Šogad uz pusi varētu sarukt to klientu skaits, kuri izvēlas OCTA apdrošināšanas atlīdzību saņemt naudā, ko ietekmē jaunie noteikumi Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likumā (OCTA likums), prognozē AAS BTA Baltic Insurance Company eksperti.
Ņemot vērā iepriekš minēto un to, ka būtiski atšķiras vidējās izmaksātās atlīdzību summas, ja atlīdzība tiek izmaksāta remontdarbu vai naudas veidā, šogad vismaz par 13% varētu pieaugt kopējais izmaksāto apdrošināšanas atlīdzību apjoms OCTA veidā.
2016. gadā vidējā izmaksātā atlīdzība par OCTA gadījumu, kad klients izvēlējies atlīdzību saņemt naudā, bija 480 eiro, savukārt vidējā izmaksātā atlīdzība OCTA gadījumos, kad veikti remontdarbi autoservisā, bija 856 eiro. Tas apliecina, ka palielinoties to klientu skaitam, kas izvēlēsies veikt remontu, nevis saņemt atlīdzību naudā, palielināsies arī izmaksāto atlīdzību apjoms, liecina BTA prognozes.
Atšķirības vidējās izmaksātās apdrošināšanas atlīdzības apmērā objektīvi skaidrojamas arī ar to, ka, saņemot apdrošināšanas atlīdzību naudā, sākotnēji netiek izmaksāta PVN summa par remontdarbiem (tā tiek atlīdzināta tikai pēc tam, kad tiek iesniegti maksājumus par veiktajiem remontdarbiem apliecinoši dokumenti) un atlīdzības apmērs tiek noteikts, vadoties pēc vidējām tirgus cenām. Tāpat jāatzīmē, ka apdrošināšanas atlīdzību saņemt naudā autovadītāji biežāk izvēlējušies tad, ja transportlīdzekļu bojājumi bijuši salīdzinoši nelieli un nebūtiski.
Apdrošināšanas akciju sabiedrības BTA Baltic Insurance Company Apdrošināšanas atlīdzību departamenta direktore Iveta Rijniece: «Jaunās likuma izmaiņas radīs papildu spiedienu OCTA nozarei, kas jau daudzus gadus strādā ar lieliem zaudējumiem. Šobrīd mūsu statistika rāda, ka izmaksāto apdrošināšanas atlīdzību apjoms transportlīdzekļu apdrošināšanas segmentā pieaug daudz straujāk nekā pieteikto atlīdzību skaits. Proti, pērn OCTA un KASKO apdrošināšanas veidos kopumā BTA apdrošināšanas atlīdzībās izmaksāja par 16 % vairāk nekā 2015. gadā, savukārt, pieteikto apdrošināšanas atlīdzību skaits pērn bija vien par 4 % lielāks nekā 2015. gadā. Apdrošināšanas atlīdzību apjoma pieaugumu ietekmē pieaugošās rezerves daļu un autoservisa pakalpojumu izmaksas. Prognozējam, ka šogad uz pusi varētu sarukt to klientu skaits, kuri izvēlas OCTA apdrošināšanas atlīdzību saņemt naudā gadījumos, kad ir šāda izvēles iespēja, un tādējādi kopējais BTA izmaksāto OCTA apdrošināšanas atlīdzību apjoms varētu palielināties par 13 %. Šis apstāklis nenoliedzami liks apdrošinātājiem vēl rūpīgāk izvērtēt OCTA polišu cenas, lai šobrīd esošie zaudējumi šajā apdrošināšanas veidā nepieaugtu vēl lielāki.»
Apkopojot informāciju par klientu paradumiem attiecībā uz apdrošināšanas atlīdzību saņemšanas veidu, BTA secinājusi, ka būtiski atšķiras OCTA un KASKO klientu paradumi.
Ja pērn OCTA apdrošināšanas gadījumos, kad klientiem bijusi iespēja izvēlēties atlīdzību saņemšanas veidu, 41 % klientu izvēlējušies saņemt atlīdzību naudā, tad KASKO apdrošināšanas gadījumos tikai 12 % klientu izvēlējušies šo atlīdzības saņemšanas veidu. BTA līdzšinējā pieredze rāda, ka OCTA gadījumos klienti nereti izvēlas saņemt atlīdzību naudā, jo remontdarbi tiek veikti ar paziņu un draugu palīdzību vai tiek atrastas remontdarbu iespējas par būtiski zemākām cenām nekā vidēji tirgū, vai arī remontdarbi netiek veikti vispār. Turpretī KASKO klientu primārā interese pēc apdrošināšanas gadījuma ir saremontēt savu transportlīdzekli, nevis saņemt atlīdzību naudā, pašam meklējot, kur veikt transportlīdzekļa remontdarbus.