Augot pieprasījumam pēc preču un pakalpojumu abonēšanas, Baltijas reģionā labus rezultātus uzrādījuši šī tirgus jaunpienācēji - auto abonēšanas platforma MyBee.
Pēdējos gados abonēšanas biznesa modeļa attīstību strauji veicinājuši tādi tehnoloģiju un straumēšanas milži kā Microsoft, Netflix, Spotify un Amazon, kā rezultātā šobrīd savus produktus un pakalpojumus abonēt piedāvā ļoti dažādu nozaru uzņēmumi. Jaunpienācējs šajā biznesā ir auto abonēšana. Līdz šim pierasts, ka, izmantojot dažādu uzņēmumu veidotās aplikācijas telefonā, automašīnas iespējams lietot īstermiņā, taču kopš marta, kad darbu Latvijā sāka platforma MyBee, kas ietilpst Modus grupas saimē, arī pie mums, ar pāris klikšķu palīdzību, var iegūt tiesības braukt ar pilnīgi jaunu mašīnu arī ilgtermiņā.
Mazāk risku
Mūsdienās cilvēki arvien biežāk atsakās no īpašumtiesībām, tā vietā izvēloties dažādas preces vai pakalpojumus abonēt, atzīmē Arvis Enģelis, uzņēmuma MyBee vadītājs Latvijā, uzsverot, ka šādi pakalpojumi sniedz brīvību, elastību un iespēju efektīvāk plānot savas finanses. “Ja runājam tieši par auto abonēšanu, jāsaka, ka Baltijā tas ir salīdzinoši jauns pakalpojums. Lietuvā, kur MyBee šajā tirgū bija pirmais spēlētājs, auto ilgtermiņa abonēšana klientiem pieejama divus gadus, Igaunijā – gadu, bet Latvijā – gandrīz sešus mēnešus. Galvenā lieta, kas šajā gadījumā klientiem ir jāpārvar – pāreja no īpašumtiesībām uz lietošanas tiesībām.
Stereotipiski pieņemts uzskatīt, ka būt īpašniekam ir kaut kas prestižs, taču jāsaprot, ka šim statusam līdzi nāk arī daudz iespējamo problēmu. Mūsdienu pasaule ir ļoti neparedzama - cenas nemitīgi svārstās, tāpēc definēt vienu konkrētu summu, ar ko mēnesī jārēķinās auto īpašniekam, ir ļoti sarežģīti. Auto abonējot, tas ir daudz vienkāršāk - klientam nav jārēķinās ar augošajiem banku procentiem vai izmaiņām apdrošināšanas izmaksās. Tā vietā ir skaidri definēta summa, par kuru mēnesī iespējams konkrēto auto izmantot. Sevišķi svarīga šāda paredzamība ir uzņēmumiem, kam skaidri nepieciešams zināt savas izmaksas arī ilgtermiņā,” atzīmē A.Enģelis, norādot, ka auto abonēšanas maksā iekļautas visas galvenās pozīcijas.
“Pašam klientam principā jādomā tikai par degvielas uzpildīšanu un auto uzkopšanu. Jebkurā gadījumā - auto abonēšana klientam sniedz brīvību, jo viņam vairs nav jādomā ne par auto remontiem, ne citām problēmām, tā vietā viņš var vienkārši izbaudīt jauna auto sniegtās priekšrocības, zinot, ka par auto uzturēšanu parūpēsimies mēs,” teic A.Enģelis. Arī BMG Latvijas filiāle pārstāvis, kas jau vairākus mēnešus ir MyBee klients, atzīmē – no uzņēmuma puses šāda auto lietošanas pieredze ir ļoti ērta. “Nevajag ne par ko uztraukties - viss jau ir iekļauts cenā, un uzņēmējs var vieglāk plānot budžetu. Izvēloties pakalpojuma sniedzēju, mēs ņēmām vērā vairākus aspektus – meklējām mašīnu, kas ir uz vietas, velējamies arī konkrētu auto klasi un aprīkojuma līmeni. Jāsaka, ka MyBee šajā gadījumā bija vairākas priekšrocības, salīdzinot ar konkurentiem. Arī saņemšanas process bija ļoti ātrs un vienkāršs”.
