Veselības ministrijas (VM) piedāvājums paaugstināt akcīzes nodokli alum par 42% atstās negatīvu iespaidu gan uz industriju, gan nodokļa ieņēmumu struktūru, gan arī kopējo Latvijas ražotāju finansiālo situāciju, saka AS Cēsu alus valdes priekšsēdētāja Eva Sietiņsone-Zatlere.
«Diskutējot par iespējamām akcīzes nodokļa likmju izmaiņām, jāpiekrīt jau iepriekš paustajam Ministru prezidenta viedoklim, ka jebkuras izmaiņas ir jāvērtē reģionālā kontekstā, ņemot vērā, vai netiek pārsniegtas kaimiņvalstu likmes, kas pretējā gadījumā draud ar paaugstināto nodokļu neiekasēšanu,» sacīja uzņēmēja.
Viņa arī norādīja, ka VM lēmums par «neadekvāti strauju un pēkšņu akcīzes nodokļa likmes paaugstinājumu alum» neizbēgami atstās negatīvu efektu, ņemot vērā kopējā alus tirgus stagnāciju un lejupslīdi. «Jāņem vērā arī fakts, ka Latvijā jau patlaban ir augsta akcīzes nodokļa likme alum - par 26% lielāka nekā Lietuvā,» sacīja uzņēmēja.
Viņa arī norādīja, ka jau šobrīd bezalkoholisko dzērienu segmentā Latvijas ražotāji nav konkurētspējīgi un nodokļu likumdošana ir attīstību bremzējoša.
«Latvija ir viena no retajām Eiropas valstīm un vienīgā Baltijā, kur par bezalkoholiskiem dzērieniem ražotājiem ir jāmaksā akcīzes nodoklis, turklāt būtiskā apjomā - 5,2 santīmi par katru dzēriena litru. Šogad progresīvu lēmumu pieņēma Dānija, samazinot akcīzes nodokļa likmi uz pusi kopš 2013.gada vidus un atsakoties no tā pavisam, sākot no 2014.gada. Tas notika tādēļ, ka tika konstatēts - nodokļa piemērošana nav sasniegusi nekādus sociālus vai veselības mērķus, tikmēr negatīvi ietekmējusi nozares darba vietu skaitu un kopējo ekonomisko vērtību,» sacīja Sietiņsone-Zatlere.
Viņa sacīja, ka kopumā pēdējos gados kopējais Latvijas bezalkoholisko dzērienu tirgus jau tāpat ir stagnējošs, vairākās kategorijās pat krītošs.
«Kopumā bezalkoholisko dzērienu ilgtermiņa tirgus attīstības tendence pēdējos piecos gados ir negatīva. Pēc tirgus izpētes kompānijas datiem, kopējie bezalkoholisko dzērienu apjomi samazinājušies par 12%. Negatīva tendence raksturo arī sulu un sulu dzērienu tirgu, kur kopējais kritums pēdējos 4 gados pārsniedzis 10%. Cerams, ka Latvija sekos Dānijas piemēram, atsakoties no nepamatotā akcīzes nodokļa, un pārredzamā nākotnē segments sāks attīstīties, palielinot līdz ar to nozares darba vietas un kopējo ieguldījumu Latvijas ekonomikā, nevis gluži pretēji - turpinās paaugstināt jau tā absurdi izveidotā nodokļa likmes,» rezumēja Cēsu alus vadītāja.
Tāpat nākamo trīs gadu laikā paredzēts vidēji par 10 % ik gadu palielināt akcīzi alkoholiskajiem dzērieniem, izņemot alu, bet alum šī nodokļa palielinājums plānots 30 % gadā.