Par joprojām nesakārtotu uzskatīto OCTA tirgu daži apdrošinātāji, iespējams, izmanto pārspīlētam OCTA cenu kāpumam.
Lai arī kopumā apdrošinātāju piedāvāto un iepriekšējos gados konkurences dēļ necelto obligātās civiltiesiskās transporta apdrošināšanas (OCTA) polišu cenu pieaugumam patlaban ir vairāki objektīvi pamatojumi un pieaugums ir neizbēgams, tomēr pastāv iespējas pieaugumu piebremzēt, neradot šoku OCTA polišu pircējiem, sevišķi tiem, kas līdz šim uzticējušies vienam apdrošinātājam. Latvijas Apdrošināšanas brokeru asociācijas (LABA) valdes priekšsēdētājs Aigars Krūms norādīja, ka OCTA polišu cenu pieaugums galvenokārt ir saistīts ar autoservisu un arī veselības aprūpes iestāžu pakalpojumu cenu pieaugumu. Viens no būtiskākajiem kāpuma faktoriem ir nepārtrauktais algu pieaugums šajos sektoros. «Nav noslēpums, ka šobrīd atrast kvalificētu autoservisa darbinieku ir ārkārtīgi sarežģīti. Problēmu saasina fakts, ka apdrošinātāji nenodrošina pietiekamu autoservisu konkurenci un strādā tikai ar atsevišķiem autoservisiem. «Apdrošinātāji, lai samazinātu OCTA izmaksas, varētu «sapurināt» senos sadarbības partnerus - autoservisus, paplašinot izmantojamo autoservisu loku un, piem., katra auto bojājumiem pieprasot aprēķinu no diviem servisiem, izvēloties lētāko,» tā A. Krūms. Latvijas lielākā apdrošinātāja a/s BTA viceprezidente Jeļena Alfejeva piekrīt: ja apdrošinātāji sadarbotos ar visiem servisiem, tas iedzīvinātu konkurenci autoremontu uzņēmumu vidū, kas pozitīvi ietekmētu cenas. «Problēma ir remontu kvalitātē - pašreiz apdrošinātāji slēdz līgumus un sadarbojas ar dažiem servisiem, baidoties, ka citiem ir slikta kvalitāte un būs sūdzības no klientiem,» tā viņa.
Nav tik slikti
Apdrošinātāji min, ka 90 % no OCTA atlīdzībām tiek izmaksāti par auto bojājumiem, līdz ar to OCTA cenas ir ļoti atkarīgas no autoremontu cenām, kuras esot gandrīz sasniegušas Eiropas līmeni, tikmēr OCTA cenām Latvijā 3 reizes atpaliekot no vidējā ES līmeņa. Tomēr auto tirgus pārstāvju teiktais gan neliecina par tik dramatisku situāciju. Proti, dīleru autoservisos remontu darbastundas izmaksas (kas parasti ir augstākas nekā parastos servisos) šogad ir pacēlušās un vidēji ir 20-30 Ls par darbastundu. Tikmēr Eiropā vidējās darbastundu izmaksas ir ap 100 eiro (ap 70 Ls). Vairums autotirgotāju pieļauj, ka servisa izmaksas palielināsies arī nākamgad un vidēji darba izmaksas sasniegs 30 Ls/h. Lai gan precīzi nav rēķināts cenu pieaugums autoremontiem, šogad tie varētu būt ap 20 %, lēsa J. Alfejeva. Tikmēr If Latvia min, ka šogad vidējā oficiālo dīleru normstunda pieaugusi par 38 % un, piem., OCTA gadījuma atlīdzība oktobrī - 826 Ls ir par 76 % lielāka nekā pērn šajā mēnesī.
Augušas par 30%
Pēc apdrošinātāju teiktā, šogad OCTA polišu cenas ir pieaugušas vidēji par 30 %, t.sk. daži apdrošinātāji tās cēluši par 10 %, daži - par 30 - 40 %. Tomēr šis pieaugums nav spējis segt apdrošinātājiem zaudējumus, kas šogad 9 mēnešos bija dramatiski - 3.65 milj. Ls. Pēc J. Alfejevas pieļautā, lai tos kompensētu, apdrošinātājiem šogad vēl jāpaceļ cenas vidēji par 10 %. Savukārt pērnā gada zaudējumus 4.3 milj. Ls apjomā būtu iespējams segt, ja apdrošinātāji cenas būtu cēluši par 10-20 %. Tomēr A. Krūms norādīja: nav pārliecības par apdrošinātāju paziņojumiem attiecībā uz OCTA zaudējumu apjomu. Neizpratni OCTA polišu pircējos izraisa arī tas, ka apdrošinātāju piedāvātās cenas vienam auto var atšķirties pat līdz 2 reizēm. Iepriekš apdrošinātāji skaidroja, ka papildus bonus-malus izmanto arī citus kritērijus OCTA prēmijas noteikšanai, piem., auto marka, izlaiduma gads, lojalitāte pret apdrošinātāju u.c. «Attiecībā uz OCTA izcenojumu apdrošināšanas tirgus ir absolūti nesakārtots, pārsteidz tas, ka apdrošināšanas kompānijas, kuru skaits nepārsniedz 10, nevar apsēsties pie viena sarunu galda un atrisināt šo jautājumu,» tā ALD Automative priekšsēdētājs Andrejs Pančenko.
Turpinās pieaugt
A.Krūms skaidroja, ka apdrošinātāji, nosakot polises cenu pieaugumu, pamatā ņem vērā tikai sagaidāmo izdevumu pieaugumu, bet aizmirst par iespēju samazināt izdevumus. Piem., LABA ierosināja atteikties no OCTA zaļajām polišu veidlapām un uzlīmēm, lai tā ietaupītu ievērojamus līdzekļus, kas kopumā valstī varētu būt pat vairāki milj. Ls, taču tās turpina pastāvēt vēl šobrīd. Parekss apdrošināšanas kompānijas vadītāja Dace Brumziede skaidroja, ka OCTA cena tiek veidota, regulāri analizējot iepriekšējo mēnešu apdrošināšanas atlīdzību apjomu, kuram ir tendence pieaugt. «Piemaksas «neapzinīgajiem» autovadītājiem, kuri parādījuši tendenci izraisīt avārijas regulāri, ir ļoti būtiskas. Tas, ka cilvēks iepriekš nav izraisījis nevienu avāriju, nenozīmē, ka tas nevar notikt arī nākotnē, un, nosakot polišu cenas, apdrošinātājiem ar to jārēķinās,» tā viņa. Pēc D. Brumziedes sacītā, Parekss AK šogad OCTA cenas vidēji palielinājusi par 30-40 %. Apdrošinātāji nenoliedz, ka nākamgad OCTA cenas turpinās palielināt. D. Brumziede atzina: ņemot vērā prognozes par energoresursu cenu pieaugumu, kas nozīmē arī visu pārējo pakalpojumu un preču sadārdzināšanos, OCTA cenu pieaugums nākamgad varētu būt līdzīgs tam, kāds bijis šogad.