Atnācis janvāris ar saviem «efektiem» finanšu tirgū
Līdz ar janvāra sākumu iegriezies 2018. gads, un tradicionāli daudzus finanšu tirgus dalībniekus nodarbina jautājums, kāds tad galu galā tas būs. Nākotne vienmēr ir neskaidra, un mēdz teikt, ka kādu precīzu prognožu piepildīšanās drīzāk ir veiksme. Interesanti, ka ar janvāra mēnesi dažkārt akciju tirgus censoņi saista gan kalendāros fenomenus, gan dažādas sakritības.
Startējot jaunam gadam, populāri ir runāt, piemēram, par tā saucamo «janvāra efektu». Par to tiek saukts sezonāls akciju cenu pieaugums janvāra sākumā. Decembrī daudzi ieguldījumu fondi veic savu portfeļu tīrīšanu. Tāpat arī daudzi citi ieguldītāji izpārdod savas zaudējumus nesošās akciju pozīcijas, lai samazinātu to daļu, uz kuru attiecas kapitāla pieauguma nodoklis. Janvārī, sākoties jaunam apaļam atskaites periodam, nauda atkal atgriežas tirgū, kas nozīmē lielāku pirkšanas spiedienu un tādējādi arī cenu pieaugumu. Tāpat janvāra sākums bieži tiek saistīts ar vēlmi pildīt veselu lērumu jaunā gada apņemšanos un mūsu psiholoģiskajām vājībām. Proti, kāds jauns atskaites periods visai bieži tiek sasaistīts ar optimistiskām gaidām uz potenciāli labām pārmaiņām, kas tad attiecīgi arī var novest pie lielākas akciju uzpirkšanas.
Rezultātā daudzu tirgus dalībnieku pārliecība ir, ka janvārī akcijām vajadzētu klāties labi, kas mēdz arī materializēties realitātē. Interesanti gan ir tas, ka uz «janvāra efektu» daudzi tirgus dalībnieki pēdējo gadu laikā, acīmredzot rēķinoties ar gaidāmo nosacīti drošo šā mēneša izaugsmi, sāk spēlēt jau agrāk – decembrī. Tas var novest pie tā, ka janvārī pat vērojama zināma peļņas fiksēšana (drīzāk vērojams «janvāra defekts»), un «janvāra efekts» tiek pārlikts uz iepriekšējo mēnesi – decembri.
Visu rakstu Svarīgais sākums lasiet 2. janvāra laikrakstā Dienas Bizness.