrošinātājiem atkal būs jāveic regulārie ikmēneša atskaitījumi Garantijas fondā no katras pārdotās OCTA polises. Pērn 11 mēnešos Garantijas fonda apmērs ir samazinājies par 7,7%. Salīdzinot ar 2014. gadu un pēc LTAB aprēķiniem, tas šogad noslīdēs zem MK noteikumos noteiktās 20 miljonu eiro atzīmes, kad jāsāk veikt regulārie ikmēneša atskaitījumi.
Ja LAAS Balva nespēs pildīt visas savas saistības, tad šogad iespējams tiks uzsākts LAAS Balva maksātnespējas process, līdz ar to izmaksām no Garantijas fonda arī turpmāk būs tendence palielināties.
J. Stengrevics uzskata, ka šogad būs vērojams neliels OCTA cenu pieaugums, lai mazinātu negatīvo tehnisko rezultātu, tomēr asā konkurence OCTA apdrošināšanas segmentā joprojām liks apdrošinātājiem saglabāt cenas salīdzinoši zemas, pat salīdzinājumā ar tuvējām kaimiņvalstīm.
Šogad stāsies spēkā jaunās izmaiņas OCTA likumā. Sagatavotie grozījumi, ko izstrādājuši apdrošinātāji un kas jau izskatīti Finanšu ministrijas konsultatīvajā padomē, paredz virkni uzlabojumu un precizējumu OCTA likumā. Viens no būtiskākajiem grozījumu priekšlikumiem ir saistībā ar tirdzniecības numuru izmantošanu Latvijā reģistrētiem transportlīdzekļiem, kas nodoti tirdzniecībā. Tie paredz, ka komersantam, kurš pieņēmis transportlīdzekli tirdzniecībā, jābūt atbildīgam par OCTA veikšanu ar pirmo dienu, ja persona, kura nodevusi transportlīdzekli tirdzniecībai, nav devusi piekrišanu transportlīdzekļa izmēģinājuma braucienam. Tāpat OCTA likumā paredzēts precizēt normu, kas nosaka, ka OCTA veicama arī attiecībā uz tiem transportlīdzekļiem, kas brauc pa mežu, pļavu u.c. vietām, kur iespējama transportlīdzekļa braukšana. Iesniegtajā grozījumu projektā arī ir piedāvājums izslēgt no OCTA likuma regulējumu, kas paredz, ka no OCTA Garantijas fonda tiek kompensēti apdrošināšanas cenas samazinājumi lauksaimniekiem un invalīdiem, kā arī virkne citu precizējumu, papildinājumu un uzlabojumu.
2016.gadā paplašinās to valstu saraksts, uz kurām attieksies Zaļās kartes sistēma. Par 48. Zaļās kartes sistēmas dalībvalsti kļūs Azerbaidžāna, kas nozīmē, ka tāpat, kā piemēram, braucot, uz Krieviju, Baltkrieviju vai Ukrainu, transportlīdzekļu īpašniekiem, šķērsojot šo valstu robežas, vairs nebūs nepieciešams slēgt robežapdrošināšanas līgumu, bet Zaļo karti jeb starptautisko apdrošināšanas līgumu, kas būs derīgs arī Azerbaidžānas teritorijā, varēs iegādāties tepat Latvijā pie mūsu apdrošinātājiem. Tāpat tas ļaus aizsargāt šajā valstī CSNg cietušo mantiskās intereses.