Līdz ar pirmā kravas kuģa apkalpošanu pie savas piestātnes, Rīgas ostas stividorkompānijām (jūras kravu termināļiem) pievienojies jauns uzņēmums - SIA Ekogiria, kura pamatdarbība ir lejamkravu, galvenokārt, biodegvielas uzglabāšana un pārkraušana.
Pirmais Ekogiria apkalpotais kuģis Rīgas ostā ir tankeris “Johann Essberger”, kas no Rīgas uz Roterdamu aizveda 4200 tonnu biodegvielas. Plānots, ka turpmāk šāda apjoma krava no Ekogiria termināļa tiks nosūtīta reizi mēnesī.
Lejamkravu tirdzniecības un loģistikas uzņēmums SIA Ekogiria Latvijā savu darbību veic kopš 2023. gada. Agrāk kravu uzkraušanai uz kuģiem tika izmantoti citu ostas termināļu pakalpojumi, bet pēc termināļa iegādes Rīgas ostā uzņēmuma rīcībā ir pašiem savs lejamkravu rezervuāru parks ar kopējo apjomu 8400 m3, kā arī kuģu piestātne jūras kravu pārkraušanai un dzelzceļa pievedceļš ar lejamkravu produktu noliešanas estakādi. Pašreiz Ekogiria Rīgas termināļa galvenais darbības virziens ir biodegvielas pārkraušana, bet plānots attīstīt arī citu lejamkravu – augu izcelsmes eļļu, izlietotas cepamās eļļas un dīzeļdegvielas pārkraušanas pakalpojumus. Biodegviela terminālī nonāk no Baltijas reģiona un Eiropas valstu biodegvielas ražotājiem. Šeit tā tiek uzkrāta, konsolidēta un tālāk eksportēta uz Rietumeiropas ostām, galvenokārt uz tā dēvēto ARA reģionu (Amsterdama – Roterdama – Antverpene).
“Šobrīd, kad esam iegādājušies termināli, mēs neatsakām nevienam klientam, kas interesējas par kravu pārkraušanu. Mums ir izveidojusies laba sadarbība ar citiem ostas termināļiem. Ir iestrādes kopīgiem projektiem ar blakus esošo Rīgas Universālo termināli. Manuprāt, viena no panākumu atslēgām, strādājot ostā, ir laba sadarbība un kooperācija ostas uzņēmumu starpā,” pārliecināts SIA Ekogiria izpilddirektors Zigurds Erciņš.
Uzņēmuma tuvākās nākotnes plāni saistīti arī ar termināļa infrastruktūras atjaunošanu un sakārtošanu. “Pirms mūsu ienākšanas, šeit ilgāku laiku saimnieciskā darbība netika veikta. Attiecīgi šobrīd ir jāiegulda diezgan daudz darba un līdzekļu, lai savestu kārtībā termināļa infrastruktūru. Esam sākuši ar jaunu autosvaru projektēšanu un uzstādīšanu. Plānos ir arī dzelzceļa estakādes atjaunošana, dzelzceļa un auto pievedceļu remonts, kā arī preču uzglabāšanas un kravas auto laukuma izbūve,” turpina Zigurds Erciņš.
Tādu jaunu spēlētāju kā Ekogiria ienākšana Rīgas ostas lejamkravu apkalpošanas biznesā, dod cerību, ka atdzīvosies arī lejamkravu segments, kas līdz ar naftas produktu tranzīta pārtraukšanu ostas kravu portfelī ir samazinājies līdz 5%. Kaut arī termināļu darbības specifika un kravu loģistikas maršruti šajā segmentā īpaši ierobežo uzņēmumu iespējas pārorientēties uz citu kravu apkalpošanu, ostas termināļi meklē risinājumus - pašreiz ostā tiek apkalpotas naftas produktu ienākošās kravas, kas paredzētas distribūcijai reģionā, vai pagaidu uzglabāšanai. Šogad ostā ir ienācis pa kuģim ar naftas produktiem no ASV, Kuveitas un Sauda Arābijas ostām. Tāpat ir uzsākta arī augu eļļas un biešu melases kravu apkalpošana.