Automašīnas ārkārtējās situācijas laikā tiek izmantotas mazāk, tāpat samazinās arī ceļu satiksmes negadījumu skaits, un likumsakarīgi samazinās pieteikto OCTA atlīdzību skaits.
Ņemot vērā šo faktu, vairāku valstu apdrošinātāji klientiem polišu iegādei piešķīruši atlaides vai atmaksājuši daļu prēmiju.
Aktīvāki šajā ziņā līdz šim bijuši ASV apdrošinātāji, no kuriem vairāki lielie spēlētāji paziņojuši par atlaižu piemērošanu. Tā, piemēram, Vorenam Bafetam piederošā "Geico" paziņojusi, ka polisēm, kas tiks atjaunotas vai iegādātas no jauna laika periodā no 8.aprīļa līdz 7.oktobrim, piemēros 15% atlaidi, un līdzīgas atlaides piemērojušas vēl citas kompānijas. Savukārt apdrošinātāji "Liberty Mutual" un "Mercury Insurance" nolēmuši atmaksāt 15% no aprīlī un maijā veiktajiem maksājumiem par apdrošināšanas polisēm.
Indijas apdrošinātājs "Acko General Insurance" paziņojis, ka klientiem piedāvās apdrošināšanu vienu mēnesi bez maksas - pērkot apdrošināšanas polisi uz 12 mēnešiem, vienu papildus mēnesi apdrošināšana būs bezmaksas.
Savukārt Lielbritānijas apdrošinātāji tiek kritizēti par nevēlēšanos piemērot atlaides apdrošināšanas polisēm, raksta vairāki vietējie mediji. Vairāku lielo apdrošinātāju pārstāvji uz jautājumiem, vai negrasās piemērot atlaides, atbildējuši, ka prēmijas tiek rēķinātas 12 mēnešu periodā, un, ja kādam klientam radušās problēmas polises apmaksā vai viņš neizmanto automašīnu tik bieži, cik ikdienā, lai viņš sazinās ar kompāniju un tad tiks domāts par individuālu risinājumu.
Latvijā strādājošie apdrošinātāji norāda, ka īpašas atlaides piemērot pagaidām nav plānots, taču, ņemot vērā, ka sarucis satiksmes negadījumu skaits, polišu cenas kopumā varētu slīdēt uz leju.
"Apdrošināšanas sabiedrības OCTA cenas nosaka un regulāri pielāgo, vērtējot vairākus faktorus, tajā skaitā transportlīdzekļa tehniskos parametrus, autovadītāja ceļu satiksmes negadījumu vēsturi un citus, turklāt katram no tiem ir atšķirīga ietekme," skaidro AAS "Balta" valdes loceklis Uldis Dzintars. "Patlaban līdz ar mazāku automobiļu skaitu ielās ir samazinājies arī ceļu satiksmes negadījumu skaits. Šo faktu esam ņēmuši vērā kā faktoru, un tas attiecīgi atspoguļojas arī OCTA cenā," viņš piebilst.
Savukārt "If" komunikācijas vadītāja Laima Kristapsone uzsver, ka apdrošināšanas prēmijas apmēru nosaka apdrošinātājs, ievērojot transportlīdzekļa veidu, izmantošanas mērķi un citus risku ietekmējošus faktorus, tajā skaitā, visticamāk, arī COVID-19 ietekmi. Vienlaikus, pēc viņas teiktā, apdrošināšanas prēmijas apmēram, kas noteikts apdrošināšanas līguma slēgšanas brīdī, jābūt tādam, lai nodrošinātu apdrošināšanas līgumā noteikto saistību izpildi, kā arī segtu izdevumus, kas nepieciešami apdrošināšanas veikšanai arī pēc COVID-19 epidēmijas beigām.
Jāatgādina, ka aizvadītajā nedēļā Ministru kabineta ārkārtas sēdē tika atbalstīti grozījumi likumā par valsts apdraudējuma un tā seku novēršanas un pārvarēšanas pasākumiem saistībā ar COVID-19 izplatību, paredzot, ka valstī izsludinātās ārkārtējās situācijas laikā auto īpašnieks varēs pārtraukt OCTA polises darbību, taču apdrošinātāji ar šiem grozījumiem nav apmierināti.
"Apdrošinātāji, izvērtējot riskus, kādus šāda veida sasteigtie grozījumi var radīt, secinājuši, ka pieaugs neapdrošināto transportlīdzekļu skaits ceļu satiksmē, kas novedīs pie izmaksu pieauguma no Garantijas fonda par neapdrošinātu transportlīdzekļu izraisīto ceļu satiksmes negadījumu zaudējumu kompensēšanu," skaidro Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja valdes priekšsēdētājs Jānis Abāšins.
Pēc viņa teiktā, jau šobrīd OCTA likums paredz kārtību, kādā transportlīdzekļa īpašnieks uz laiku var pārtraukt polises darbību, noņemot transportlīdzekli no uzskaites un nododot numurzīmes. Šo iespēju izmanto gan krīzes skartie autoparku īpašnieki, gan atsevišķas privātpersonas. Savukārt plānotie grozījumi paredz noteikt speciālu kārtību - proti, transportlīdzekļa noņemšanu no uzskaites reģistrācijas pārtraukšanai uz laiku, nenododot numura zīmes. LTAB uzskata, ka jaunā kārtība rada priekšnoteikumus neapdrošināto transportlīdzekļu skaita pieaugumam ceļu satiksmē.
"Saglabājot numurzīmes nenodotas, faktiski tiek radīti riski, ka transportlīdzekļu īpašnieki turpinās izmantot spēkratu ceļu satiksmē bez derīgas OCTA. Tas savukārt var novest pie negadījumu skaita pieauguma, kas izraisīti ar neapdrošinātu transportlīdzekli, par ko zaudējumus jāsedz OCTA Garantijas fondam," skaidro J.Abāšins.
Iemaksas Garantijas fondā tiek veiktas no ikviena spēkrata īpašnieka iegādātās OCTA polises. "Ar plānotajiem grozījumiem faktiski tiek veicināta aplama situācija, kas liks apzinīgajiem autoīpašniekiem maksāt par negodprātīgo autoīpašnieku veiktajiem nodarījumiem," informē LTAB valdes priekšsēdētājs.
LTAB neiebilst, ka arī pašreiz spēkā esošais regulējums tiek izmantots kā palīdzība COVID-19 krīzes skartajiem uzņēmumiem, ļaujot pārtraukt OCTA darbību. "Valstij definējot krīzes skartās personu grupas, kas nonākušas dīkstāvē (piemēram, pasažieru autopārvadātāji), uzskatām, ka ir pieļaujama arī atvieglotās kārtības piemērošana (bez numurzīmju nodošanas), tomēr šāda kārtība nevar tikt attiecināta uz visiem transportlīdzekļu īpašniekiem," skaidro J.Abāšins, piebilstot, ka šāda veida izmaiņas OCTA nozarē var prasīt arī ievērojamus resursus IT sistēmu pielāgošanai, kas nav veicams dažās nedēļās.