#Vērts izskatīt iespēju nākotnē pielāgot stacionāros fotoradarus OCTA un tehniskās apskates kontrolei visā transporta plūsmā, neatkarīgi no transportlīdzekļu braukšanas ātruma.
Latvijā transportlīdzekļu īpašnieku obligātās civiltiesiskās atbildības (OCTA) apdrošināšanas vai izietas tehniskās apskates nav apmēram 2% automašīnu, kas piedalās satiksmē, secināts Latvijas transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) sociālajā kampaņā, kas tika rīkota sadarbībā ar Ceļu satiksmes drošības direkciju (CSDD) un Valsts policiju.
«Kampaņas laikā apkopotā statistika no fotoradariem un īpaši aprīkotas demo automašīnas liecina, ka vidējais transportlīdzekļu skaits, kas piedalās satiksmē bez derīgas OCTA vai savlaicīgi veiktas tehniskās apskates ir nedaudz lielāks - ap 2%,» sacīja LTAB valdes priekšsēdētājs Jānis Abāšins. Sākot sociālo kampaņu «Ja Tev nav OC/TA – nebrauc!», LTAB lēsa, ka kopējais neapdrošināto transportlīdzekļu skaits uz Latvijas ceļiem ir apmēram 1,5%.
Tāpat sociālajā kampaņā secināts, ka daļa transportlīdzekļu vadītāju, kas piedalās satiksmē bez derīgas OCTA vai savlaicīgi veiktas tehniskās apskates, iespējams, apzināti izvairās no pārvietošanās pa ceļiem, uz kuriem izvietoti stacionārie fotoradari vai pastāv lielākas iespējas sastapties ar ceļu policijas ekipāžu.
«Fotoradaru apkopotā informācija uzrādīja salīdzinoši zemu neapzinīgo autovadītāju skaitu - tikai 0,43% no pārbaudītajiem transportlīdzekļiem trūka OCTA un 0,25% nebija savlaicīgi veikta tehniskā apskate. Tikmēr demo automašīna, aktīvi piedaloties ceļu satiksmē, manuāli pārbaudīja transportlīdzekļus, un konstatēja 3,71% neapdrošinātu un 4,43% auto bez tehniskās apskates. Tas liek domāt, ka daļa transportlīdzekļu vadītāju, kas piedalās satiksmē bez derīgas OCTA vai savlaicīgi veiktas tehniskās apskates, iespējams, apzināti izvairās no pārvietošanās pa ceļiem, kur varētu sastapties ar kontroli,» sacīja Abāšins.
Viņš atzīmēja, ka apkopotā statistika un izdarītie secinājumi ļaus kampaņas rīkotājiem nākotnē pilnveidot metodes autovadītāju informēšanai par OCTA un tehniskās apskates nepieciešamību, kā arī cīnīties ar pārkāpējiem.
«Noteikti vērts izskatīt iespēju nākotnē pielāgot stacionāros fotoradarus OCTA un tehniskās apskates kontrolei visā transporta plūsmā, neatkarīgi no transportlīdzekļu braukšanas ātruma. Tāpat lielāka uzmanība jāvelta to ceļu posmu uzraudzībai, kas ikdienā netiek kontrolēta ar stacionārajiem fotoradariem. Šobrīd katra ceļu policijas automašīna ir aprīkota ar datoru, kurā inspektors OCTA un tehniskās apskates esamību pārbauda manuāli izvēles kārtā. Jāpiebilst, ka policija šī gada laikā plāno iegādāties speciālu iekārtu, kura tiks uzstādīta netrafaretajai automašīnai, kura numuru atpazīšanu veiks automātiski un attiecīgi atlasīs tos transportlīdzekļus, kuriem nav OCTA un tehniskā apskate,» teica Abāšins.
Kampaņas laikā atsevišķi fotoradari visā Latvijā veica OCTA un tehniskās apskates kontroli ārpuskārtas režīmā, kopumā pārbaudot 9231 transportlīdzekli. Savukārt īpaši aprīkota demo automašīna, kas manuāli veica transportlīdzekļu pārbaudi aktīvi piedaloties ceļu satiksmē, uz Latvijas ceļiem pārbaudīja 6674 automašīnas.
No 22.janvāra līdz 4.februārim LTAB, sadarbībā ar CSDD un Valsts policiju, īstenoja sociālu kampaņu, kuras mērķis bija skaidrot sabiedrībai OCTA un tehniskās apskates savlaicīgas veikšanas nepieciešamību, kā arī mazināt to autovadītāju skaitu, kas neiegādājas OCTA vai nokavē tehniskās apskates derīguma termiņus.
LTAB nodrošina OCTA apdrošināšanas sekmīgu darbību valstī. OCTA Latvijā tika ieviesta 1997.gadā, lai nodrošinātu ceļu satiksmes negadījumā cietušo trešo personu interešu aizsardzību. Sākotnēji birojs darbojās Finanšu ministrijas pakļautībā, bet kopš 2004.gada tā ir neatkarīga institūcija.