Saeima pieņēmusi nozarē ilgi gaidīto un loģisko lēmumu palielināt reprezentatīvā automobiļa vērtības slieksni no 50 000 līdz 75 000 eiro. Tas varētu būt viens no stimuliem arī elektromobiļu pārdošanas apjomu kāpumam un līdz ar to Latvijas iespējai veiksmīgāk tuvoties noteiktajiem Eiropas Savienības ilgtspējīgas attīstības mērķiem.
Taču nozīmīgs un vērtīgs solis būtu noteikt reprezentatīvā auto nodokļa piemērošanas periodu līdz pieciem gadiem, tādā veidā veidojot samērīgu nodokļu politiku un neliekot par kādreiz ekskluzīvu auto arī pēc 10 gadiem maksāt paaugstinātu likmi.
Tiek noņemts papildu slogs uzņēmumiem
Vairāku gadu laikā jaunu automobiļu cenas būtiski palielinājās inflācijas un izejmateriālu izmaksu pieauguma dēļ. Rezultātā patlaban standarta klases automobiļi un ikdienas elektroauto tiek pielīdzināti luksusa klases transportlīdzekļiem, tiem piemērojot reprezentatīvā auto nodokli. Tas rada slogu ikvienam uzņēmumam, kas vēlas šādu automobili iegādāties, jo realitātē netiek pirkts luksusa tipa transportlīdzeklis. Īpašu ietekmi tas atstāj uzņēmumiem, kuri iegādājas automobiļus vairumā. Līdz šim novērots tas, ka tiek meklēti citi veidi, kā reģistrēt vai iegādāties automobiļus, nereti apejot likumdošanas normas. Lai arī ceļš uz izmaiņām bija salīdzinoši garš, Saeima beidzot ir pieņēmusi grozījumus Uzņēmumu ienākuma nodokļa likumā, palielinot reprezentatīvā automobiļa vērtības slieksni no 50 000 līdz 75 000 eiro. Tādējādi uzņēmumi varēs iegādāties automobiļus no plašāka piedāvājuma klāsta, tiem nebūs vajadzības meklēt citus veidus tos reģistrēt, kā arī tiks veicināta "zaļā” politika, jo būs lielākās izvēles iespējas elektromobiļu klāstā, kas ir augstākās cenās. Rezultātā tiks pozitīvi ietekmēta valsts ekonomika un vide.
Uzņēmumiem plašākas iespējas iegādāties elektroauto un novērtēt darbiniekus
Pateicoties veiktajām izmaiņām, uzņēmumiem tiek “atvērtas durvis” iegādāties elektromobiļus ar spēcīgāku bateriju, kas nodrošina lielāku veikto kilometrāžu, tādā veidā veicinot uzņēmumu ilgtspēju. Izmantojot elektromobiļus, tiks ieekonomētas izmaksas, kas ir saistītas ar iekšdedzes dzinēju automobiļu ekspluatāciju. Izmaiņu rezultātā uzņēmumiem tiek dotas plašākas iespējas novērtēt savus darbiniekus un viņu sniegto ieguldījumu darba vietā, nodrošinot labākas klases automobiļus vai to aprīkojumu. Tāpat darba devēji varēs atbalstīt darbiniekus ar daudzbērnu ģimenēm, kuriem piemērotu transportlīdzekļu cenas nereti ir augstākas par standarta automobiļiem ar piecām vietām.
Pozitīva ietekme uz ekonomiku un vidi
Uzņēmumiem vairs nebūs vajadzības reģistrēt automobiļus citās valstīs, kur šāds nodoklis netiek piemērots. Tādējādi Latvijā pieaugs reģistrēto automobiļu skaits, kā arī paredzama lielāka interese iegādāties jaunus spēkratus. Transportlīdzekļa ekspluatācijas nodoklis tiks iekasēts par faktisko automobiļu skaitu, kas pārvietojas mūsu valstī, un kopumā tiks veicināta pozitīva ietekme uz Latvijas ekonomiku.
Savukārt, palielinoties elektromobiļu pārdošanai, Latvija varētu veiksmīgi tuvoties Eiropas Savienības noteiktajām vadlīnijām attiecībā uz transportlīdzekļu ietekmi uz apkārtējo vidi. CO2 izmešu apjoms samazināsies, tādējādi samazinot siltumnīcefekta gāzu emisiju daudzumu.
Nepieciešams ierobežot nodokļa piemērošanas periodu
Nākamais svarīgais solis ir pārskatīt regulējumu par reprezentatīvā auto uzturēšanas nodokļa piemērošanas periodu. Transportlīdzekļa vērtība katru gadu samazinās, līdz ar to būtu tikai loģiski nodokli piemērot noteiktu, ierobežotu periodu. Par nepieciešamību pārskatīt šo regulējumu vērš uzmanību arī Auto Asociācija. Patlaban esošie noteikumi paredz mūžīgu reprezentatīvo statusu šiem automobiļiem, tādējādi veidojot nesamērīgu nodokļu politiku transportlīdzekļu īpašniekiem. Izmaiņas veidotu atbilstošu auto vērtību, rezultātā nodrošinot veiksmīgāku sistēmu kopumā.