Soda punktu piemērošana par braukšanu bez obligātās civiltiesiskās transportlīdzekļu apdrošināšanas (OCTA) ir nepārdomāts solis, un tas liecina par valdības vēlēšanos arvien vairāk ekonomiskus jautājumus risināt ar administratīvām un birokrātiskām metodēm, uzskata Latvijas Profesionālo apdrošināšanas brokeru asociācija (PABA).
Braukšana bez OCTA ir nevis satiksmes noteikumu pārkāpums, bet gan ekonomiskas vai finansiālas dabas pārkāpums, par ko ir jāpiemēro tieši finansiāla rakstura sankcijas, bet nevis soda punkti, kas ir administratīvs sods, norāda PABA vadītājs Agris Auce.
PABA uzskata, ka piemērotāks modelis kā nodrošināt to, lai OCTA ir spēkā visiem transporta līdzekļiem, kuri piedalās satiksmē, ir realizējams ar piespiedu apdrošināšanas metodi, bet nevis paplašinot valsts administratīvo aparātu. Tehniski to nodrošināt būtu salīdzinoši vienkārši. Pašreizējā kārtība ar transporta līdzekļu uzskaiti CSDD ir tāda, ka, veicot ikgadējo tehnisko apskati vai pārreģistrāciju, pirms tam ir jānomaksā ar īpašnieku saistītās soda naudas. Šo ieviesto kārtību ir salīdzinoši viegli papildināt ar vēl vienu pozīciju – piespiedu apdrošināšanas prēmijas apmaksu, ja ir redzams, ka transporta līdzeklis kādu laiku ir bijis bez OCTA. Dati par OCTA apdrošināšanu ir pieejami on-line, un to pieejamību nodrošina Latvijas transporta līdzekļu apdrošinātāju birojs (LTAB).
LTAB, kas ir apdrošināšanas sabiedrību veidota biedrība, īstenībā jau šobrīd faktiski darbojas kā apdrošināšanas sabiedrība, jo LTAB izmaksā atlīdzības cietušajiem par neapdrošinātu transporta līdzekļu nodarītiem zaudējumiem, saka PABA. Ienākumus, kuri nodrošina LTAB iespēju veikt šo apdrošināšanas darbību, LTAB iegūst obligātu atskaitījumu veidā no katras Latvijā pārdotās OCTA polises. Tātad, lai nodrošinātu atlīdzību izmaksu cietušajiem, LTAB pēc būtības iekasē apdrošināšanas prēmijas no visiem Latvijas automašīnu īpašniekiem. To, ka LTAB piekrīt soda punktu ieviešanai, ir grūti vērtēt savādāk kā šīs organizācijas vadītāju ekonomisku tuvredzību, jo ekonomiski un loģiski piemērotāks risinājums būtu veidot sistēmu, kura nodrošina OCTA prēmiju samaksu, bet nevis soda punktu piešķiršanu.
PABA uzskata, ka patreizējā Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā paredzētais sods par braukšanu bez OCTA ir netaisnīgs. OCTA cena dažādām automašīnām svārstās no 15 līdz 3000 eiro par vienu transporta līdzekli gadā, bet sods par braukšanu bez OCTA ir robežās no 85 līdz 120 eiro. Lauku iedzīvotājam ar labu apdrošināšanas vēsturi OCTA cena ir 15 eiro gadā, un sods 85 EUR apmērā ir vērtējams kā nesamērīgi liels, bet sliktam braucējam ar smago automašīnu, kuram par OCTA būtu jāmaksā 3000 eiro gadā, sods 120 eiro apmērā par OCTA neesamību ir jāvērtē kā ļoti mazs, un līdz ar to tas veicina vēlmi neiegādāties OCTA polisi, jo izdevīgāk ir maksāt sodu.