Tartu apgabaltiesa līdz vienam miljonam eiro samazināja astoņu miljonu eiro naudas sodu, ko pagājušā gada nogalē Vides departaments noteica Igaunijas lielākajam degvielas tirgotājam "Olerex" par pienākuma pārdot biodegvielu pārkāpumu.
Tiesa nolēma, ka uzņēmuma pārkāpums nav nozīmīgs, nav vainu pastiprinošu apstākļu un tāpēc mazāks naudas sods ir pamatots. Tādējādi tiesa samazināja "Olerex" noteikto naudas sodu no astoņiem miljoniem eiro līdz vienam miljonam eiro.
"Olerex" advokāts OIivers Nēss teica, uzņēmums rūpīgi iepazīsies ar tiesas lēmuma saturu, taču, visticamāk, to pārsūdzēs, jo, ņemot vērā tiesas lēmumā aprakstītos apstākļus, sods joprojām ir nesamērīgi liels un neatbilst pašas tiesas paskaidrojumiem.
Igaunijas Vides departamenta ģenerāldirektora vietnieks uzraudzības jautājumos Olavs Avarsalu, komentējot tiesas lēmumu, uzsvēra, ka piesārņotājus vajadzētu sodīt bargāk.
"Viens miljons eiro varētu būt lielākais sods Igaunijā, kāds jebkad noteikts par pārkāpumu, kas skaidri parāda pārkāpuma nopietnību," viņš teica, piebilstot, ka "Olerex" par citu pārkāpumu iepriekš bija jāmaksā 12 000 eiro.
Avarsalu atgādināja, ka turpinās krimināllieta pret "Olerex" par nepatiesas informācijas sniegšanu.
Pārkāpuma process bija saistīts ar to, ka "Olerex" 2022.gada nogalē iegādājās degvielu ar Starptautiskās ilgtspējas un ogļskābās gāzes sertifikācijas (ISCC) sistēmā reģistrētu sertifikātu, ko pārdeva starptautiskā korporācija "Trafigura".
Igaunijas Vides departamenta vērtējumā šie sertifikāti neatbilst Igaunijas prasību par biodegvielu izpildei. "Olirex" uzstāj, ka no situācijas nekādu finansiālu labumu neguva, jo kompānijai bijuši papildu izdevumi degvielas un sertifikātu iegādei. "Olerex" uzstāj, ka tās galvenais mērķis bijis izpildīt Igaunijas likumos noteiktās prasības, kā arī no situācijas neieguva nekādus komerciālus labumus.
Šķidrā kurināmā likums noteic, ka Igaunijas degvielas mazumtirgotājiem ir jānodrošina, ka vismaz 7,5% no patērētājiem gadā pārdotās fosilās degvielas veido atjaunīgos energoresursos bāzēta jeb biodegviela. Vides departaments 2022.gada vasarā secināja, ka "Olerex" diezin vai veiksmīgi izpildīs šo prasību pagājušā kalendārā gada laikā. Kompānija vairākkārt par to tika informēta, tomēr 20.decembrī "Olerex" biodegvielas īpatsvars bija tikai ap 1%.
2022.gada 30.decembrī Igaunijā ieradās tankkuģis ar "Olerex" paredzētu degvielu un Nodokļu un muitas pārvalde paņēma degvielas paraugu. Parauga analīzes rezultāti liecināja, ka tā ir standarta dīzeļdegviela ziemas apstākļiem. Pēc divām nedēļām "Olerex" iesniedza Nodokļu un muitas departamentā informāciju, ka tankkuģis ir atvedis hidrogenētu augu eļļas biodegvielu, kas ļautu "Olerex" izpildīt prasību un biodegviela veidotu 7,51% no tās klientiem pārdotās degvielas.
"Olerex" Latvijas degvielas tirgū iegāja 2021.gada augustā, iegādājoties degvielas uzpildes staciju tīklu "Kool Latvija", pēc tam 2022.gadā Igaunijas kompānija pārņēma arī "Gotika Auto" un "Metro", kā arī šobrīd ir sākts process par ar "Latvijas nafta" zīmolu strādājošo degvielas uzpildes staciju pārņemšanu.
Latvijas Konkurences padome 2023.gada oktobrī atļāva "Kool Latvija" mātesuzņēmumam Igaunijas "Aqua Marina" iegādāties un izmantot tiesības pārvaldīt kopumā vairāk nekā 50 SIA "East-West Transit" un SIA "Naples" aktīvus - galvenokārt degvielas uzpildes stacijas, kas strādā ar "Latvijas nafta" zīmolu.
1990.gadā dibinātajai Igaunijas kapitāla holdinga kompānijai "Aqua Marina" pieder kompānijas "Olerex", "Olerex Terminal" un SIA "Kool Latvija". Tās aktīvi pārsnieguši 200 miljonus eiro.