Abonē digitāli
MyBee tirgū piedāvā tikai praktiski jaunus auto, kurus iespējams iznomāt uz laiku no sešiem mēnešiem līdz pieciem gadiem, un pie automašīnas patērētājs var tikt nekavējoties – bez dokumentu kārtošanas, kas ļauj ievērojami ietaupīt laiku. “Auto var abonēt uzņēmuma vietnē, izvēloties mašīnas modeli un veidot priekšapmaksu, kas turpmāk tik iekļauta abonēšanas maksā. Tas nozīmē, ka priekšapmaksa tiek sadalīta vienādās daļās atbilstoši abonēšanas periodam, par attiecīgo summu samazinot ikmēneša maksājumus. Kā jau minēts - šajā summā ir iekļautas visas izmaksas – apdrošināšana, riepas, remonti un citas lietas. Tas nozīmē, ka, abonējot auto, klients iegūst ne tikai tiesības izmantot mašīnu, bet daudz vairāk,” norāda MyBee vadītājs Latvijā. Šobrīd uzņēmums auto abonēšanas pakalpojumu piedāvā gan fiziskām personām, gan juridiskām personām, kuras auto var iegūt 100% digitālā ceļā. “Citi tirgus spēlētāji nepiedāvā tik plašas iespējas, kā abonēt auto attālināti - bez liekas laika tērēšanas. Abonējot automašīnu, patērētājs to var saņemt jebkurā diennakts laikā, turklāt vienkārša ir ne tikai auto saņemšana, bet uzņēmumu gadījumā - arī grāmatvedības uzskati, jo visi izdevumi par auto ir iekļauti vienā rēķinā,” teic A.Enģelis.
Pieprasījums aug
Pēdējos gados automašīnu abonēšanas pakalpojums pasaulē strauji attīstījies, 2022. gadā tirgus apjomam jau pārsniedzot piecus miljardus ASV dolāru, liecina Global Market Insights dati. Šobrīd tiek prognozēts, ka līdz 2032.gadam šis apjoms varētu palielināties vēl par aptuveni 35%. Pētījumi liecina, ka šāda tipa produktu ieviešanu tirgū galvenokārt veicinājuši tādi aspekti kā ar automašīnu abonēšanas pakalpojumiem saistītā elastība un rentabilitāte. Tāpat patērētāju interesi audzē arī fakts, ka tirgus dalībnieki nemitīgi domā par esošo tehnoloģiju uzlabošanu, lai rezervēšanas pakalpojumu padarītu ērtāku un pieejamu visās viedierīcēs.
Arī A.Enģelis piekrīt - tirgus strauji attīstās un auto abonēšana gan pasaulē, gan Baltijā kļūst arvien populārāka. “Piemēram, Lietuvā pērn gada laikā noslēdzām vairāk nekā 1000 līgumus, kas nepārprotami parāda, ka sabiedrība ir ieinteresēta izmantot šādus pakalpojumus. To apliecina arī mūsu ienākšana Latvijā - ja Lietuvā šajā segmentā bijām pirmais spēlētājs, tad pēc pusotra gada, ienākot Latvijā - mums jau bija jārēķinās ar konkurenci. Tajā pašā laikā jāatzīmē, ka citi auto abonēšanas uzņēmēji Latvijas tirgū nepiedāvā šos pakalpojumus tiešsaistē, tāpēc šajā ziņā mēs joprojām esam līderi,” neslēpj A.Enģelis, uzsverot, ka tuvākajā laikā auto abonēšanas popularitāte, un līdz ar to arī nozares spēlētāju skaits, noteikti augs gan Latvijā, gan Eiropā un pasaulē kopumā.