Saskaņā ar EY veikto biznesa pievilcīguma aptauju (Attractiveness Survey) Rietumeiropa pērn, tāpat kā iepriekšējos gados, bija absolūta līdere ārvalstu investīciju piesaistē. Kāpēc par to ir vērts runāt? Jo tas ir reģions ar vienām no augstākajām nodokļu likmēm pasaulē.
Tas ir vēl viens apliecinājums līdztekus daudziem citiem zinātniskos rakstos minētiem argumentiem, ka ārvalstu investīciju piesaistē nodokļu likmes, lai gan nav mazsvarīgas, tomēr ne tuvu nav galvenais kritērijs, kādēļ to vai citu valsti izvēlas investori. Ārvalstu pētījumos atrodamais secinājums ir gana vienkāršs – pie vienādiem nosacījumiem investors izvēlēsies valsti ar mazākām nodokļu likmēm. Latvijai svarīgais slēpjas vārdos “pie vienādiem nosacījumiem”. Jo daudzi politiķi, kas uzdodas par izdevušamies ekonomistiem, investīciju piesaisti vēlas nodrošināt ar iespējami zemām nodokļu likmēm, paziņojot, ka uzvara nodokļu sacensībā ir izšķiroši svarīga Latvijas konkurētspējas priekšrocība.
Ja vienīgais, ko valsts var piedāvāt, ir zemi nodokļi, tad iespēja sagaidīt investīcijas, turklāt ar pievienoto vērtību, ir ļoti niecīga.
Tomēr tie var izrādīties ļoti rūgti maldi. Kā norāda gan Eiropas Komisija, gan OECD, lēmums par investīciju pieņemšanu sakņojas daudz kompleksākos aprēķinos. Proti, investors izvērtē, cik attīstīta konkrētajā valstī un reģionā ir infrastruktūra, cik labā līmenī ir tie pakalpojumi, kas saistīti ar viņa biznesa apkalpošanu un, piemēram, piegādēm, cik kvalificēts darbaspēks ir pieejams. Ja investors redz, ka zemāka nodokļu likme nespēj kompensēt izmaksas, kas rodas nekvalitatīvas infrastruktūras un darbaspēka deficīta dēļ, lēmums par investīciju veikšanu netiks pieņemts. Proti, ja vienīgais, ko valsts var piedāvāt, ir zemi nodokļi, tad iespēja sagaidīt investīcijas, turklāt ar pievienoto vērtību, ir ļoti niecīga. Latvijas valstij ir godīgi sev jāatbild, vai mums patiešām ir šie vienādie nosacījumi ar citām Eiropas Savienības dalībvalstīm, lai visu uzmanību koncentrētu uz zemām nodokļu likmēm kā atslēgas priekšrocību. No uzņēmēju, tostarp ārvalstu investoru, aptaujām izriet, ka patiesībā Latvijai ir gana daudz darāmā gam maksātnespējas procesu sakārtošanā, gan korupcijas izskaušanā, nemaz nerunājot par problēmām ar kvalificētu darbaspēku. Līdz ar to ir jābūt gana kritiskiem pašiem pret sevi, lai saprastu – investoru vilināšana ar zemām likmēm vai nodokļu atlaidēm var izrādīties gauži neefektīva, jo nav atrisināti citi tikpat svarīgi jautājumi.
Ne velti minēju, ka Rietumeiropas valstis ir pirmajā vietā ārvalstu investīciju piesaistē, neraugoties uz augsto nodokļu slogu. Tas nozīmē, ka ir citi, investoriem svarīgāki aspekti par nodokļu likmēm. Jāteic, ka pētījumos kā konkurences priekšrocība netiek minēta vienkārši nodokļa likme, bet efektīvā nodokļa likme, kas nozīmē, ka investorus interesē mērķtiecīgi atvieglojumi, kas samazina ar nodokli apliekamo ienākumu, piemēram, atvieglojumi R&D. Šajā kontekstā, protams, Latvijas priekšrocība ir īpašais nodokļu režīms jaunuzņēmumiem. Tikai nevajadzētu tā pozitīvo ietekmi sabojāt ar to, ka tas ir vienīgais, ko varam piedāvāt.